همه چیز درباره گلوتامین

گلوتامین یکی از اسیدهای آمینه موجود در بدن انسان می‌باشد. گلوتامین جزو اسیدهای آمینه ضروری نمی‌باشد با این حال در دنیای بدنسازی گلوتامین به عنوان یکی‌ از بهترین مکمل‌های موجود در بازار شناخته می‌شود. البته منظور ما از غیر ضروری این نیست که واقعاً مصرف آن برای ما غیر ضروری می‌باشد بلکه منظور ما این است که بدن به طور طبیعی خود توانایی تولید گلوتامین را دارا می‌باشد.

در زمان آسیب یا ضربه، مکمل گلوتامین می‌تواند میزان بهبودی را افزایش دهد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را قوی تر کند. اسید آمینه گلوتامین از ترکیب گلوتامات و آمونیاک با مصرف آدنوزین تری‌فسفات تشکیل می‌شود. این ماده در خون انسان، فراوان‌ترین آمینو اسید آزاد می‌باشد.

شصت درصد گلوتامین بدن ما درون ماهیچه‌های اسکلتی می‌باشد و مابقی آن درون شش ها، کبد و معده جای گرفته است. گلوتامین یک مولکول منحصر به فرد می‌باشد که به دو نیتروژن متصل است. همین خصوصیت آن باعث شده است که گلوتامین اصلی‌‌ترین انتقال دهنده نیتروژن درون سلول‌های ماهیچه‌ای‌ باشد.

بررسی عملکرد و کارکرد گلوتامین در بدن

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم بر اثر بیماری و فعالیت‌های پر فشار فیزیکی‌ نیاز بدن به گلوتامین افزایش می‌یابد. سلول‌های سیستم ایمنی بدن به عنوان سوخت اصلی‌ خود از گلوتامین استفاده میکنند و کارکرد صحیح این دستگاه بستگی به گلوتامین دارد. هنگام بیماری یا آسیب دیدگی٬ سیستم ایمنی بدن واکنش نشان میدهد و نیاز بیشتری به گلوتامین خواهد داشت. افرادی که در آستانه مریض شدن هستند یا در محیط‌هایی هستند که احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد برای حفظ سلامتی‌ خود به دریافت بیشتر گلوتامین نیازمند میباشند.

مصرف گلوتامین همچنین باعث افزایش نگهداری نیتروژن درون عضلات بدن میشود. احتباس نیتروژن درون عضلات و جریان خون برابر است با حفظ حالت آنابولیک بدن و در نتیجه عضله سازی و بهبود ریکاوری. در چند دقیقه ابتدایی تمرینات٬ ماهیچه‌ها شروع به آزاد سازی گلوتامین میکنند. هنگامی که میزان گلوتامین بدن شما کاهش یابد احتمال اینکه بدن شما به حالت کاتابولیک وارد شود افزایش می‌یابد. در موارد شدید تر حتی این مساله میتواند باعث از دست رفتن عضلات نیز شود. گلوتامین همچنین مسئول انتقال نیتروژن به سراسر بدن در طول تمرینات پر فشار می‌باشد. حفظ تعادل یا بالانس مثبت نیتروژن و مقادیر بالای گلوتامین از معیار‌های اصلی‌ عضله‌ سازی می‌باشد.

چرا بدن به گلوتامین نیاز دارد؟

بدن انسان برای انتقال آمونیاک و نیتروژن در سراسر بدن از طریق رگ‌های خونی نیازمند استفاده از گلوتامین می‌باشد. به همین دلیل بدن همیشه سعی‌ می‌کند جریان گلوتامین موجود درون رگ‌های خونی را همیشه ثابت نگه دارد.

دستگاه ایمنی و دستگاه گوارش هر دو نیازمند آمینو اسید گلوتامین هستند. دستگاه گوارش در بعضی‌ موارد که فرد از رژیم با پروتئین بالا استفاده می‌کند به دلیل کمبود گلوتامین میتواند دچار مشکلاتی شود. عضلات٬ بزرگترین منبع گلوتامین موجود در بدن میباشند.

مصرف گلوتامین در ورزشکاران

اگرچه بعضی مطالعات، هیچ مزیتی برای ورزشکارانی که از گلوتامین استفاده می‌کنند به حساب نیاورده است، اما منابع دیگر از جمله مرکز پزشکی دانشگاه مریلند می‌گویند که مکمل گلوتامین بعد از ورزش شدید، می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت و به محافظت در برابر بیماری‌های متداول، کمک کند. در حالیکه گلوتامین، بیشترین آمینو اسید در بدن است، ممکن است مقدار آن در زمانی که بدن شما در حال ترمیم است، کاهش یابد.

شاید به همین دلیل است که ورزشکاران از مکمل گلوتامین استفاده می‌کنند. اگرچه هیچ داده‌ی علمی وجود ندارد که از استفاده‌ی گلوتامین برای مقاصد ورزشی حمایت کند، اما گلوتامین یکی از محبوب‌ترین مکمل‌ها در میان بدنسازان و ورزشکاران است. نتایج تجربه در میان ورزشکاران قدرتی به خصوص بدنسازان حرفه‌ای گواه تاثیرات مثبت گلوتامین در روند ریکاوری و عضله سازی آنها می‌باشد. در نظر داشته باشید که این مکمل اولویت اول چنین ورزشکارانی نیست و آنها در کنار رژیم غذایی اصولی، تمرین و استراحت کافی و در کنار دیگر مکمل های موثر به این نتایج مثبت رسیده‌اند.

تاثیرات گلوتامین در بیماری التهابی روده و زخم معده

بیماری التهابی روده، التهاب تمام یا بخشی از دستگاه گوارش است. تحقیقات نشان می‌دهند که گلوتامین می‌تواند به حفاظت از پوشش داخلی دستگاه گوارش کمک کند. از طرفی بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از گلوتامین برای بیماری التهابی روده، فایده‌ی چندانی ندارد. بطور کلی بنظر می‌رسد که تحقیقات بیشتری در مورد گلوتامین و بیماری التهابی روده مورد نیاز است.

کلام پایانی

گلوتامین یک اسید آمینه غیر ضروری است. غیر ضروری نه به آن معنی که بدن نیازی به آن ترکیب ندارد، بلکه بدان معنی است که بدن انسان آن را به طور طبیعی تولید می کند. اما در بعضی موارد، میزان نیاز به گلوتامین بیشتر از توانایی بدن در تولید آن می باشد، به این امر تحلیل گلوتامینی گفته می شود، علل عمده از دست رفتن گلوتامین، تمرینات شدید ورزشی است. حتما قبل از مصرف مکمل‌های گلوتامین با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین می‌توانید مقاله چگونه شکم و پهلو را با رژیم سریع لاغر کنیم؟ را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام