ورزش در سالمندان
ورزش در سالمندان

اکثر مردم تمایل دارند بر روی یک نوع ورزش یا فعالیت تمرکز کنند و فکر می کنند که به اندازه کافی تمرینات خود را بدرستی انجام می دهند. تحقیقات نشان داده است که انجام و رعایت هر چهار حالت زیر در ورزش مهم است:

  • تحمل.
  • زور.
  • تعادل.
  • انعطاف پذیری.

هر کدام از حالت گفته شده مزایای متفاوتی را به همراه دارند؛ انجام هر کدام می تواند توانایی شما را در انجام کارهای دیگر نیز بهبود ببخشد و به کاهش خستگی و خطر آسیب زدن در تمرینات نیز کمک کند.

تمرینات مقاومتی

فعالیت های استقامتی، تنفس و ضربان قلب شما را افزایش می دهند. این فعالیت ها به شما کمک می کند تا سالم بمانید، تناسب اندام خود را بهبود بخشیده و وظایفی را که باید هر روز انجام دهید را با کیفیت بهتری انجام دهید.

ورزش مقاومتی سلامت قلب، ریه ها و سیستم گردش خون را بهبود می بخشد. همچنین تمرینات مقاومتی می تواند بیماری های رایج در افراد مسن مانند دیابت، سرطان روده بزرگ و سینه یا بیماری های قلبی را به تاخیر بیاندازد یا از آن پیشگیری کند.

چند نمونه از فعالیت های بدنی که استقامت را افزایش می دهند عبارتند از:

  1. پیاده روی
  2. رقص
  3. شنا کردن
  4. دوچرخه سواری
  5. بالا رفتن از پله‌ها

توصیه می شود حداقل 150 دقیقه فعالیت در روز را داشته باشید؛ همچنین بسیار مهم است که سعی کنید در طول روز فعال باشید و از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.

داشتن قدرت عضلانی می تواند تفاوت بزرگی در روزمره شما ایجاد کند. ماهیچه های قوی می توانند به شما کمک کنند تا مستقل تر شوید و بتوانید فعالیت های روزانه خود را به راحتی انجام دهید.

قوی نگه داشتن ماهیچه ها می تواند به تعادل کمک کند و از زمین خوردن و آسیب های ناشی از سقوط جلوگیری کند. زمانی که عضلات پا و ران شما قوی هستند، احتمال زمین خوردن شما نیز کمتر است.

برخی از افراد برای کمک به بهبود قدرت خود از وزنه‌ها نیز استفاده می کنند. اگر این کار را انجام می دهید، ابتدا از وزنه های سبک استفاده کنید و به تدریج وزنه های دیگر را اضافه کنید.

تمرینات انعطاف‌پذیری به شما کمک می‌کنند آزادانه‌تر حرکت کنید یا که خم شوید؛ این تمرینات شامل تمرین کششی کمر، کشش داخلی ران، کشش مچ پا و پشت پا می‌شوند.

در حین تمرینات قدرتی نفس خود را حبس نکنید. حبس نفس در هنگام خم شدن می تواند باعث ایجاد فشار خون شود. به آرامی از طریق بینی خود تنفس کشیده و به آرامی از طریق دهان آن را پس دهید.

کلام پایانی

سالمندان گرامی و خانوداه‌های محترمشان توجه داشته باشندکه برنامه های ورزشی نیازمند مشورت و همراهی با پزشک و متخصص این حوزه می باشد.

ما در این نوشته صرفا بر اساس مستندات علمی مطالبی را ارائه دادیم اما لازم است که حتما با یک پزشک متخصص در مورد ورزش و تمرین های لازم مشورت نمایید.

همچنین می‌توانید مقاله چگونه روتین سالم خود را در تعطیلات حفظ کنیم را نیز مطالعه کنید.