غذای مفید برای معده درد

تقریباً اکثر افراد دچار ناراحتی‌های معده می‌شوند. علائم رایج شامل تهوع، سوء هاضمه، استفراغ، نفخ، اسهال یا یبوست است. دلایل احتمالی زیادی برای ناراحتی معده وجود دارد و درمان ها بسته به علت زمینه‌ای، متفاوت است.

خورکی‌های مفید در درمان معده درد

در اینجا چندتا از بهترین خوراکی‌ها برای ناراحتی معده را به شما می‌گوییم.

زنجبیل می تواند حالت تهوع و استفراغ را تسکین دهد

تهوع و استفراغ از علائم شایع ناراحتی معده‌اند. زنجبیل، یک ریشه خوراکی معطر با رنگ زرد روشن، اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای رفع این علائم استفاده می شود. زنجبیل را می توان به صورت خام، پخته، جوشانده یا به عنوان مکمل میل کرد و در همه اشکال موثر است.

زنجبیل برای تهوع و استفراغ در دوران بارداری بسیار مفید است. مطالعات نشان داده که مصرف روزانه 1 گرم برای افرادی که تحت شیمی درمانی یا جراحی بزرگ قرار می گیرند نیز مفید است. زنجبیل می تواند شدت علائم ناشی از شیمی درمانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. زنجبیل حتی می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری‌های حرکتی استفاده شود.

این که چگونه این کار را انجام میدهد به طور کامل قابل درک نیست، اما این فرضیه وجود دارد که زنجبیل سیگنال رسانی سیستم عصبی را در معده تنظیم می کند و سرعت تخلیه معده را افزایش می دهد، در نتیجه تهوع و استفراغ را کاهش می دهد.

بابونه ممکن است استفراغ را کاهش داده و ناراحتی روده را تسکین دهد

بابونه، گیاهی با گلهای سفید کوچک، یک درمان سنتی برای ناراحتی معده است. بابونه را می توان خشک کرد و در چای دم کرد یا به عنوان مکمل مصرف کرد. از لحاظ تاریخی، بابونه برای انواع مشکلات روده ای، از جمله گاز، سوء هاضمه، اسهال، تهوع و استفراغ استفاده شده است.

با وجود استفاده گسترده، تنها تعداد محدودی از مطالعات از اثربخشی آن برای ناراحتی های گوارشی حمایت می کنند. یک مطالعه کوچک نشان داد که مکمل های بابونه شدت استفراغ را پس از شیمی درمانی کاهش می دهد، اما مشخص نیست که آیا این اثرات مشابهی بر سایر انواع استفراغ خواهد داشت یا خیر.

بابونه همچنین معمولاً در مکمل های گیاهی که سوء هاضمه، گاز، نفخ و اسهال را تسکین می دهد و همچنین قولنج در نوزادان استفاده می شود. با این حال، از آنجا که بابونه با بسیاری از گیاهان دیگر در این فرمول ها ترکیب شده است، دشوار است بدانید که آیا اثرات مفید آن از بابونه است یا از ترکیب سایر گیاهان.

نعناع ممکن است علائم سندرم روده تحریک پذیر را تسکین دهد

برای برخی از افراد، ناراحتی معده ناشی از سندرم روده تحریک پذیر یا ibs است. ibs یک اختلال مزمن روده است که می تواند باعث درد معده، نفخ، یبوست و اسهال شود. در حالی که مدیریت ibs دشوار است، مطالعات نشان می دهد که نعناع ممکن است به کاهش این علائم ناراحت کننده کمک کند.

مصرف روزانه کپسول روغن نعناع به مدت حداقل دو هفته می تواند درد معده، گاز و اسهال را در بزرگسالان مبتلا به ibs به میزان قابل توجهی کاهش دهد. محققان معتقدند روغن نعناع با شل کردن ماهیچه های دستگاه گوارش عمل می کند و شدت اسپاسم روده را که می تواند باعث درد و اسهال شود کاهش می دهد.

نعناع، به ویژه هنگامی که به عنوان روغن نعناع مصرف می شود، ممکن است به کاهش درد معده، نفخ، گاز و اسهال برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.

شیرین بیان می تواند سوء هاضمه را کاهش دهد

شیرین بیان یک درمان رایج برای سوء هاضمه است و همچنین ممکن است از زخم های دردناک معده جلوگیری کند. علاوه بر این شیرین بیان میتواند برای افرادی که از ناراحتی معده ناشی از اسید معده یا رفلاکس معده رنج می برند، مفید باشد.

مکمل هایی که دارای خاصیت شیرین بیان هستند نیز ممکن است به تسکین درد معده و سوء هاضمه ناشی از زخم معده و از بین بردن هلیکوباکترپیلوری کمک کنند.

غذاهای غنی از پروبیوتیک می توانند حرکات روده را تنظیم کنند

گاهی اوقات ناراحتی معده می تواند ناشی از عدم تعادل باکتری‌های معده باشند. خوردن غذاهای غنی از پروبیوتیک‌ها، باکتری هایی که برای روده مفید هستند، ممکن است به اصلاح این عدم تعادل و کاهش علائم گاز، نفخ یا حرکت نامنظم روده و معده کمک کنند. غذاهای حاوی پروبیوتیک که برای سلامت روده مفید هستند عبارتند از:

  • ماست: مطالعات نشان داده‌اند که خوردن ماست حاوی کشت زنده و فعال باکتریایی می تواند یبوست و اسهال را برطرف کند.
  • دوغ: دوغ می تواند به تسکین اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک ها کمک کند و همچنین ممکن است به رفع یبوست کمک کند.
  • کفیر: نوشیدن 2 فنجان (500 میلی لیتر) کفیر در روز به مدت یک ماه می تواند به افراد مبتلا به یبوست مزمن کمک کند تا مدفوع منظم تری داشته باشند.

مایعات شفاف با الکترولیت‌ها می‌توانند از کم آبی بدن جلوگیری کنند

وقتی ناراحتی معده با استفراغ یا اسهال همراه باشد، باعث کم آبی بدن می‌شود. استفراغ و اسهال باعث از دست دادن الکترولیت‌های بدن می شود، مواد معدنی‌ای که تعادل مایعات بدن شما را حفظ کرده و سیستم عصبی شما را تامین می کنند.

کاهش آب بدن و از دست دادن الکترولیت ها معمولاً با نوشیدن مایعات شفاف و خوردن غذاهایی که به طور طبیعی حاوی الکترولیت هستند مانند سدیم و پتاسیم قابل جبران است.

آب، آب میوه، آب نارگیل، نوشیدنی های ورزشی، آب گوشت و کراکرهای نمکی راه‌های خوبی برای بازگرداندن از دست دادن مایعات و عدم تعادل الکترولیت‌های مرتبط با کم آبی بدن هستند. اگر کم آبی بدن شدید باشد، نوشیدن محلول آب رسانی مجدد حاوی نسبت ایده‌آل آب، قندها و الکترولیت‌ها ممکن است ضروری باشد.

کلام پایانی

خوراکی‌های زیادی وجود دارد که می تواند به رفع ناراحتی معده کمک کنند. گیاهان و ادویه‌جات و ترشی‌جات مانند زنجبیل، بابونه، نعناع و شیرین بیان دارای خواص طبیعی تسکین دهنده معده هستند، در حالی که میوه هایی مانند پاپایا و موز سبز می توانند هضم غذا را بهبود بخشند.

اجتناب از غذاهای پرچرب به برخی از افراد کمک می کند تا گاز، نفخ و اسهال را از بین ببرند، در حالی که غذاهای پروبیوتیک مانند ماست و کفیر می توانند به تنظیم حرکات روده کمک کنند. وقتی ناراحتی معده با استفراغ یا اسهال همراه است، حتماً بدن خود را هیدراته کرده و الکترولیت‌های از دست رفته را جبران کنید.

همچنین میتوانید مقاله چی بخوریم لاغر بشیم؟ را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام