لاغری موضعی چیست؟ پرده برداشتن از حقیقت چربی سوزی موضعی

لاغری موضعی حکایت جدا کردن خامه از دل یک کیک کاکائویی پرخامه است؛ همان‌قدر غیرممکن و پرچالش. همه ما دوست داریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن، چربی‌های اضافه بدنمان را آب کنیم و به اندامی متناسب برسیم. یکی از روش‌هایی که همیشه طرفدارهای خاص خودش را داشته، چربی سوزی موضعی است. در این مقاله، به‌طور دقیق بررسی می‌کنیم لاغری موضعی چیست و آیا حقیقتی رویایی یا فقط یک وعده خوشبینانه است؟

لاغری موضعی چیست؟ واقعیت یا افسانه؟

لاغری موضعی یعنی شما با انجام تمرینات خاص یا استفاده از روش‌های درمانی، بتوانید چربی قسمت‌های خاصی از بدنتان را کم کنید؛ برای مثال، شاید فقط می‌خواهید با تمرینات شکم و پهلو در خانه، چربی‌های برآمده این ناحیه را آب کنید یا با از بین بردن چربی‌های اضافی از ران‌ها و باسنتان لاغری موضعی را تجربه کنید. این روش به این دلیل جذاب است که به شما امکان می‌دهد روی نواحی خاصی از بدن خود تمرکز کرده و نتایج سریع‌تری را مشاهده کنید.


لاغری موضعی برای کدام قسمت های بدن انجام می شود؟

تبلیغاتچی‌هایی که بلندگوی «جدیدترین روش لاغری با دستگاه چربی سوزی موضعی شکم، پهلو یا قسمت‌های دیگر» را به‌دست گرفتند، معمولا ادعای لاغری در قسمت‌هایی را دارند که بیشتر چربی جمع می‌شوند. قسمت‌هایی از جمله: 

  • بازوها: چربی بازوها بیشتر در زنان دیده می‌شود.
  • شکم: یکی از رایج‌ترین نواحی تجمع چربی در زنان و مردان است.
  • ران‌ها: به خصوص در زنان، چربی در ناحیه ران‌ها جمع می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین ورزش‌ها برای لاغری شکم، پهلو، ران و ساق پا

انواع روش لاغری موضعی

انواع روش‌های لاغری موضعی وجود دارد که براساس تکنولوژی، به کاهش وزن به شما کمک می‌کند. باوجوداین، هیچ تضمینی بر عملکرد درست و امنیت این روش‌ها وجود ندارد. انتخاب بهترین روش لاغری موضعی براساس شرایط بدنی‌ شما باید توسط پزشک متخصص انجام شود. در جدول زیر، می‌توانید در یک نگاه با انواع روش های لاغری موضعی آشنا شوید.




آیا چربی سوزی موضعی امکان‌پذیر است؟

حالا که فهمیدیم چربی موضعی چیست، سوال اینجاست آیا آب کردن این چربی‌ها امکان‌پذیر است؟

اغراق نیست اگر بگوییم چربی سوزی موضعی فقط یک افسانه تخیلی است. تحقیقات علمی نشان می‌دهد این روش به اندازه آنچه تصور می‌شود، کارآمد نیست؛ زیرا بدن ما هنگام چربی‌سوزی، چربی را از سراسر بدن می‌سوزاند نه فقط از جایی که در حال تمرین هستیم. سه حقیقت علمی پشت این واقعیت تلخ قرار دارد:


۱. رییس یکی دیگر است

بدن ما خودش تصمیم می‌گیرد چربی را کجای بدن قرار دهد و از کجا حذف کند. وقتی ورزش می‌کنیم، بدن انرژی مورد نیاز را از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها تامین می‌کند. این سفینه هوشمند (بدن) چربی‌ها را از جاهای مختلف به‌طور یکنواخت می‌سوزاند نه فقط از جایی که آن را تمرین می‌دهیم.

۲. ژنتیک شما نقش اول داستان را بازی می‌کند 

ژنتیک نقش مهمی در آشفته‌بازار لاغری یا چاقی دارد. جایی که بدن چربی را ذخیره می‌کند، تا حد زیادی به ژنتیک ما بستگی دارد. به همین دلیل، در برخی افراد اغلب چربی در ناحیه شکم و در برخی دیگر در ناحیه ران‌ها ذخیره می‌شود.

۳. تمرینات موضعی؛ تلاش مذبوحانه

تمرینات موضعی عضله می‌سازند اما چربی نمی‌سوزانند. هرچند تمرینات موضعی باعث تقویت عضلات یک ناحیه می‌شود اما تاثیر مستقیمی روی چربی‌سوزی ندارد.

با تمام این‌ موارد، تب داغ لاغری موضعی ممکن است شما را هم بگیرد. با درنظر گرفتن عوارض دستگاه لاغری در استفاده از هر یک از روش‌های بالا، شما می‌توانید به‌طور طبیعی و اصولی نسبت به کاهش چربی خودتان اقدام کنید.


