بهترین ورزش برای لاغری چیست؟ معرفی 10 ورزش طلایی برای کاهش وزن

بهترین ورزش برای لاغری، ورزشی است که بعد از انجام، شما را از خوردن غذاهای چرب‌وچیلی و خوراکی‌های پرکالری منصرف کند. اگر می‌خواهید ورزشی انتخاب کنید که برای هزارمین بار آن را نصفه‌نیمه رها نکرده و مشتاقانه تا رسیدن به وزن دلخواهتان ادامه دهید، ادامه مطلب برای شماست. با خواندن این مقاله، با ۱۰ ورزش کاربردی و موثر برای کاهش وزن آشنا می‌شوید که انتخاب را برایتان ساده می‌کند. همچنین در پایان، یک پیشنهاد طلایی برایتان خواهیم داشت.


چرا ورزش برای لاغری مهم است؟ اهمیت انتخاب بهترین ورزش برای لاغری


فرقی ندارد قصد پوشیدن لباس مجلسی موردنظرتان برای مهمانی آخر ماه را دارید یا صدای ترق‌تروق مفاصل و کمردرد ناشی از اضافه وزن شما را به فکر ورزش کردن کشانده است. درهرصورت، در مسیری قدم گذاشتید که هر چه در آن بکارید،‌ سود سلامتی‌تان را درو خواهید کرد. 

باوجوداین، بسیاری از مواقع وقتی در ورزش پای لاغری درمیان باشد، روی شمردن کالری تمرکز می‌کنیم و اهمیت تمرین‌های موثر را درنظر نمی‌گیریم. کالری واحد اندازه‌گیری انرژی است که بدن ما برای عملکرد روزانه به آن نیاز دارد. هنگام فعالیت فیزیکی، عضلات انرژی بیشتری مصرف می‌کنند؛ درنتیجه، کالری بیشتری می‌سوزانند. میزان کالری سوزانده شده در حین ورزش به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله:

  • وزن بدن
  • شدت تمرین
  • حجم عضلات
  • متابولیسم بدن 
  • مدت زمان فعالیت

نکته اینجاست ورزش کردن لزوما عدد روی ترازو را تغییر نمی‌دهد، بلکه ممکن است ابتدا فقط میزان چربی شما را کم کند. به‌همین دلیل نیاز است شاخص توده بدنی (BMI) خود را بدانید.

اگر از فواید کلیشه‌ای ورزش مثل افزایش سوخت‌وساز بدن، ایجاد حس شادی ناشی از ترشح سروتونین، کاهش استرس و بهبود عملکرد قلبی‌عروقی بگذریم، در یک کلام می‌توان گفت ورزش یک سبک زندگی بوده که مثل یک لنگر محکم شما را برای رسیدن به بدن سالم و ایده‌آل هدایت می‌کند. در بخش بعدی به شما خواهیم گفت با تمام این تفاسیر، «چه ورزشی برای لاغری خوبه؟»

بهترین ورزش برای لاغری چیست؟ معرفی ۹ ورزش طلایی

انتخاب بهترین ورزش برای لاغری به سیستم بدنی و روحیات شما بستگی دارد. از جمله بهترین ورزش‌های موثر در کاهش وزن شامل موارد زیر هستند:

  • دویدن و پیاده‌روی
  • طناب
  • تمرینات شدتی HIIT
  • دوچرخه‌سواری 
  • شنا
  • پلاتس
  • کیک‌بوکسینگ
  • ایروبیک و رقص
  • کراس‌فیت
  • فوتسال 

در ادامه، هر یک از این ورزش‌ها را بررسی می‌کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.


۱. دویدن و پیاده‌روی؛ بهترین ورزش برای لاغری سریع


دویدن و پیاده‌روی به عنوان مادر ورزش های لاغری، گزینه عالی برای افرادی است که می‌خواهند ورزش را شروع کنند. با اضافه کردن فقط نیم ساعت پیاده‌روی تند به برنامه روزانه‌تان، می‌توانید حدود ۱۵۰ کالری بیشتر بسوزانید. اگر هر روز صبحتان را با دویدن اینتروال قبل از صبحانه آغاز کنید، تاثیر سریع آن روی بدنتان را طی چند هفته خواهید دید.

بیشتر بخوانید: فواید دویدن صبحگاهی

قرار نیست با مسافت ۱۲ کیلومتر سربالایی با شیب تند شروع کنید؛ می‌توانید با مسیرهای کوتاه آغاز کرده و به‌تدریج مدت زمان و شدت پیاده‌روی خود را بیشتر کنید.

۲. طناب؛ بهترین ورزش برای لاغری با هزینه کم


دنبال یک وسیله ورزشی ارزان و قابل حمل هستید که حتی در سفر هم ورزش کنید؟ طناب‌زنی گزینه ایده‌آلی خواهد بود. این تمرین ساده و موثر، کالری‌سوزی فوق‌العاده‌ای دارد. با طناب‌زنی در مدت زمان مشخص، کالری بیشتری نسبت به پیاده‌روی روی تردمیل می‌سوزانید. علاوه‌براین، طناب‌زنی به تقویت گروه‌های عضلانی مختلف از جمله عضلات مرکزی بدن، بالا تنه و پایین تنه کمک می‌کند. همچنین، این تمرین باعث بهبود هماهنگی و تعادل شما می‌شود. 

در مقاله زیر، به‌طور جامع تاثیر طناب زدن بر بدن را بررسی کردیم. اگر می‌خواهید از فواید طلایی طناب زدن باخبر شوید و انگیزه فولادین بگیرید، خواندن مطلب زیر کمکتان می‌کند.

۳. تمرینات شدتی HIIT؛ موثرترین ورزش برای لاغری


در پاسخ به این سوال که «کدام ورزش باعث لاغری میشود؟» تمرینات اینتروال یا HIIT در صدر جدول ورزش برای لاغری قرار می‌گیرند. تمرینات HIIT یا تمرینات تناوبی تردمیل با شدت بالا دوره‌های کوتاه و شدید از فعالیت‌های ورزشی است که به سوزاندن چربی و افزایش قدرت عضلانی کمک می‌کند. این نوع تمرینات به شما امکان می‌دهند در زمان کم کالری بسیاری را با فشار تمرینی تقریبا بالایی بسوزانید. اگرچه انجام روزانه آن را توصیه نمی‌کنیم، اما برای کاهش وزن بسیار موثر است. با HIIT نسبت به تمرینات هوازی مداوم، کالری بیشتری می‌سوزانید. فعالیت شدید در این تمرینات، بدن شما را تا ۲۴ ساعت پس از پایان تمرین در حالت چربی‌سوزی نگه می‌دارد.

۴. دوچرخه‌سواری؛ بهترین ورزش برای لاغری شکم و پهلو


دوچرخه‌سواری یکی دیگر از ورزش‌های فوق‌العاده برای کاهش وزن است. این ورزش جزو ورزش‌های کم‌فشار است که باتوجه به شرایط و توانایی‌های خودتان می‌توانید سرعت رکاب زدنتان را تنظیم کنید. با دوچرخه‌سواری می‌توانید بین ۴۰۰ تا ۷۵۰ کالری در ساعت بسوزانید. البته میزان کالری سوزانده شده به وزن شما، سرعت پدال زدن و نوع دوچرخه‌سواریتان بستگی دارد ولی جزو ورزش‌هایی جذاب برای لاغری بوده که هم فال است و هم تماشا.

۵. شنا؛ بهترین ورزش برای لاغری و فرم‌ دهی بدن


اگر از درد زانو یا کمر رنج می‌برید، انگیزه‌ی پیدا کردن بهترین ورزش برای لاغر شدن دشوار است. دراین‌صورت، شنا یک انتخاب ایده‌آل برایتان خواهد بود؛ زیرا جزو ورزش‌های ملایم بوده که کمترین فشار را به مفاصل می‌آورد. علاوه‌براین، عضلات بالاتنه و پایین‌تنه را به‌خوبی درگیر می‌کند. همچنین مقاومت آب موجب تقویت عضلات شما خواهد شد. فقط با نیم ساعت شنا در هفته، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲ و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهید. به‌علاوه‌، پایین آمدن سطح کلسترول بد و فشار خون از دیگر فواید شنا کردن به‌شمار می‌رود.

۶. پیلاتس؛ بهترین ورزش برای لاغری با تمرکز بر میان تنه


پیلاتس مجموعه‌ای از تمرینات است که معمولاً روی تشک یا با استفاده از تجهیزات خاص انجام می‌شود. هدف اصلی پیلاتس، تقویت عضلات مرکزی بدن به ویژه عضلات شکم، کمر و لگن است. با تقویت این عضلات، تعادل، انعطاف‌پذیری و قدرت کلی بدن شما بیشتر می‌شود. از محبوبیت این ورزش همین اندازه بگوییم کمتر باشگاهی را پیدا خواهید کرد که ورزش پیلاتس نداشته باشد.

۷. کیک بوکسینگ: ورزش برای لاغری سریع کل بدن


چپ، راست، هوک، آپرکات…

قدرت، سرعت، دقت و عضلات کات!

اگر از بی‌تحرکی و روند تکراری ورزش‌های دیگر به‌تنگ آمده و هوس کردید کمی هیجان چاشنی تمریناتتان کنید، کیک بوکسینگ همان ورزش لاغری است که دنبالش هستید. یک ورزش جذاب و پرتحرک که با ترکیب ضربات دست و پا به سوزاندن چربی‌های اضافی بدنتان کمک می‌کند. ترکیب تمرینات قدرتی و کاردیو در کنار احساس اعتمادبه‌نفسی که از میت و کیسه زدن با دستکش بوکس نصیبتان می‌شود، کوچک‌ترین فایده این ورزش خواهد بود.

بیشتر بخوانید: لاغری سریع بازو 

۸. ایروبیک و رقص؛ بهترین ورزش برای لاغری در خانه


درصورتی‌که جزو کسانی هستید که روحیه‌تان شما را به سمت ورزش‌های ملایم می‌کشاند، پس حتما رقص و ایروبیک را امتحان کنید. ایروبیک و رقص نه‌تنها سرگرم‌کننده هستند، بلکه به سوزاندن کالری و بهبود تناسب اندام کمک می‌کنند. این ورزش هیچ تجهیزات خاصی نمی‌خواهد. اگر اراده و پشتکار محکم دارید، هر روز ساعتی مشخص کرده و دست به‌کار شوید. با انجام منظم خواهید دید علاوه‌بر اینکه رقص و روحیه‌تان بهتر شده، وزنتان هم کاهش پیدا کرده است.

۹. کراس‌فیت؛ بهترین ورزش برای لاغری در باشگاه


کدام ورزش در باشگاه باعث لاغری میشود؟ اگر فقط یک جواب برای پاسخ به این سوال داشته باشیم، بدون شک کراس‌فیت گل‌سرسبد گزینه‌های دیگر خواهد بود. قرار نیست کیسه‌های شنی ۱۰۰ کیلویی مانند مسابقات وردگیمز را بلند کنید؛ کراس‌فیت جزو ورزش‌هایی است که با هر آمادگی بدنی به‌مرور به قابلیت انعطاف‌پذیری، قدرت، استقامت و وزنه‌برداری شما کمک می‌کند. به‌عبارتی، ترکیب چند ورزش را به‌صورت شسته‌رفته در کراس‌فیت تجربه خواهید کرد. 

۱۰. فوتسال؛ بهترین ورزش برای لاغری کودکان و بزرگسالان 


اگر دنبال یک ورزش سرگرم‌کننده و در عین حال هدفمند برای خودتان یا کودکتان هستید، به فوتسال هم کنار سایر انتخاب‌هایتان فکر کنید. این ورزش که نسخه‌ای کوچک‌تر و سریع‌تر از فوتبال است، به دلیل ویژگی‌های خاص خود، تاثیرات مثبتی بر روی سلامت جسمی و روحی افراد دارد. فوتسال به دلیل تحرک زیاد و سرعت بالا، به سوزاندن کالری‌های اضافی کمک می‌کند. در یک بازی ۴۰ دقیقه‌ای، می‌توانید به‌طور میانگین بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ کالری بسوزانید؛ البته این مقدار به شدت بازی و وزن شما بستگی دارد.

راز بهترین ورزش برای لاغریِ لذت‌بخش به سبک رضا ناصری

اگر از رژیم‌های سخت و ورزش‌های تکراری ناامید شدید، آکادمی رضا ناصری، با برنامه‌های ورزشی تخصصی و رژیم‌های غذایی متنوع، راهکار تخصصی برای لاغری و تناسب اندام به شما ارائه می‌دهد. این آکادمی با سال‌ها تجربه و دانش در حوزه ورزش، به شما کمک می‌کند تا بهترین ورزش‌ها را برای لاغری انتخاب کنید و با راهنمایی‌های کاربردی، مسیر لاغری را به‌سادگی و اصولی طی کنید. در این آکادمی، براساس هدف و توانایی شما برنامه تمرینی دراختیارتان قرار می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر همین حالا روی تصویر زیر کلیک کنید و قالِ داستان لاغری را برای همیشه بکَنید.

کلام پایانی؛ بهترین ورزش برای لاغری را به‌سادگی انتخاب کنید

بهترین ورزش برای لاغری، ورزشی است که شما به آن علاقه‌مندید و به‌طور منظم انجام می‌دهید. تنوع در تمرینات و ترکیب ورزش‌های هوازی و قدرتی، به شما کمک می‌کند تا کالری بیشتری بسوزانید و عضله‌سازی کنید. فراموش نکنید که کاهش وزن یک فرآیند تدریجی است و نیاز به صبر و پشتکار دارد. با داشتن یک برنامه غذایی سالم و ورزش منظم، می‌توانید به وزن ایده‌آل خود دست پیدا کنید و از مزایای سلامتی بی‌شماری بهره‌مند شوید. اگر سوالی در این زمینه دارید، همین حالا می‌توانید با شماره ۰۲۱۲۲۷۷۹۵۱۸ تماس بگیرید.