چگونه بفهميم رژيم غذايي سالمي داريم؟
چگونه بفهميم رژيم غذايي سالمي داريم؟

معمولا در ابتدای تابستان افراد زيادي هستند که براي کاهش وزن اهداف خود را معین مي کنند. بايد تاکيد کرد که رژيم غذايي نبايد به عنوان يک مد روز در نظر گرفته شود، بلکه بايد همیشه در مورد غذاهايي که معمولاً مصرف مي شوند دقت لازم را داشت. به طور معمول پشت هر رژیم غذایی دلیل خاصی وجود دارد مانند: کاهش وزن، کاهش کلسترول يا تنظيم قند خون؛ رژيم هاي غذايي بسيار متفاوت و برخي از آنها سالم تر از بقيه می باشند. برخي از رژيم ها داراي سبک زندگي گياهي هستند، در حالي که برخي ديگر سبک زندگي کم کربوهيدرات را ترويج مي کنند. اما سوالي که بايد پرسيده شود هميشه این است که چگونه مي توان فهميد که يک رژيم غذايي سالم است؟

عواملي که بايد بدانيم رژيم غذايي سالم است يا خير

از نظر کارشناسان در تغذيه سالم يکي از فاکتورهاي اصلي که بايد در رژيم غذايي مورد توجه قرار گيرد ميزان مغذي بودن آن است. مهم است که غذاهايي که مي خوريد، مواد مغذي لازم را براي سلامتي فراهم کنند. غذاهاي هر يک از گروه هاي غذايي بايد جداگانه گنجانده شوند. بسياري از تحقيقات علمی نشان داده اند که سالم ترين رژيم هاي غذايي سرشار از ميوه ها و سبزيجات هستند.

ميوه ها و سبزيجات

ميوه ها و سبزيجات با کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي، فشار خون بالا، انواع خاصي از سرطان ها و ديابت مرتبط هستند. ميوه ها و سبزيجات سرشار از ويتامين ها، مواد معدني، آنتي اکسيدان ها و فيبر می باشند،اما کالري نسبتا کمي دارند. همه ميوه ها و سبزيجات غير نشاسته اي را مي توان در رژیم غذایی خود گنجاند.

غلات

بسياري از برنامه هاي رژيم غذايي نياز به حذف همه غلات دارند، به خصوص اگر مقصود کاهش وزن باشد. البته این نظر ما اشتباه است زیرا غلات سرشار از مواد مغذي و فيبر هستند و با کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي مزمن مرتبط بوده و به حفظ سلامت سيستم گوارش کمک مي کنند.

چربی های سالم

برخي از برنامه هاي غذايي توصيه مي کنند براي کاهش کالري از يک رژيم غذايي کم چرب پيروي کنيد. چربي ها در هر گرم 9 کالري دارند که در مقايسه با پروتئين و کربوهيدرات ها کالري بیشتری دارند. يک رژيم غذايي سالم باید شامل روغن زيتون، آووکادو، آجيل و دانه ها نیز باشد. زیرا آنها انرژي زا مي باشند که از اندام هاي شما محافظت مي کنند و از رشد سلولي حمايت کرده و به جذب مواد مغذي محلول در چربي کمک مي کنند.

منابع سالم پروتئين

پروتئين براي رشد و نمو و کمک به ترميم سلول‌هاي بدن و ساخت سلول‌هاي جديد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. يک رژيم غذايي سالم بايد حاوي منابع سالم پروتئين باشد که شامل منابع گياهي مانند نخود، عدس، آجيل، دانه ها و سويا مي باشد. گوشت بدون چربي، انواع غذاهاي دريايي، مرغ، بوقلمون و تخم مرغ را نیز حتما باید در رژیم غذایی سالم خود جای بدهیم. گوشت قرمز را بايد در حد اعتدال مصرف کرد، زيرا به دليل داشتن چربي اشباع بالا، باعث افزايش ریسک خطر ابتلا به بيماري های قلبي است.

حفظ وزن

چه به دنبال حفظ وزن خود و چه به دنبال کاهش چند کیلویی خود باشيد، بهترين رژيم غذايي آن است که بتواند خطر ابتلا به بيماري هاي مزمن مانند بيماري های قلبي، ديابت و فشار خون بالا را به حداقل برساند. چنين رژيمي بايد حاوي مقدار زيادي ميوه و سبزيجات باشد. در حالي که ما باید از مواد مغذ سالم در رژم غذای خود استفاده کنیم، فراموش نشود که در صدر همه اینها باید به این نکته توجه کرد که رعايت رژيم نیز آسان باشد. شما بايد گزينه هاي انعطاف پذير را در کنار غذاهاي مختلف مدنظر قرار دهید. علاوه بر اين، غذا خوردن در خانه يا رستوران میتواند باعث تنوع در روز شما باشد؛ يک برنامه غذايي بيش از حد محدود يا پيچيده بعيد است در دراز مدت نتیجه قابل توجهی را به شما ارائه دهد.

کلام پاياني

با اين حال، علاوه بر اين عوامل، بايد در نظر داشته باشيد که آيا اهداف شما برآورده شده است؟ آيا وعده هاي غذايي ای که انتخاب کرده اید را دوست داريد يا مي توانيد برنامه غذايي را رعايت کنيد؟ مشاوره با متخصص همیشه میتواند شما را از سردرگمی و بلاتکلیفی در آورد. به نظر شما چه جنبه هاي ديگري را بايد در نظر گرفت تا بتوان يک رژيم غذايي سالم داشت؟

همچنین می‌توانید مقاله تغذیه ورزشی مناسب در هنگام چربی سوزی را نیز مطالعه کنید.