تمرینات ورزشی برای با لاغری موضعی

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، بدن شما تصمیم می‌گیرد چربی‌‌سوزی را از چه نقطه‌ای شروع کند. باوجوداین، شما می‌توانید با انجام ورزش برای لاغری کل بدن به روند چربی‌سوزی و رسیدن به اندام فیت کمک کنید. بهترین تمرین‌ها برای کاهش چربی کلی شامل موارد زیر هستند:

با تمرینات قلبی عروقی و هوازی از شر چربی‌ها راحت شوید

تمرینات هوازی مانند دویدن و دوچرخه‌سواری در سوزاندن کالری موثر هستند. این نوع تمرینات ممکن است به‌ویژه موجب از بین بردن چربی‌های لجباز شکم شوند.

با تمرینات انفجاری کل بدنتان را سورپرایز کنید

به جای تمرکز بر یک ناحیه از بدن، تمرینات تمام بدن مانند بارپی کالری بیشتری می‌سوزانند و کاهش چربی بیشتری در مقایسه با تمرینات هدفمند تقویت عضلات دارد.

تمرینات با شدت بالا، حرکات تمام بدن و تمرینات هوازی برای کاهش وزن بسیار موثر هستند. اگر قادر به انجام فعالیت‌های بالا نیستید، سراغ روش‌های دیگر مثل تمرینات با تأثیر کم همچون شنا و پیاده‌روی برای کاهش وزن بروید.

بیشتر بخوانید: فواید پیاده‌روی یک ساعته در روز

رژیم غذایی برای لاغری موضعی


فارغ از اینکه روش‌های پرخطر لاغری موضعی با دستگاه را پیش گرفته یا تمرینات سفت‌و‌سختتان را انتخاب کردید، برخورداری از یک رژیم غذایی اصولی نقش اساسی در کاهش چربی بدنتان دارد. به‌عبارتی، انتخاب غذاهای ناسالم یا پرخوری به‌سرعت تمام تلاش‌های شما را نیست‌ونابود می‌کند. برای کاهش وزن و حفظ آن، نکات رژیم غذایی زیر را با یک روتین ورزشی ترکیب کنید:

وعده‌هایتان را زیر ذره‌بین بگذارید

حفظ اندازه وعده‌ها هنگام تلاش برای کاهش وزن بسیار اهمیت دارد. یک راه برای کاهش اندازه وعده‌های غذایی خود، استفاده از بشقاب‌های کوچکتر یا اندازه‌گیری اندازه وعده‌ها است.

خودتان را به فیبر ببندید

غذاهای پرفیبر مانند سبزیجات، لوبیا، میوه‌ها و جو دوسر، شما را سیرتر کرده و پرخوری را کاهش می‌دهند. خوردن سالاد غنی از فیبر قبل از وعده‌های غذایی یک روش مؤثر برای کاهش وزن به‌شمار می‌رود.

با غذاهای فرآوری شده و قندی خداحافظی کنید

کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده مانند شکلات، چیپس، کیک و فست‌فود برای کاهش وزن ضروری است. کنار گذاشتن نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه، آبمیوه و نوشیدنی‌های ورزشی نیز کمک می‌کند.


با پروتئین بدنتان را صفا دهید 

پروتئین به شما کمک می‌کند تا احساس سیری کرده و کمتر پرخوری کنید. مطالعات نشان دادند خوردن یک صبحانه غنی پر از پروتئین ریزخوری‌های طی روز را کاهش داده و به کم کردن وزنتان کمک می‌کند.

با آکادمی رضا ناصری، لاغری دیگر رویا نیست

بدن شما یک اثر هنری است و سزاوار بهترین مراقبت است. با آکادمی رضا ناصری، به رازهای کاهش وزن پایدار و اصولی دست پیدا کنید. در آکادمی به شما کمک می‌کنیم تا با برنامه‌های غذایی متناسب و تمرینات تخصصی، به اندام ایده‌آل خود برسید. فارغ از عوارض لاغری موضعی و روش‌های غیرموثر، با تخصص رضا ناصری کاهش وزن برایتان یک تجربه لذت‌بخش و پایدار خواهد بود.

کلام پایانی؛ راز لاغری موضعی: حقیقت یا دروغ؟

به یاد داشته باشید، بدن شما یک ماشین هوشمند است و خودش تصمیم می‌گیرد چربی را از کجا بسوزاند. تمرکز بر تمرینات موضعی ممکن است باعث تقویت عضلات شود، اما برای کاهش چربی، باید کل بدن را درگیر کنید. اگر دنبال راهکارهای سریع و آسان برای لاغری موضعی هستید، بهتر است واقع‌بین باشید. لاغری یک فرآیند تدریجی است و نیاز به تلاش و پشتکار دارد. با مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه، می‌توانید برنامه‌ای مناسب برای خود طراحی کنید.