کاهش خطر ابتلا به ديابت نوع 2 با ورزش
کاهش خطر ابتلا به ديابت نوع 2 با ورزش
آيا می دانستيد که تحرک می تواند خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را کاهش دهد؟ اخيراً مطالعه ای در مورد مقايسه زنانی که به طور منظم ورزش می کنند با زنان کم تحرک انجام شده است. در این مطالعات نشان داده شد که فعال‌ترين مردان در مقايسه با افراد بی تحرک کمتر در معرض خطر ابتلا به ديابت نوع 2 هستند. اين مطالعه نشان داد که برداشتن گام های بيشتر در روز، برابر با کمتر شدن خطر ابتلا به ديابت در افراد مسن است. مطمئناً شما در مورد اين بيماری چیزی می دانيد. انواع مختلفی از ديابت وجود دارد، اگرچه شايع ترين آنها نوع 1 و نوع 2 است. اولين نوع در دوران کودکی يا اوايل بزرگسالی رخ می دهد، در حالی که نوع 2 معمولا در افراد بالای 45 سال رخ می دهد. برخی از علائم عبارتند از:
  • افسردگی.
  • افزايش تشنگی.
  • تاری ديد.
  • زخم هايی که دير التيام می يابند.
  • کاهش وزن قابل توجه.
  • تکرر ادرار.
  • گزگز در پا يا دست.
  • خشکی دهان.
توصیه میشود اگر هر يک از اين علائم را دارید، برای بررسی بیشتر حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.
چگونگی پیشگیری از ديابت
ديابت نوع اول با رژيم غذایی و ورزش قابل پيشگيری نيست، اما از ابتلا به نوع دوم میتوان پیشگیری کرد. اين دقيقاً همان چيزي است که ما روی آن تمرکز خواهيم کرد. درست است که برخی از عوامل، خارج از کنترل ما هستند، مانند سابقه خانوادگی يا سن؛ اما با اين حال، باز هم ميتوان از آن جلوگيری کرد. ورزش فعاليت بدنی منظم می تواند سطح قند خون را که يکی از جنبه های کليدی پيشگيری از ديابت است، کاهش دهد. متخصصان توصیه میکنند که نيم ساعت ورزش در روز ايده آل می باشد. مثلا راه رفتن؛ سعی کنيد حداقل 7500 قدم در روز با سرعت 100 قدم در دقيقه برداريد. شما می‌توانيد شنا، يوگا يا تمرين در باشگاه را نيز انجام دهيد. رژيم غذايی پيروی از يک رژيم غذايی مغذی می تواند به کاهش خطر ابتلا به ديابت نوع 2 کمک کند. برای اين منظور، پيروی از يک رژيم مديترانه ای غنی از ميوه ها و سبزيجات، غلات کامل، آجيل و دانه ها، پروتئين های بدون چربی و چربی های سالم توصيه می شود. مصرف کمتر قند و شکر سال ها پيش تصور می شد که فقط مصرف بيش از حد شکر مستقيماً به ديابت منجر می شود اما اين فقط يک افسانه است. البته در عین حال نمی توان اين واقعيت را فراموش کرد که قند اضافی می تواند باعث افزایش وزن شود که خطر ابتلا به ديابت را نیز افزايش می دهد. آب بيشتری بنوشيد توصيه می شود مصرف الکل و همچنين مصرف نوشيدنی های شيرين مانند نوشابه را محدود کنيد؛ همچنین سعی کنید حتماً در طول روز هشت لیوان آب بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید.
کلام پایانی
علاوه بر يک رژيم غذايی متعادل، فعاليت بدنی راه مهمی برای کمک به پيشگيری از ديابت نوع 2 است. ورزش به افزايش حساسيت به انسولين و به کنترل سطح قند خون کمک می کند. فراموش نشود که حتی کوچکترين ورزش نيز مفيد است؛ هميشه توصيه می‌شود که برنامه غذایی و ورزشی خود را از یک متخصص تغذيه و يک مربی حرفه ای دریافت کنید. همچنین می‌توانید مقاله توصیه‌هایی برای کاهش وزن را نیز مطالعه کنید.