چگونه رژيم غذايی مناسبی را انتخاب کنيم؟

رژيم هاي غذايي سالهاست که وجود دارند؛ هميشه يک مورد جديد يا يک مورد از قبل شناخته شده وجود دارد که با توجه به تغییر سبک زندگی هر فرد، آن نیز به روز می شود. برخي از رژيم ها به عنوان يک رژيم غذايي سنتي تلقی نمي شوند، بلکه بيشتر به عنوان يک تغيير سبک زندگي هستند.

اگرچه ممکن است رژيم های غذايي جديد اميدوارکننده به نظر برسند، اما اغلب در طول زمان پايدار نيستند. اين باعث مي شود افراد در رژيم غذايي شکست بخورند و حتی باعث مي شود که به اهداف خود نرسند يا در صورت پيشرفت دوباره وزن خود را افزايش دهند و در نهايت به نوع ديگري از رژيم غذايي بپردازند.

کليد حل این مشکل، يافتن برنامه اي است که براي شما و نيازهاي منحصر به فرد شما پايدار باشد. آيا مي خواهيد بدانيد قبل از شروع رژيم غذايي بايد به چه نکاتي توجه کنيد؟ پس با ما همراه باشید.

آيا هيچ نوع غذا يا گروه غذايي را محدود يا حذف مي کنيد؟

بسياري از رژيم هاي غذايي بر روی حذف برخي غذاها يا کل گروه هاي غذايي تمرکز دارند. قند، غلات و به طور کلي کربوهيدرات ها معمولا در بسياري از رژيم هاي غذايي حذف مي شوند يا به ميزان زيادي کاهش مي يابند.

کربوهيدرات ها به شکل گليکوژن در کبد و ماهيچه ها ذخيره مي شوند. به ازاي هر گرم گليکوژن ذخيره شده، 3 تا 4 گرم آب ذخيره مي شود؛ هنگامي که کربوهيدرات ها محدود مي شوند، ذخاير گليکوژن و آب ذخيره شده با آنها تخليه مي شوند. به همين دليل است که در ابتداي رژيم کربوهيدرات محدود، افراد مي توانند کاهش وزن اوليه چند کيلويي را تجربه کنند. دليل اصلي از دست دادن آب است.

نکته: به خاطر داشته باشيد اين است که وقتي غذاهايي را که از آن لذت مي بريد محدود يا حذف مي کنيد، اغلب در درازمدت پرخوري کرده يا به کل رژيم را کنار خواهید گذاشت؛ این امر مي تواند باعث شود وزن از دست داده شده را دوباره به دست آوريد و از اينکه نمي توانيد مراعات کنید احساس بدي داشته باشيد.

همچنين غذاها و گروه هاي غذايي مختلف، مواد مغذي، ويتامين ها و مواد معدني متفاوتي را ارائه مي دهند. حذف يا محدود کردن اين غذاها مي تواند منجر به کمبودهاي تغذيه اي شما شود.

آيا غذاهايي که در رژيم غذايي گنجانده شده است را دوست داريد؟

ممکن است رژيم غذايي اميدوارکننده به نظر برسد، اما اگر غذاي خود را دوست نداشته باشید، به برنامه غذايي خود پايبند نخواهيد بود. درست مانند محدود کردن يا حذف غذاهايي که از آنها لذت مي بريد، این امر نیز اغلب منجر به شکست رژيم غذايي مي شود. اگر مجبور شويد اجباراً غذاهايي را بخوريد که معمولاً نمي‌خوريد، احتمالاً اين رژيم کوتاه مدت خواهد بود و به شما اجازه نخواهد داد تا به هدف خود برسيد.

آيا رژيم غذايي با سبک زندگي شما سازگار است؟

شروع يک رژيم غذايي جديد شامل ايجاد عادات جديد و اصلاح عادات گذشته است. اين تغيير به زمان نياز دارد، به خصوص اگر رژيم غذايي شما نيازمند تغييرات اساسي در نحوه برنامه ريزي، خريد، آماده سازي، يا زمان و نحوه غذا خوردن باشد؛ شما برای تغییر سبک زندگی خود نبرد سختي را با خودتان خواهید داشت.

اگر سبک زندگي شما شامل صرف ناهار با دوستان يا خانواده، مسافرت، قرارهای کاري در رستوران يا ساير فعاليت هاي اجتماعي است، حتما يک رژيم غذايي کنترل شده را در نظر داشته باشید.

محدودیت مالی مانع داشتن رژیم غذایی مناسب نیست

خوردن غذاهاي کامل با کيفيت بالا عالي است، اما اگر وضعيت مالي شما به شما اجازه نمي دهد که به طور مداوم غذاهايي را که رژيم غذايي يا برنامه غذايي شما نياز دارد بخريد، در پايبندي به آن مشکل خواهيد داشت.

همين امر در مورد مکمل ها براي جبران مواد مغذي از دست رفته در رژيم غذايي نيز صدق مي کند؛ شما باید حتما رژیم غذایی خود را متناسب با درآمدماهانه خود منطبق کنید تا مطمئن شوید برای تهیه مواد غذایی به مشکل نخواهید خورد.

رژيم غذايي انعطاف پذيري داشته باشید

اين مهم است که براي حل رويدادهاي پيش بيني نشده، برنامه غذایی شما انعطاف پذير باشد. به عنوان مثال، ممکن است شرايطي پيش بيايد که غذاي خود را در خانه فراموش کرده باشيد و مجبور شويد بيرون غذا بخوريد، در حال سفر هستيد يا چيز ديگري پيش بيايد. برنامه غذایی شما باید در اين شرايط بدون ترک رژيم شما موقعیت شما را با برنامه غذایی تان هماهنگ کند.

کلام پایانی

برخي از رژيم ها يا برنامه ها با هدف تغيير سبک زندگي شما هستند؛ بسياري از آنها نیز براي يک دوره زماني مشخص تا رسيدن به هدف شما هستند. در هر صورت، شما باید بدون اينکه احساس کنيد از چيزي محروم هستيد، وزن خود را کاهش یا افزایش دهید؛ همه رژيم ها يکسان عمل مي کنند و کمبود کالري ايجاد مي کنند.

بهترين راه براي تغییر سبک زندگی، داشتن رژيم غذايي متعادلی که غذاهایی را شمل شود تا شما از آنها لذت ببرید و با آنها مواد مغذي مورد نياز بدنتان را تامين کنید. البته فراموش نشود که برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب، بهتر است که شما از یک متخصص تغذیه مشاوره بگیرید.

همچنین می‌توانید مقاله تاثیر وزن ثابت بر سلامت روان را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام