تاثیر وزن ثابت بر سلامت روان
تاثیر وزن ثابت بر سلامت روان

با افزایش سن، سلامت شناختی اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. آیا می دانستید که حفظ وزن ثابت برای حفظ سلامت مغز مهم است؟ منظور ما از سلامت مغز یعنی این که مغز ما عملکردهای توجه، یادگیری، حافظه، زبان و عملکرد اجرایی و همچنین توانایی تصمیم گیری و برنامه ریزی را به درستی انجام دهد. طی تحقیقاتی انجام شده درباره آلزایمر و زوال عقل، مشخص شد که توانایی حفظ وزن ثابت یک عامل حیاتی و مهم می باشد. محققان نزدیک به 16000 فرد مسن را که برای زوال عقل در یک دوره پنج ساله غربالگری شدند، بررسی کردند و دریافتند افرادی که تغییرات قابل توجهی در BMI (شاخص توده بدنی) داشتند، اکثراً دچار زوال شناختی بودند. یکی از دلایلی که BMI پایدار ممکن است محافظ سلامت باشد این است که بدن احتمالا بهتر می تواند تعادل خود را با سایر نشانگرهای مهم سلامتی مانند فشار خون و کلسترول حفظ کند. سایر تحقیقات قبلی نیز نشان می دهد که ثبات BMI با ضعف، ناتوانی و مرگ زودرس کمتر مرتبط است.

چاقی در مقابل سلامت روان

هنوز این سوال که آیا اضافه وزن برای سلامت مغز در دوران پیری مضر است یا مفید، هنوز مورد بحث می باشد. مطالعاتی وجود دارد که زوال شناختی و زوال عقل با BMI بالاتر را در شرکت کنندگان مسن در مطالعات قبلی نشان داده است. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که داشتن چربی در دور کمر زنان مسن، ارتباط مستقیمی به مبتلا بودن آنها به دیابت نوع 2 است. البته مواردی وجود دارد که اختلالات شناختی و زوال عقل، با شاخص توده بدنی بالاتر را در سنین بالا نشان می دهند، اما برخی از آنها هیچ ارتباطی با زوال عقل در افراد مسن چاق را نشان نمی دهند.

بهبود وضعیت جسمانی

با توجه به نتایج مطالعات اخیر، مشخص شده که تمرکز بر تغییرات وزن برای سلامت شناختی بهتر و زندگی طولانی‌تر، به مرور زمان و با افزایش سن بسیار تاثیرگذار بر سلامت روان و تناسب اندام می باشد. این نتیجه یک بررسی تحقیقاتی در سال 2021 در مجله iScience بود که مطالعاتی را بررسی می کردند که کاهش خطر مرگ و میر مرتبط است با کاهش وزن و فعالیت بدنی؛ این بررسی نشان داد که خطر مرگ و میر با فعالیت بدنی کاهش می یابد. افراد می توانند از یک رویکرد خنثی نیز سود ببرند که به جای تمرکز روی کاهش یا کنترل وزن، بر تناسب اندام و سلامت بدن خود تمرکز کنند. وقتی فردی از نظر فیزیکی فعال تر می شود، وزن بدن ممکن است کاهش یابد، اما در بسیاری از موارد تغییر نمی کند. این می تواند برای کسانی که کاهش وزن را هدف اصلی خود قرار می دهند ناامید کننده باشد. به همین دلیل است که توصیه می کنیم تا روی اهداف دیگری مانند بهبود تحرک، بهبود عملکرد و ثبات وزن تمرکز کنند، که می تواند به آنها کمک کند انگیزه خود را حفظ کنند. مطالعات نشان داده که تنها ۲ دقیقه پیاده روی متوسط ​​تا سریع در هر ساعت می تواند قند خون را بهبود ببخشد.

کلام پایانی

به طور خلاصه، هنگامی که صحبت از حفظ سلامت مغز می شود، نوسانات وزن ممکن است نه تنها روی آن، بلکه روی سلامت بدن نیز تاثیر بگذارد. تمرکز بر ثبات وزن و تاکید بر حرکت ممکن است مزایای بیشتری نسبت به کاهش وزن داشته باشد. و قبل از شروع یک برنامه ورزشی، بهتر است ابتدا با یک پزشک یا مربی حرفه ای صحبت کنید.

همچنین می‌توانید مقاله بهترین زمان برای استفاده از مکمل های ورزشی را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام