عوارض مصرف غذاهای ناسالم

مقاومت در برابر غذاهای شیرین، چرب و خوش طعمی که اکنون تقریباً در همه جا یافت می شود، ممکن است دشوار باشد.

با این حال، نباید فراموش کنیم که مصرف منظم غذاهای ناسالم می تواند اثرات منفی بر سلامت و رفاه عمومی ما داشته باشد.

این غذاها سرشار از کالری، چربی، شکر، نمک و کربوهیدرات های فرآوری شده،اما از نظر مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر کم هستند.

غذاهای ناسالم حاوی کالری زیادی هستند، اما ارزش غذایی کمی دارند.

مشکلات مصرف زیاد غذاهای ناسالم
مشکلات قلبی عروقی

یکی از مهمترین عوارض جانبی مصرف غذاهای ناسالم، افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی است. با این حال، یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه ها و سایر غذاهای ضد التهابی می تواند خطر ابتلا را کاهش دهد و در عین حال سلامت قلب و عروق را ارتقا دهد.

دیابت

غذاهای ناسالم ممکن است به طرق مختلف خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهند. به عنوان مثال، غذاهایی که کالری بالایی دارند و مواد مغذی کمی دارند به سرعت در بدن تجزیه می شوند که باعث افزایش سریع سطح قند خون می شود. خوردن منظم غذاهای ناسالم منجر به افزایش وزن و چربی اضافی بدن می‌شود که از عوامل خطر اصلی برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.غذاهای ناسالم همچنین می توانند سطح تری گلیسیرید را به دلیل محتوای بالای چربی های ترانس و اشباع شده افزایش دهند. سطوح بالای تری گلیسیرید می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. برای کاهش خطر ابتلا به دیابت و کمک به مدیریت این بیماری، در صورت ابتلا به آن، انتخاب های غذایی سالم تری داشته باشید.

آسیب به کلیه

خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده می تواند آسیب زیادی بر سلامت کلیه شما داشته باشد.خوردن غذاهای ناسالم می تواند به اندازه دیابت به کلیه ها آسیب برساند. برای ارتقا و محافظت از سلامت کلیه خود یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم را حفظ کنید.

چاقی

مصرف غذاهای پرانرژی و فاقد مواد مغذی با افزایش خطر چاقی مرتبط است. چاقی همچنین یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی، مشکلات تنفسی، سرطان و بسیاری از بیماری های مزمن جدی است.انتخاب سبک زندگی سالم به شما کمک می کند از افزایش وزن ناسالم جلوگیری کنید و سلامتی را ارتقا دهید.

بیماری کبد

رژیم غذایی نقش مهمی در ایجاد و پیشرفت بیماری کبدی دارد. غذاهای ناسالم همراه با سبک زندگی کم تحرک می تواند باعث آسیب کبدی شود و منجر به سیروز و افزایش خطر ابتلا به کبد شود.

سرطان

رژیم غذایی نامناسب که سرشار از چربی، قند، نمک و کیلوژول است، با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها مرتبط است.افرادی که بیشترین غذاهای ناسالم را می خورند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان معده، کولورکتال و دستگاه تنفسی دارند. از یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های گیاهی پیروی کنید تا خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهید و به شما کمک کند سالم بمانید.

حفره های دندانی

غذاهای ناسالم طعم بسیار خوبی دارند، اما می توانند سلامت دهان و دندان شما را از بین ببرند. قند و نمک موجود در این غذاها باکتری های مضر دهان را تغذیه می کند که اسیدهایی تولید می کنند که مینای دندان را می شکنند و باعث ایجاد حفره می شوند. به جای آن برای کمک به محافظت از دندان های خود، رژیم غذایی غنی از غذاهای کامل را در نظر بگیرید.

افسردگی

غذاهای ناسالم نه تنها بر بدن شما تأثیر می گذارد، بلکه بر ذهن شما نیز تأثیر می گذارد.مصرف زیاد غذاهای ناسالم ممکن است شما را کم تحرک کند، میوه و سبزیجات کمتری بخورید و سایر عادات غذایی ضعیف را ترویج کند. فرد باید روی یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای بهبود سلامت روان تمرکز کند.

مشکلات پوستی

خوردن زیاد غذاهای ناسالم یا فرآوری شده می تواند باعث مشکلات پوستی مختلف مانند جوش و آکنه شود.غذاهای سرشار از چربی، کربوهیدرات های تصفیه شده و قند با آکنه مرتبط هستند.رژیم های غذایی سرشار از لبنیات ممکن است با افزایش خطر آکنه همراه باشد. اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل به جلوگیری از آکنه و سایر مشکلات پوستی کمک زیادی می کند. رژیم غذایی متعادل رژیمی است که حاوی مقدار کافی از تمام مواد مغذی ضروری است.

کلسترول بالا

رژیم های غذایی سرشار از چربی اشباع شده می توانند سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول «بد» را افزایش دهند. از مصرف غذاهای ناسالم و سایر غذاهای ناسالم با کلسترول بالا اجتناب کنید یا آن را محدود کنید تا خطر ابتلا به آن را کاهش دهید و در عین حال نسبت LDL به HDL مطلوب تری ایجاد کنید.

کلام پایانی

شما لزوماً نباید از تمام خوراکی های خوشمزه دست بکشید، اما ممکن است فقط گاهی اوقات و در مقادیر کم آن‌ها را مصرف کنید. این به شما کمک می کند از اضافه وزن و سایر عوارض سلامتی مرتبط با غذاهای ناسالم جلوگیری کنید. نتیجه نهایی این است که یک رژیم غذایی متعادل همراه با سایر عادات سالم نه تنها به پیشگیری یا کاهش خطر بیماری‌های مزمن کمک می‌کند، بلکه سلامت کلی را ارتقا می‌دهد.

همچنین می‌توانید مقاله بهترین خوراکی‌ها برای عضله‌سازی را نیز مطالعه کنید.

 

 

 

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام