ویتامین E

ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که ممکن است از سلول های شما در برابر اثرات رادیکال های آزاد محافظت کنند،مولکول هایی که هنگام تجزیه غذا یا قرار گرفتن در معرض دود تنباکو و تشعشعات تولید می شوند. رادیکال های آزاد ممکن است در بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها نقش داشته باشند.
ویتامین E، مشابه ویتامین B، در واقع گروهی از هشت ترکیب محلول در چربی است، نه یک نوع ویتامین. اینها به برخی از ویتامین‌های ضروری بدن شما برای عملکرد صحیح کمک می‌کنند، مانند ویتامین D برای استخوان‌ها و ویتامین K برای خون. آنها در انواع غذاها یافت می شوند و در مکمل ها گنجانده می شوند.
فواید بسیاری از ویتامین E وجود دارد که آن را برای سلامتی شما حیاتی می کند. از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و می تواند به بینایی سالم کمک کند. به دلایل متعدد، این ویتامین در رژیم غذایی و در کنار مکمل‌ها برای جلوگیری از سطوح پایین ضروری است.

آیا باید حتماً مکمل ویتامین E مصرف کنم؟

خیر،اکثر مردم می توانند ویتامین E کافی را از طریق انتخاب های غذایی خود دریافت کنند. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که بدن ما می‌تواند آن را در کبد ذخیره کند تا کمبود ویتامین E در آینده را جبران کند. افرادی که ممکن است در دریافت ویتامین E کافی مشکل داشته باشند، کسانی هستند که رژیم‌های غذایی دارند. دارای چربی بسیار کم یا دارای پزشکی هستند. شرایطی که جذب چربی را دشوارتر می کند.تا زمانی که انواع غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند میوه ها و سبزیجات، غلات کامل و مقدار متوسطی از چربی غیراشباع روغن های گیاهی، ماهی، آجیل و دانه ها را مصرف می کنید، به اندازه کافی ویتامین E دریافت می‌کنید و نیازی به مصرف مکمل نیست.

فواید ویتامین E چیست؟

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که وظیفه اصلی آن محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی است. همچنین ممکن است به حفظ سیستم ایمنی سالم و محافظت در برابر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان کمک کند.

منابع ویتامین E در رژیم غذایی

ویتامین E عمدتاً در غذاهای چرب وجود دارد، به عنوان مثال: آجیل، دانه‌ها، آووکادو، روغن‌های گیاهی و جوانه گندم. برخی از سبزیجات با برگ سبز تیره و ماهی نیز منابع این ویتامین هستند.

به محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند

ویتامین E یک آنتی اکسیدان شناخته شده است.با کمک به کاهش تعداد رادیکال‌های آزاد با خنثی کردن آن‌ها، از سلول‌های شما محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های اکسید شده (ناپایدار) هستند که در بدن حرکت می‌کنند، می‌توانند باعث بیماری شوند و با پیری مرتبط هستند. حذف این رادیکال های آزاد اضافی به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک می کند. این همچنین از مزایای روی و یک مزیت سلنیوم است که می تواند به این فرآیند ضروری سلامت کمک کند.

به سیستم ایمنی کمک می کند

یکی دیگر از فواید ویتامین E کمک آن به سیستم ایمنی است. این کار را با حمایت از رشد سلول های t انجام می دهد. سلول های T با سلول های آلوده مبارزه می کنند و سایر سلول های ایمنی را برای پاسخ موثر فعال می کنند. به این ترتیب، یکی از فواید ویتامین E این است که به شما کمک می کند تا سال بمانید و از بیماری رها شوید. مکمل‌های سیستم ایمنی می‌توانند به حمایت از سلامتی شما کمک کنند و به شما کمک کنند تا از عفونت خلاص شوید.

پوست سالم

به دلیل نقش آنتی اکسیدانی، برای پوست مفید است و از آن در برابر علائم پیری که رادیکال های آزاد در آن نقش دارند محافظت می کند. بنابراین، گنجاندن این ویتامین در مکمل‌های پوستی می‌تواند به سلامت شما کمک کند. اگر بدن محافظت آنتی اکسیدانی کافی برای خنثی کردن این سموم نداشته باشد، لایه های لیپیدی سلول ها آسیب می بینند. این می تواند باعث عدم تعادل مواد مغذی و اسیدهای آمینه، آسیب DNA و اکسیداسیون پروتئین شود که منجر به علائم پیری می شود.

تعداد گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد

با کمک به تقویت گلبول‌های قرمز خون، به خون شما کمک می‌کند. گلبول‌های قرمز خون، سلول‌های ضروری هستند که اکسیژن را از ریه‌ها، در خون، به بقیه بدن حمل می‌کنند. بدون این عملکرد حیاتی، بدن شما نمی تواند انرژی بسازد. ویتامین E به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود از این فرآیند سود می برد. از اکسیداسیون و در نتیجه تجزیه غشای سلولی در خون قرمز جلوگیری می کند. بنابراین، از کاهش آنها جلوگیری کنید و از بدن خود در رساندن اکسیژن به سلول هایی که به آن نیاز دارند حمایت کنید. ویتامین K برای خون شما نیز مفید است، زیرا در هنگام بریدگی یا خراش لخته ایجاد می کند.

کاهش خطر کمبود ویتامین E

مصرف این ماده مغذی راهی برای کاهش خطر ابتلا به کمبود ویتامین E و مشکلات سلامتی ناخواسته همراه با آن است. این علائم می تواند شامل آسیب عصبی و عضلانی و مشکلات بینایی باشد.

بهبود عملکرد کلیه

فشار خون بالا می‌تواند برای کلیه‌ها مضر باشد و ویتامین E به دلیل کیفیت آنتی‌اکسیدانی‌اش برای فشار خون مفید است. کاهش فشار خون می تواند به کلیه های شما کمک کند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند.

از چشم های سالم حمایت می کند

با توجه به مزایای آنتی اکسیدانی، می تواند به سلامت چشم کمک کند. رادیکال های آزاد که آنتی اکسیدان ها در برابر آنها محافظت می کنند، بافت های سالم چشم را تجزیه می کنند. این همان چیزی است که ممکن است منجر به تشکیل آب مروارید یا دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) در چشم شود

کلام پایانی

اگر ویتامین E را به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن مصرف می کنید، به خاطر داشته باشید که مکمل ممکن است مزایای مشابه آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در غذا را نداشته باشد.

همچنین میتوانید مقاله علائم کمبود ویتامین‌ها در بدن را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام