علائم کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش بسیارمهم و حیاتی را در بدن ما و‌ سلامتی آن دارند.برای تأمین این ویتامین‌ها باید از رژیم غذایی اصولی و درست پیروی کرد تا بتوانیم مواد مغذی را به بدن خود برسانیم. امروزه ممکن است به دلیل تغییرسبک غذایی و نبود تنوع در موادغذایی مصرفی مقدار کافی از‌ هر یک از ویتامین‌ها را دریافت نکنیم و خیلی از عزیزان به دلیل مشغله کاری زیاد و دلایل دیگر نتوانند از طریق پزشک و آزمایشات متوجه کمبود ویتامین در بدن خود شوند. حال ما در‌این مقاله قصد داریم به طور خلاصه به علائم و نشانه های کمبود ویتامین‌ها بپردازیم.

به طور کلی و خلاصه شایع ترین علائم کمبود ویتامین ها عبارتند‌ از:

خستگی‌ و اضطراب

خستگی‌ و اضطراب

یکی از دلایل احتمالی احساس خستگی و اضطراب ضعف داشتن سطوح پایین آهن، ویتامین D یا B12 است. داشتن سطوح پایین ویتامین D می تواند باعث ضعف و درد عضلانی شود.

بی خوابی

بی خوابی

ویتامین های B6، B12، C، D و E می توانند میزان کیفیت و مدت خواب شما را بهبود یا کاهش دهند. کمبود ویتامین C و B6 هر دو می توانند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد یا باعث بی خوابی شود.

مو و ناخن شکننده

مو و ناخن شکننده

یکی از دلایل آن میتواند کمبود بیوتین باشد. بیوتین که به عنوان ویتامین B7 نیز شناخته می شود، به بدن کمک می کند تا غذا را به انرژی تبدیل کند. کمبود بیوتین بسیار نادر است، اما در صورت کمبود باعث شکنندگی، نازک شدن موها و ناخن‌ها شود.

زخم‌های دهان یا ترک گوشه لب ها

 

زخم های دهانزخم‌های دهان و ترک گوشه لب اغلب نتیجه کمبود آهن یا ویتامین‌های B است.

خونریزی لثه

خونریزی لثه

خونریزی لثه میتواند ناشی از کمبود سطح ویتامین C و کم خونی که منجر به سوء جذب ویتامین B12 باشد.

ضعف در بینایی(به خصوص در شب)

ویتامین A نقش مهمی در بینایی شما دارد. برای دیدن طیف کامل نور، چشمان شما نیاز به تولید رنگدانه های خاصی دارد تا شبکیه چشم شما به درستی کار کند.کمبود ویتامین A میتواند تولید این رنگدانه ها را متوقف می کند و منجر به شب کوری شود.

اختلال در دید نیز می تواند در نتیجه کمبود ویتامین B12 رخ دهد. این اتفاق زمانی رخ میدهد که کمبود ویتامین B باعث آسیب به عصب بینایی شود،سیگنال عصبی که از چشم به مغز می رسد به دلیل این آسیب مختل می شود و منجر به اختلال در بینایی می شود.

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات

کمبود ویتامین D و کلسیم از دلایل اصلی ایجاد گرفتگی عضلات و درد مفاصل است همچنین منیزیم یکی از آن الکترولیت‌هایی است که برای حرکت ماهیچه‌ها مهم است زیرا به آرامش عضلات شما کمک می‌کند به همین دلیل،افرادی که از نظر بالینی سطح منیزیم پایینی دارند ممکن است دچار گرفتگی عضلانی ناشی از عدم تعادل الکترولیت ها شوند.

برجستگی های سفید یا قرمز برروی پوست

 

قرمزی روی پوست

کمبود ویتامین B-12 می تواند خود را به صورت لکه های سفید یا لکه های روی پوست نشان دهد. از آنجایی که ویتامین B-12 نیز برای تولید هموگلوبین در گلبول های قرمز ضروری است، ممکن است در معرض خطر کم خونی خطرناک نیز باشد،وضعیتی که باعث رنگ پریدگی پوست، تب و کاهش وزن می شود.کمبود ویتامین B-12، ویتامین C، ویتامین D و فولات همگی می توانند باعث ایجاد لکه های سفید روی پوست شوند.

سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار

کمبود ویتامین D میتواند یکی از دلایل آن باشد.بیشتر شواهد تا به امروز نشان می دهد که اختلال عملکرد دوپامینرژیک مغز نقش کلیدی در ایجاد سندرم پای بی قرار (RLS) ایفا می کند و ویتامین D برای عملکرد سیستم دوپامینرژیک ضروری است.

کلام پایانی

در آخر برای تشخیص کمبود ویتامین ها،بهترین راه آزمایش و پزشک می باشد اما در اینجا چند نمونه علائم و نشانه رو خدمتتون ارائه کردیم در صورت داشتن این علائم حتما برای آزمایش دادن آماده باشید.

همچنین میتوانید مقاله 12 توصیه ورزشی برای اینکه چگونه سلامت بمانید، اول تلفن را کنار بگذارید !! را نیز مطالعه کنید.

 

 

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام