فواید رژیم مدیترانه‌ای از نظر علمی
فواید رژیم مدیترانه‌ای از نظر علمی

رژیم غذایی مدیترانه‌ای در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده؛ رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارای مجموعه‌ای چشمگیر از فواید مهم سلامتی، از سلامت قلب گرفته تا پیشگیری از سرطان و ورزش است.

فراتر از مزایای سلامتی اثبات شده علمی، رژیم مدیترانه ای به طور مداوم به عنوان یک رژیم غذایی برتر رتبه بندی می شود زیرا ترجیحات غذایی را مجاز می کند، غذاها و طعم های متنوعی را تشویق می کند و شامل غذاهایی از همه گروه های غذایی است و احساسات محدود کننده معمول بسیاری از رژیم ها را از بین می برد.

برای هر رژیمی معایبی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت، اما به طور کلی، رژیم مدیترانه ای می تواند یک تغییر عادت طولانی مدت و تغییر سبک زندگی را ارائه دهد، که هر دو کلید سلامتی طولانی مدت هستند. در اینجا یک مرور کلی از تمام فواید سلامتی غذا خوردن با توجه به سبک زندگی رژیم غذایی مدیترانه ای را به شما ارائه می کنیم.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

اگر رژیم مدیترانه ای به یک چیز خاصی معروف باشد، آن تضمین سلامت قلب است. به همین دلیل، به طور مداوم به عنوان یکی از بهترین رژیم های غذایی در دسته بندی بهترین رژیم غذایی کلی و بهترین رژیم غذایی سالم قلب رتبه بندی می شود.

هزاران تحقیق علمی این ادعا را تأیید می کند که رژیم غذایی مدیترانه ای برای قلب شما مفید است. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2016 نشان داد افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند بسیار کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند و محققان حتی تخمین می زنند که تا 4٪ از تمام موارد بیماری قلبی قابل پیشگیری است.

مطالعه دیگری به بررسی خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از علل قلبی عروقی بین افرادی که از رژیم مدیترانه ای پیروی می کردند و افرادی که از آن پیروی نمی کردند، پرداخت. این مطالعه که تقریباً پنج سال به طول انجامید، به این نتیجه رسید که خطرات در افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند، حدود 30 درصد کمتر است.

پیشگیری از زوال شناختی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند زوال شناختی را کاهش دهد و از بیماری های پیشرونده مانند بیماری آلزایمر جلوگیری کند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما یافته های فعلی مطمئنا امیدوار کننده هستند.

به عنوان مثال، یک گروه تحقیقاتی در سال 2016 در مورد رژیم غذایی مدیترانه ای و سلامت مغز را تجزیه و تحلیل کردند و نتیجه گرفتند که شواهد دلگرم کننده ای وجود دارد که پیروی بیشتر از رژیم مدیترانه ای با بهبود شناخت، کند کردن زوال شناختی یا کاهش تبدیل به آلزایمر مرتبط است.

شما نباید از تحقیقات اولیه در مورد رژیم غذایی مدیترانه‌ای و بیماری‌هایی مانند آلزایمر نتیجه‌گیری کنید، اما به نظر می‌رسد که اکثر متخصصان موافق هستند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای و نسخه‌های آن مانند رژیم غذایی MIND، می‌تواند سلامت مغز را بهبود بخشد.

مناسب برای کاهش وزن

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، رژیم غذایی مدیترانه ای را در نظر بگیرید. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به کاهش وزن کمک کند.

رژیم مدیترانه ای به کاهش وزن تقریباً به اندازه رژیم کم کربوهیدرات به افراد کمک می کند. یک مطالعه بزرگ در سال 2018 همچنین نشان داد که پیروی از رژیم مدیترانه ای خطر چاقی شکمی را کاهش می دهد.

کاهش خطر سکته مغزی

پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد. ارتباط بین رژیم غذایی مدیترانه‌ای و کاهش خطر سکته در بسیاری از زمینه‌ها وجود دارد.

شاید امیدوارکننده ترین ارتباط بین رژیم غذایی مدیترانه ای و خطر سکته، مطالعات و تحقیقات جامع در مورد آن باشد. رژیم غذایی مدیترانه ای و پایبندی به آن می تواند تا 30 درصد از حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر جلوگیری کند.

یشگیری یا مدیریت دیابت نوع 2

ممکن است غیر منطقی به نظر برسد که یک برنامه غذایی با تاکید بر غذاهای پر کربوهیدرات، مانند ماکارونی و غلات باستانی، به مدیریت یا پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند. اما برخی عوامل کلیدی وجود دارند که این امر را معقول می کنند.

پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر دیابت را تا 19 درصد کاهش دهد. مطالعه دیگری که در سال 2020 انجام شد، این نتایج را تأیید کرد و اشاره کرد که پیروی بیشتر از رژیم غذایی مدیترانه ای با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

تنوع مواد غذایی

چه گیاهخوار باشید، چه گوشتخوار یا چیزهای کاملاً متفاوت، می توانید راهی برای پیشرفت در رژیم غذایی مدیترانه ای پیدا کنید. البته، رژیم زمانی بهترین کارایی را دارد که به همه گروه های غذایی که بر آن تاکید دارد اجازه دهید مصرف شوند، اما مطمئناً می توانید آن را مطابق با ترجیحات غذایی خود تغییر دهید.

رژیم مدیترانه ای آن چیزی نیست که بسیاری آن را محدودکننده می دانند، زیرا شامل مقدار زیادی کربوهیدرات، پروتئین، چربی های سالم، میوه ها، سبزیجات و حتی برخی از خوراکی ها در حد اعتدال است.

کلام پایانی

رژیم غذایی مدیترانه ای از مصرف غذاهای مشابه افرادی که در نزدیکی دریای مدیترانه زندگی می کنند حمایت می کند. این غذاها و تنوع، بدون تمرکز بر محدودیت، از سلامتی حمایت می کنند، اما اگر این سبک غذا خوردن به یک برنامه کاهش وزن محدود تبدیل شود، پیامدهای منفی رژیم می تواند اعمال شود.

همچنین میتوانید مقاله انواع تیپ بدنی و سوخت و ساز آن ها را نیز مطالعه کنید.