چگونه رژيم غذايی مناسبی را انتخاب کنيم؟
چگونه رژیم غذایی مناسبی را انتخاب کنیم؟

رژیم های غذایی سالهاست که وجود دارند؛ همیشه یک مورد جدید یا یک مورد از قبل شناخته شده وجود دارد که با توجه به تغییر سبک زندگی هر فرد، آن نیز به روز می شود. برخی از رژیم ها به عنوان یک رژیم غذایی سنتی تلقی نمی شوند، بلکه بیشتر به عنوان یک تغییر سبک زندگی هستند. اگرچه ممکن است رژیم های غذایی جدید امیدوارکننده به نظر برسند، اما اغلب در طول زمان پایدار نیستند. این باعث می شود افراد در رژیم غذایی شکست بخورند و حتی باعث می شود که به اهداف خود نرسند یا در صورت پیشرفت دوباره وزن خود را افزایش دهند و در نهایت به نوع دیگری از رژیم غذایی بپردازند. کلید حل این مشکل، یافتن برنامه ای است که برای شما و نیازهای منحصر به فرد شما پایدار باشد. آیا می خواهید بدانید قبل از شروع رژیم غذایی باید به چه نکاتی توجه کنید؟ پس با ما همراه باشید.

آیا هیچ نوع غذا یا گروه غذایی را محدود یا حذف می کنید؟

بسیاری از رژیم های غذایی بر روی حذف برخی غذاها یا کل گروه های غذایی تمرکز دارند. قند، غلات و به طور کلی کربوهیدرات ها معمولا در بسیاری از رژیم های غذایی حذف می شوند یا به میزان زیادی کاهش می یابند. کربوهیدرات ها به شکل گلیکوژن در کبد و ماهیچه ها ذخیره می شوند. به ازای هر گرم گلیکوژن ذخیره شده، 3 تا 4 گرم آب ذخیره می شود؛ هنگامی که کربوهیدرات ها محدود می شوند، ذخایر گلیکوژن و آب ذخیره شده با آنها تخلیه می شوند. به همین دلیل است که در ابتدای رژیم کربوهیدرات محدود، افراد می توانند کاهش وزن اولیه چند کیلویی را تجربه کنند. دلیل اصلی از دست دادن آب است. نکته: به خاطر داشته باشید این است که وقتی غذاهایی را که از آن لذت می برید محدود یا حذف می کنید، اغلب در درازمدت پرخوری کرده یا به کل رژیم را کنار خواهید گذاشت؛ این امر می تواند باعث شود وزن از دست داده شده را دوباره به دست آورید و از اینکه نمی توانید مراعات کنید احساس بدی داشته باشید. همچنین غذاها و گروه های غذایی مختلف، مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی متفاوتی را ارائه می دهند. حذف یا محدود کردن این غذاها می تواند منجر به کمبودهای تغذیه ای شما شود.

آیا غذاهایی که در رژیم غذایی گنجانده شده است را دوست دارید؟

ممکن است رژیم غذایی امیدوارکننده به نظر برسد، اما اگر غذای خود را دوست نداشته باشید، به برنامه غذایی خود پایبند نخواهید بود. درست مانند محدود کردن یا حذف غذاهایی که از آنها لذت می برید، این امر نیز اغلب منجر به شکست رژیم غذایی می شود. اگر مجبور شوید اجباراً غذاهایی را بخورید که معمولاً نمی‌خورید، احتمالاً این رژیم کوتاه مدت خواهد بود و به شما اجازه نخواهد داد تا به هدف خود برسید.

آیا رژیم غذایی با سبک زندگی شما سازگار است؟

شروع یک رژیم غذایی جدید شامل ایجاد عادات جدید و اصلاح عادات گذشته است. این تغییر به زمان نیاز دارد، به خصوص اگر رژیم غذایی شما نیازمند تغییرات اساسی در نحوه برنامه ریزی، خرید، آماده سازی، یا زمان و نحوه غذا خوردن باشد؛ شما برای تغییر سبک زندگی خود نبرد سختی را با خودتان خواهید داشت. اگر سبک زندگی شما شامل صرف ناهار با دوستان یا خانواده، مسافرت، قرارهای کاری در رستوران یا سایر فعالیت های اجتماعی است، حتما یک رژیم غذایی کنترل شده را در نظر داشته باشید.

محدودیت مالی مانع داشتن رژیم غذایی مناسب نیست

خوردن غذاهای کامل با کیفیت بالا عالی است، اما اگر وضعیت مالی شما به شما اجازه نمی دهد که به طور مداوم غذاهایی را که رژیم غذایی یا برنامه غذایی شما نیاز دارد بخرید، در پایبندی به آن مشکل خواهید داشت. همین امر در مورد مکمل ها برای جبران مواد مغذی از دست رفته در رژیم غذایی نیز صدق می کند؛ شما باید حتما رژیم غذایی خود را متناسب با درآمدماهانه خود منطبق کنید تا مطمئن شوید برای تهیه مواد غذایی به مشکل نخواهید خورد.

رژیم غذایی انعطاف پذیری داشته باشید

این مهم است که برای حل رویدادهای پیش بینی نشده، برنامه غذایی شما انعطاف پذیر باشد. به عنوان مثال، ممکن است شرایطی پیش بیاید که غذای خود را در خانه فراموش کرده باشید و مجبور شوید بیرون غذا بخورید، در حال سفر هستید یا چیز دیگری پیش بیاید. برنامه غذایی شما باید در این شرایط بدون ترک رژیم شما موقعیت شما را با برنامه غذایی تان هماهنگ کند.

کلام پایانی

برخی از رژیم ها یا برنامه ها با هدف تغییر سبک زندگی شما هستند؛ بسیاری از آنها نیز برای یک دوره زمانی مشخص تا رسیدن به هدف شما هستند. در هر صورت، شما باید بدون اینکه احساس کنید از چیزی محروم هستید، وزن خود را کاهش یا افزایش دهید؛ همه رژیم ها یکسان عمل می کنند و کمبود کالری ایجاد می کنند. بهترین راه برای تغییر سبک زندگی، داشتن رژیم غذایی متعادلی که غذاهایی را شمل شود تا شما از آنها لذت ببرید و با آنها مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. البته فراموش نشود که برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب، بهتر است که شما از یک متخصص تغذیه مشاوره بگیرید. همچنین می‌توانید مقاله تاثیر وزن ثابت بر سلامت روان را نیز مطالعه کنید.