تاثیر تغذیه بر کیفیت خواب

خواب کم مي تواند بر کارایی مغز، تمرکز کردن و زمان واکنش شما تأثير بگذارد؛ همچنين کم خوابی بر سلامت جسمي و رواني تأثير منفي می گذارد. کم خوابی همچنين با بيماري هاي قلبي و اختلالات عصبي هم مرتبط است. اما آيا تغذیه بر کيفيت خواب تاثير مي گذارد؟
روشي که بدن ما با آن غذا را هضم مي کند، مي تواند بر مغز و الگوهاي خواب ما تأثير بگذارد و رژيم غذايي و خواب را به هم مرتبط کند. ملاتونين و سروتونين در ميوه‌ها، سبزيجات، غلات و… بيشتر یافت می شوند.

لازم به ذکر است که ملاتونين هورموني است که به تنظيم ريتم شبانه روزي ما، يعني چرخه زیستی ما کمک مي کند. این هورمون معمولا صبح‌ها کم است و در شب شروع به افزايش مي کند و در نيمه شب به اوج خود مي رسد و سپس پايين مي آيد؛ عوامل سبک زندگي و رژيم غذايي مي توانند توليد ملاتونین را در بدن مختل کنند. این هورمون با افزايش سن کمتر در بدن تولید می شود.

مواد مغذي و کيفيت خواب

کیفیت مصرف کربوهيدرات در رژیم غذایی بسیار اهميت دارد. برخي از تحقيقات نشان مي دهند که مصرف فيبر با خواب عميق و مصرف شکر با خواب سبک مرتبط است؛ اين بدان معناست که بهتر است کربوهيدرات هاي پرفيبر مانند غلات کامل، سبزيجات و حبوبات و شيريني هاي تصفيه شده بیشتر مصرف کنید تا نوشابه ها، آب نبات ها و بستنی.

مصرف پروتئين هم بر کيفيت خواب بسیار تاثیرگذار است؛ رژيم های غذايی کم پروتئين با بازده خواب کمتری مرتبط هستند. مصرف چربی زیاد با کم خوابی مرتبط است. به طور کلی، مصرف چربي‌های اشباع شده ممکن است باعث پایین آمدن کيفيت خواب شود، در حالي که مصرف چربي‌هایی مانند امگا 3 اثرات بهتري دارند.

نکاتي براي کمک به خواب بهتر

بسياري از افراد از داروهاي خواب آور يا قرص ها براي تسهيل خواب آرام استفاده مي کنند؛ آنها اغلب روز بعد از مصرف آن قرص‌ها احساس خستگي زیادی مي کنند.

از مصرف زياد قهوه، چاي، نوشابه هاي گازدار و کافئین دار، نوشیدنی های انرژي زا، شکلات و برخي از غذاهاي کافئين دار خودداری کنید. کافئین معمولا مانند يک محرک عمل مي کند. براي بيدار کردن شما در صبح عالي است، اما مصرف بيش از حد آن در پايان روز، باعث مي شود نتوانيد بخوابيد.

فيبر، سبزيجات و پروتئين کافي بخوريد. اين مي تواند به بهبود کيفيت خواب شما کمک کند، در حالي که رژيم هاي غذايي سرشار از قند و چربي اشباع شده اثر معکوس دارند. بهتر است به يک متخصص تغذيه مراجعه کنيد تا بتوانيد يک رژيم غذايي سالم و کیفیت خواب خوبی داشته باشيد.

کلام پایانی

امروزه سبک زندگی افراد جامعه به سرعت تغییر می کند که این ارتباط مستقیمی با دگرگونی کیفیت خواب دارد؛ بدون شک غذاهايي که در طول روز مي خوريم بر نحوه خواب شبانه ما بسیار تأثير مي گذارد و به طور کلي، هر چه رژيم غذايي شما سالم تر باشد، بهتر مي خوابيد. متخصصان تغذيه توصيه مي‌کنند که رژيم مديترانه‌اي حاوي مواد مغذي مناسبی بوده که براي کيفيت خواب بهتر است.

همچنین می‌توانید مقاله میوه های کم کربوهیدرات را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام