رژیم شیر و موز

رژیم غذایی که دنبال می‌کنید، در حقیقت شامل مواد غذایی می‌شود که در طول روز می‌خورید یا می‌نوشید. اغلب افراد برای کاهش وزن و خلاص شدن از شر چاقی به سراغ رژیم‌های غذایی متفاوت می‌روند. جالب است بدانید که برخی از رژیم‌های غذایی مختص افراد لاغر هستند، که هدف افزایش وزن را دنبال می‌کنند.

علت مخالف متخصصین با رژیم شیر و موز

برخی از متخصصین بر این باورند که افراد نمی‌توانند جهت کاهش وزن یا حفظ تناسب‌اندام از این ترکیب غذایی استفاده کنند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، غذاها دارای ماهیت مشخصی هستند و بر هضم غذا به طریق خوب یا بد تأثیر می‌گذارند. بر اساس این مطالعات هر ماده غذایی یک طبیعت منحصربه‌فرد دارد و زمانی که مصرف می‌شود، سیستم گوارشی از آن تأثیر می‌پذیرد.

اسید معده و ترکیب آن با ماده غذایی که وارد معده شده واکنشی به‌خصوص را در دستگاه گوارشی ایجاد می‌کنند. بنابراین شیر و موز با هم ترکیب نامناسبی برای دستگاه گوارش به‌شمار می‌رود. ضمناً این ترکیب سبب تشدید اختلالات تنفسی، سرماخوردگی و سرفه می‌شود. اگر بخواهیم خیلی ساده‌تر علت مخالفت متخصصین در مورد مصرف شیر و موز را توضیح دهیم با بگوییم که ترکیب تمام میوه‌ها و شیر سبب افزایش مخاط در بدن می‌شوند و از این طریق به بدن آسیب وارد می‌کنند.

بااین‌حال استفاده کوتاه‌مدت از آن‌ها برای ایجاد شوک استپ وزنی بد نیست. ضمناً افراد لاغر می‌توانند این ترکیب را جداگانه مصرف کنند و توده عضلانی بدن را افزایش دهند.

هشدار: بدون دستور پزشک یا مشورت با متخصصان تغذیه از این رژیم یا هر رژیم دیگری پیروی نکنید.

منع مصرف شیرموز برای بانوان باردار

خوب است بدانید که شیر و موز دارای عناصر خنک‌کننده هستند، اما اگر با هم ترکیب شوند و وارد معده شوند عملکرد سیستم گوارشی را دچار اختلال می‌کنند. به‌ویژه اگر کسی مبتلا به اختلالات تنفسی باشد و یا اینکه باردار باشد، نمی‌تواند از این ترکیب استفاده کند.

منع مصرف شیرموز برای بانوان باردار به این معنا نیست که نمی‌توانند از این دو ماده غذایی استفاده کنند. به مادران باردار توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از فواید این دو ماده غذایی آن‌ها را جداگانه و در فواصل زمانی مختلف میل کنند. در این صورت هم بدن مواد مغذی را جذب می‌کند و هم جنین از اثرات مثبتشان بهره‌مند می‌شود.

کاهش وزن با رژیم شیر و موز

اگر چند روزی است که به توصیه دیگران شروع به گرفتن رژیم شیر و موز کرده‌اید و می‌خواهید وزنتان کم شود، از همین لحظه دست نگهدارید. این رژیم اصلاً متناسب با شرایط شما نیست. اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید، شدیداً باید از مصرف این ترکیب خوشمزه اجتناب کنید. رژیم شیر و موز برای افرادی که قصد افزایش وزن یا کسانی که می‌خواهند حجم عضلاتشان را بیشتر کنند مفید است.

چه کسانی نمی‌توانند رژیم شیر و موز بگیرند

به‌طورکلی متخصصین خوردن ترکیب شیر و موز را توصیه نمی‌کنند، چراکه سبب افزایش مخاط بدن می‌شود. باوجوداین گروه‌های زیر اصلاً نباید این نوشیدنی خنک را امتحان کنند:

  • زنان باردار
  • افراد مبتلا به سینوزیت
  • مبتلایان به آسم
  • افراد مبتلا به اختلالات گوارشی
  • افرادی که از نفخ و گاز معده رنج می‌برند
  • افراد مبتلا به سوءهاضمه
  • افرادی که مبتلا به سرماخوردگی و سرفه هستند
افزایش وزن با رژیم شیر و موز

به‌طورکلی اگر قرار باشد از شیر و موز در غالب یک رژیم غذایی استفاده کنید، باید یکی از گروه‌های زیر باشید:

  • هدف افزایش توده بدنی یا عضله سازی دارید
  • سیستم ایمنی ضعیفی دارید و می‌خواهید بدن را تقویت کنید
  • از مشکلات هاضمه رنج می‌برید
  • قصد دارید با مصرف آن فشار خون را کنترل کنید
تاریخچه رژیم شیر و موز

باوجوداینکه گفتیم که شیر و موز در ترکیب با یکدیگر ماده چندان مفیدی را شکل نمی‌دهند، اما به این معنی نیست که گاهی نمی‌توانید از آن برای رسیدن به اهداف مختلف تناسب‌اندام استفاده کنید. جالب است بدانید که رژیم شیر و موز برای اولین بار توسط دکتر جرج هاروپ به افراد دیابتی تجویز می‌شد.

در این رژیم فرد مبتلا به دیابت باید به مدت سه تا چهار روز، هر روز ۲ تا ۳ عدد موز و دو تا سه فنجان شیر پرچرب مصرف می‌کرد. رفته‌رفته این رژیم طرفداران بیشتری پیدا کرد و امروز به یکی از روش‌های تغذیه‌ای جهت افزایش وزن و عضله سازی تبدیل شده است. جالب است بدانید که برخی می‌توانند از این رژیم برای خارج شدن از استپ وزنی استفاده کنند.

افرادی که در حال کاهش وزن هستند اما برای مدتی است که وزنشان ثابت مانده، می‌توانند ۲ تا ۳ روز رژیم شیر و موز بگیرند و تأثیر شگفت‌انگیز آن را ببینند. به خاطر بسپارید که این رژیم یک روش موقتی است و نمی‌توانید بیش از ۴ روز آن را ادامه دهید.

آیا رژیم شیر و موز اثر مثبتی بر بدن دارد؟

افرادی که ۲ تا ۴ روز رژیم شیر و موز می‌گیرند، می‌توانند در این مدت کوتاه حدوداً ۳ تا ۴ کیلوگرم وزن کم کنند. مزیت این رژیم شوک استپ وزنی این است که هم مواد مغذی دریافت می‌کنید و هم‌وزنتان از حالت ثابت خارج می‌شود. افرادی که رژیم شیر و موز می‌گیرند، در هر روز حدوداً ۱۰۰۰ کالری مصرف می‌کنند.

توصیه می‌شود برای حداکثر اثرگذاری این رژیم حتماً شیر پرچرب مصرف کنید، تا دچار عوارض جانبی همچون مشکلات پوستی و ضعف جسمانی نشوید. اگر شما با گرفتن این رژیم دچار ضعف می‌شوید، باید مکمل غذایی مانند فیبر و پروتئین نیز مصرف کنید. لازم است یادآوری کنیم که پزشک متخصص باید مکمل‌ها را تجویز کند و شما نمی‌توانید خودسرانه مکمل مصرف کنید.

نمونه رایگان رژیم شیر و موز

در ابتدا یادتان باشد که این رژیم را بیش از ۴ روز ادامه ندهید، چراکه بیش از آن به بدن آسیب وارد می‌کند. در گام بعد باید پیش از شروع رژیم با پزشک تغذیه خود مشورت کنید و سپس اقدام به گرفتن رژیم کنید. حتماً رژیمی که پزشک به شما تجویز می‌کند را رعایت کنید و نسخه دیگران را استفاده نکنید. در ادامه به نمونه‌ای از برنامه رژیم شیر و موز اشاره می‌کنیم:

  • صبح زود: یک فنجان آب ولرم، ۲ قاشق چای‌خوری بذر شنبلیله. (بذر شنبلیله را شب خیس کنید)
  • صبحانه: یک فنجان شیر پرچرب و یک عدد موز
  • میان وعده: یک فنجان چای سبز و دو عدد بادام
  • ناهار: یک فنجان شیر پرچرب و یک عدد موز
  • عصرانه: یک لیوان آب‌میوه طبیعی و یک عدد موز
  • شام: یک فنجان کوچک سبزیجات کبابی یا بخارپز شده و ۱۰۰ گرم ماهی کبابی، نصف پیمانه قارچ کبابی
  • پیش از خواب: یک لیوان شیر پرچرب
نکاتی که در طول رژیم شیر و موز باید رعایت کنید
  1. وعده شامتان حتماً باید از سبزیجات باشد، چراکه بدنتان به فیبر و انواع ویتامین‌ها نیاز دارد.
  2. در طول روز حداقل ۳ لیتر آب بنوشید، فرآیند سم‌زدایی و چربی سوزی سرعت بگیرد.
  3. هرروز ۱ ساعت ورزش کنید، تا تأثیرات رژیم شیر و موز دوچندان شود.
  4. در طول روزهای رژیم از استرس دوری کنید و شب‌ها زود بخوابید.
  5. غذاهای فرآوری شده مصرف نکنید.
  6. غذاهای سرخ‌شده، نوشیدنی گازدار و شکر تصفیه‌شده مصرف نکنید.
  7. اگر خیلی ضعف دارید، رژیم گرفتن متوقف کنید.
  8. پس از چهار روز رژیم غذایی که پزشکتان توصیه کرده بود مجدداً شروع کنید و فعالیت ورزشی خود را ادامه دهید.
کلام پایانی

هیچ چیزی دل‌پذیرتر از این نیست که در یک روز گرم یک لیوان شیک شیر و موز میل کنید. از دیرباز این ترکیب دلپذیر به‌عنوان یک خوراکی یا نوشیدنی سالم معرفی شده است. اما ممکن است تاکنون تنها طعم آن مورد پسندتان بوده و اصلاً به تأثیرات آن بر روی متابولیسم دقت نکرده باشید. ترکیب شیر و موز یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها در بین علاقه‌مندان به غذا و تناسب‌ اندام به‌ شمار می‌رود. رژیم شیر و موز هم یکی از انواع رژیم‌های معروفی است که افراد جهت افزایش وزن آن را انتخاب می‌کنند.

همچنین می‌توانید مقاله ورزش برای لاغری کل بدن را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام