تاثیر تغذیه بر کیفیت خواب
تاثیر تغذیه بر کیفیت خواب

خواب کم می تواند بر کارایی مغز، تمرکز کردن و زمان واکنش شما تأثیر بگذارد؛ همچنین کم خوابی بر سلامت جسمی و روانی تأثیر منفی می گذارد. کم خوابی همچنین با بیماری های قلبی و اختلالات عصبی هم مرتبط است. اما آیا تغذیه بر کیفیت خواب تاثیر می گذارد؟ روشی که بدن ما با آن غذا را هضم می کند، می تواند بر مغز و الگوهای خواب ما تأثیر بگذارد و رژیم غذایی و خواب را به هم مرتبط کند. ملاتونین و سروتونین در میوه‌ها، سبزیجات، غلات و... بیشتر یافت می شوند.

لازم به ذکر است که ملاتونین هورمونی است که به تنظیم ریتم شبانه روزی ما، یعنی چرخه زیستی ما کمک می کند. این هورمون معمولا صبح‌ها کم است و در شب شروع به افزایش می کند و در نیمه شب به اوج خود می رسد و سپس پایین می آید؛ عوامل سبک زندگی و رژیم غذایی می توانند تولید ملاتونین را در بدن مختل کنند. این هورمون با افزایش سن کمتر در بدن تولید می شود.

مواد مغذی و کیفیت خواب

کیفیت مصرف کربوهیدرات در رژیم غذایی بسیار اهمیت دارد. برخی از تحقیقات نشان می دهند که مصرف فیبر با خواب عمیق و مصرف شکر با خواب سبک مرتبط است؛ این بدان معناست که بهتر است کربوهیدرات های پرفیبر مانند غلات کامل، سبزیجات و حبوبات و شیرینی های تصفیه شده بیشتر مصرف کنید تا نوشابه ها، آب نبات ها و بستنی.

مصرف پروتئین هم بر کیفیت خواب بسیار تاثیرگذار است؛ رژیم های غذایی کم پروتئین با بازده خواب کمتری مرتبط هستند. مصرف چربی زیاد با کم خوابی مرتبط است. به طور کلی، مصرف چربی‌های اشباع شده ممکن است باعث پایین آمدن کیفیت خواب شود، در حالی که مصرف چربی‌هایی مانند امگا 3 اثرات بهتری دارند.

نکاتی برای کمک به خواب بهتر

بسیاری از افراد از داروهای خواب آور یا قرص ها برای تسهیل خواب آرام استفاده می کنند؛ آنها اغلب روز بعد از مصرف آن قرص‌ها احساس خستگی زیادی می کنند.

از مصرف زیاد قهوه، چای، نوشابه های گازدار و کافئین دار، نوشیدنی های انرژی زا، شکلات و برخی از غذاهای کافئین دار خودداری کنید. کافئین معمولا مانند یک محرک عمل می کند. برای بیدار کردن شما در صبح عالی است، اما مصرف بیش از حد آن در پایان روز، باعث می شود نتوانید بخوابید.

فیبر، سبزیجات و پروتئین کافی بخورید. این می تواند به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند، در حالی که رژیم های غذایی سرشار از قند و چربی اشباع شده اثر معکوس دارند. بهتر است به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا بتوانید یک رژیم غذایی سالم و کیفیت خواب خوبی داشته باشید.

کلام پایانی

امروزه سبک زندگی افراد جامعه به سرعت تغییر می کند که این ارتباط مستقیمی با دگرگونی کیفیت خواب دارد؛ بدون شک غذاهایی که در طول روز می خوریم بر نحوه خواب شبانه ما بسیار تأثیر می گذارد و به طور کلی، هر چه رژیم غذایی شما سالم تر باشد، بهتر می خوابید. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که رژیم مدیترانه‌ای حاوی مواد مغذی مناسبی بوده که برای کیفیت خواب بهتر است.

همچنین می‌توانید مقاله میوه های کم کربوهیدرات را نیز مطالعه کنید.