خواص روغن زیتون
خواص روغن زیتون

روغن زیتون با کیفیت از نظر تغذیه‌ای غنی است، و دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های اشباع نشده مفید برای بدنسازی است. آنتی‌اکسیدان‌ها آسیب سلولی را کاهش می‌دهند در حالی که چربی‌های اشباع نشده باعث تولید پروتئین برای رشد عضلات می شوند.

معمولا وقتی نوبت به غذاهایی می‌رسد که به تحریک عضلات در رژیم‌ها کمک می‌کنند، ماهی، تخم مرغ و مرغ کبابی را به شما پیشنهاد می‌شود. به یک دلیل خوب، این غذاها دارای چربی‌های اشباع کم و پروتئین زیادی هستند و به شما کمک می‌کنند تا در حین کاهش فشار بر قلب بتوانید به عضله‌سازی بپردازید. با این حال اینها تنها گزینه‌هایی برای تغذیه یک بدنساز نیستند. غذاهایی مانند آووکادو، گوشت، شترمرغ و روغن زیتون نیز می‌توانند به شما در تقویت بدنتان کمک کنند.

روغن زیتون تولید پروتئین برای رشد عضلات را تحریک میکند

روغن زیتون دارای مقدار زیادی اسید اولئیک است، یک اسید اشباع نشده که باعث تحریک تولید و سنتز پروتئین می‌شود. این امر برای درمان از دست دادن توده عضلانی به دلیل افزایش سن ضروری است. می‌توانید آن را با روغن ماهی یا مواد غذایی دیگری که غنی از اسیدهای چرب ضد التهاب امگا 3 هستند، ترکیب کنید.

روغن زیتون غنی از کالری برای عضله سازی است

اگر می‌خواهید با استفاده از رژیم غذایی عضله بسازید، چربی‌ها باید 20 الی 35 درصد کالری شما را تامین کنند. روغن زیتون برای دستیابی به این هدف به شما کمک می‌کند. هر 100 گرم روغن زیتون حاوی 884 کالری دارد. و این باعث می شود که از نظر کالری غنی باشد.

یکی دیگر از مزیت‌های روغن زیتون این است که به ندرت باعث افزایش وزن می‌شود. روغن زیتون می‌تواند ضمن تأمین انرژی، آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین مواد معدنی بدن، وزن شما را به میزان دلخواه حفظ کند.

روغن زیتون سطح انسولین بدن را کنترل میکند

دیابت نوع 2 با تخریب توده عضلانی اسکلتی در ارتباط است. روغن زیتون کمک می‌کند تا این نوع دیابت از بین برود. این ماده غنی از فیبر است که هضم آن زمان بر است و از نوسانات قابل توجه قند خون جلوگیری می‌کند.

روغن زیتون از فروپاشی فیبرهای عضلانی جلوگیری می‌کند

آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون به مبارزه با رادیکال‌های آزاد بدن کمک می‌کند و از بافت‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد محصولات جانبی متابولیسم هستند. آنها مولکولهایی بسیار واکنش پذیر هستند و با اسیدهای چرب اشباع نشده در نوکلئوتیدهای DNA و غشاهای سلولی واکنش نشان می‌دهند که این امر منجر به تجزیه سلول و مشکلات مزمن سلامتی مانند التهاب و آمفیزم می‌شود.

عضله سازی در هنگام وجود رادیکال‌های آزاد در بدن دشوار است. درد ناشی از التهاب هنگام ورزش نیز به همین خاطر است. روغن زیتون التهاب و آسیب بافتی که جلوی رشد عضلات را می‌گیرد را کاهش داده و جلسات تمرینی را برای شما لذت بخش می‌کند.

روغن زیتون سلامت مفاصل را افزایش می‌دهد

درد مفصل می‌تواند شما را از ورزش و عضله‌سازی باز دارد. همچنین درد مزمن مفصل شما را تحت فشار قرار می‌دهد و منجر به ضعف سلامتی می‌شود. روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به درمان دردهای مفصلی کمک کند. آنتی‌بادی‌های موجود در روغن زیتون همچنین از آسیب غضروف مفاصل جلوگیری می‌کنند.

فواید روغن زیتون بعد از تمرینات

خاصیت ضد التهابی و مهارکننده درد روغن زیتون آن را به یک نوشیدنی فوق‌العاده بعد از تمرین تبدیل کرده است. سه قاشق غذاخوری روغن زیتون تقریباً برابر با 10 درصد دوز ایبوپروفن برای یک فرد است. برای کاهش درد و تسریع بهبودی، از روغن زیتون بعد از کار و تمرینات سنگین استفاده کنید.

کلام پایانی

روغن زیتون یک منبع غذایی مغذی با کالری بالا است که به راحتی قابل هضم است. و آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و چربی‌های اشباع نشده تک را تأمین می‌کند.

همچنین می‌توانید مقاله تثبیت وزن با ورزش را نیز مطالعه کنید.