داشتن يک زندگی سالم؛ آيا واقعا آسان است؟
داشتن يک زندگی سالم؛ آيا واقعا آسان است؟
آيا فکر مي کنيد که داشتن يک زندگي سالم واقعا آسان است؟ در حال حاضر، ما برای حفظ يک زندگي سالم و داشتن تغذیه مناسب و اصلاح برخي عادات زندگی روزمره خود، به انگیزه زیادی احتیاج داریم. درست است که به لطف پيشرفت ها و تحقيقات فعلی، بسياري از ندانسته های فکری اشخاص در مورد اين جنبه از بين رفته است. اما کاربران همچنان مي توانند از آنچه که مصرف مي کنند و فوايد واقعي هر غذا آگاهي بيشتري داشته باشند.
زندگي سالم را چه مي دانيم؟
وقتي از زندگي سالم صحبت مي کنيم، معمولاً ذهن ما به سمت غذا و ورزش می رود. با اين حال، اين مفهوم فراتر از آن است. مي‌توان گفت که داشتن يک سبک زندگي سالم به عادت‌هاي روزمره ما اشاره دارد که به ما کمک مي‌کند سالم‌تر و با محدوديت‌هاي کمتري روبه‌رو شویم. سازمان جهاني بهداشت (WHO) آن را به عنوان "وضعيت رفاه کامل جسمي، رواني و اجتماعي" تعريف مي کند. در نتیجه، میتوان گفت که سالم بودن چيزي فراتر از داشتن يا نداشتن بيماري است. براي دستيابي به يک زندگي سالم، لازم است حضور برخي از عواملي که بر ما تأثير منفي مي‌گذارند را کاهش و عوامل ديگري را که به وضعيت بهتر سلامتي ما کمک مي‌کنند، افزايش دهيم. در نتيجه، از جنبه‌هاي مختلفي مانند بهبود عزت نفس و حفظ نگرش بهتر نسبت به زندگي بهره‌مند خواهيم شد.
نکاتي براي داشتن يک زندگي سالم
ايجاد يک عادت مي تواند پيچيده تر از آن چيزي باشد که فکر مي کنيم. توصيه ما اين است که آهسته و پیوسته پيش برويد. اگر که به ورزش کردن علاقه چندانی ندارید، به رژيم غذايي خود اهميت نمي دهيد و زندگی استرس زائی داريد، بهتر است که سعي نکنيد سریعا بخواهید زندگي خود را به طور اساسي تغيير دهيد. شما باید هر از چند گاهي، اقدامات و روال هايي را به کار ببريد که شما را به هدف نهايي خود هدايت کند. در اينجا چند نکته براي اتخاذ عادات خوب را به شما خواهیم گفت: به دنبال انگيزه باشيد: در مورد اهداف خود منطقی باشيد. از زبان قاطعانه و محکم براي به چالش کشیدن خود استفاده کنيد. روشي که شما چيزي را فرموله مي کنيد، کليد تحقق آن است. دستاوردهاي خود را پيگيري و آنها را يادداشت کنيد: يک روش خوب براي اينکه هدف خود را رها نکنيد اين است که يک دفترچه یادداشت داشته باشيد. در اين دفترچه مي توانيد چيزهاي زيادي مانند ترس ها، اميدها، چيزهاي مثبتي که در طول روز اتفاق افتاده و حتي "اهداف کوچک" که موفق به دستيابي آنها شده ايد را يادداشت کنيد. اين تمريني است که به شما کمک میکند تا به يک زندگي سالم دست یابید. محيط خود را مشاهده و تجزيه و تحليل کنيد: سعي کنيد تشخيص دهيد که چه نکاتي را بايد بهبود ببخشيد و چه عاداتي را بايد ترکيب يا حذف کنيد. براي انجام اين کار، برنامه روزانه خود را تجزيه و تحليل کنيد. آيا فکر مي کنيد زياد قهوه مي نوشيد؟ آيا ساعت هاي زيادي را جلوي کامپيوتر مي نشينيد؟ اگر چنين است، همه اين اقدامات را تغيير دهيد تا به آنچه که مي خواهيد، نزديک شويد.
اقداماتي که باعث مي شود زندگي سالمي داشته باشيد
در ادامه، ما به شما چند عادت را خواهیم گفت که باعث مي شود زندگي سالمي داشته باشيد: مراقب آنچه مي خوريد باشيد عادت کنيد که غذاهاي سالم را در وعده هاي غذايي روزانه خود بگنجانيد. داشتن وعده هاي غذايي اصلي روز از قبل آماده شده، از قرار گرفتن در گزينه هاي سريع و ناسالم جلوگيري مي کند. پياده روي و ورزش به پياده روي برويد يا از سوار شدن به ماشين براي سفرهاي نزديک خودداري کنيد. البته ورزش براي حفظ سلامتي ما ضروري است. فعاليت يا ورزشي را که بيشتر دوست داريد انتخاب کنيد و حداقل سه جلسه در هفته انجام دهيد. مقدار زيادي آب بنوشيد جنبه ديگري که نبايد از آن غافل شد، آبرساني است. برخي از برنامه هاي کاربردي وجود دارد که به شما کمک مي کند ميزان آبي که روزانه مي نوشيد را کنترل کنيد. هر روز مديتيشن کنيد مديتيشن باعث مي شود که شما آرام تر و با استرس کمتری زندگي کنيد. چند دقيقه مديتيشن را شروع کنيد و کم کم زمان آن را افزايش دهيد. ساعات استراحت خود را کنترل کنيد لذت بردن از يک خواب آرام و با کيفيت براي مواجهه با روز و برخورداري از سلامتي بسیار ضروري است. توصيه ما اين است که يک زنگ روزانه داشته باشيد که به شما یادآوری کند که چه ساعتي بايد به رختخواب برويد. از استفاده از لپ تاپ و موبایل در شب و قبل از خواب خودداري کنيد.
کلام پایانی
اينها نکات و ترفندهاي ما براي حفظ يک سبک زندگي خوب بود. گاهی ما تحت تأثیر روابط اجتماعی، آداب‌ورسوم و...به سمت سبکی از زندگی مایل می‌شویم که چندان سالم نیست. اگر دیر اقدام کنیم و با پیروی کورکورانه به سمت مسیر اشتباه خود ادامه دهیم، دیر یا زود باید با عواقب ناگوار این سبک زندگی مواجه شده و دچار انواع دردها و ناراحتی‌ها گردیم. همچنین می‌توانید مقاله بهترین خوراکی‌ها برای عضله‌سازی را نیز مطالعه کنید.