تسکین ورم کف پا

در زندگی‌های شهرنشینی امروزی که افراد برای گذران زندگی مجبور به فعالیت و کار بیش از حد هستند، احساس درد و ورم در کف پا بیشتر از گذشته وجود دارد. ورم و دردی که افراد را مجبور می‌کند تا برای درمان ورم کف پا به پزشک مراجعه کنند یا با استفاده از روش‌های درمان خانگی ورم پا، این عارضه را برطرف کنند. اما ورم کف پا چه عللی دارد و چگونه می‌توان آن را درمان کرد.

علل درد و ورم کف پا

ورم کف پا یکی از مشکلات شایع پا است که می‌تواند به علت عوامل متعددی ایجاد شود. برای آنکه بتوانیم تشخیص دهیم برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم، باید با علل ایجاد آن آشنا شویم. برخی از این عوامل عبارتند از:

  1. ایستادن طولانی مدت بر روی پاها، که می‌تواند به ورم پاها منجر شود و در افرادی که شغل آنها سرپایی است مانند آرایشگران و معلمان بیشتر مشاهده می‌شود.
  2. بیماری خار پاشنه، که باعث ورم در این ناحیه می‌شود و اغلب به دلیل؛ فشار بیش از حد روی پاها،‌پوشیدن کفش نامناسب و افزایش وزن ایجاد می‌شود.
  3. بارداری نیز می‌تواند عاملی برای ورم زیر پا باشد؛ زیرا افزایش وزن و فشار بر روی پایین‌ترین نقطه بدن، به ورم پاها منجر می‌شود.
  4. دیابت عامل دیگری است که می‌تواند سبب ورم زیر پا شود. زیرا این بیماری می‌تواند به تخریب عروق و اعصاب پاها منجر شود.
  5. چاقی، به دلیل فشار بیشتر بر روی پاها، می‌تواند عاملی برای ورم زیر پا باشد.
  6. بیماری‌های کلیوی و قلبی نیز می‌توانند عاملی برای ورم زیر پا باشند؛ زیرا این بیماری‌ها می‌توانند باعث ایجاد فشار در سیستم عروقی شوند.
  7. استفاده از کفش نامناسب می‌تواند به فشار بیشتر بر روی پاها منجر شود و عاملی برای ورم زیر پا باشد.
  8. لخته شدن خون نیز می‌تواند عاملی برای ورم زیر پا باشد؛ زیرا لخته شدن خون می‌تواند باعث ایجاد فشار در سیستم عروقی شود.
  9. انجام برخی ورزش‌ها نیز می‌تواند عاملی برای ورم زیر پا باشد؛ زیرا برخی از ورزش‌ها می‌توانند به فشار بیشتر بر روی پاها منجر شوند.
  10. شکستگی پا نیز عامل دیگری است که به دلیل آسیب به استخوان و بافت‌های اطراف آن، سبب ورم زیر پا می‌شود.
روش‌های مختلف درمان ورم کف پا

درمان ورم کف پا بستگی به علت آن دارد. در صورتی که ورم به دلیل بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی ایجاد شده باشد، درمان بیماری اولیه مهم است. اما به طور کلی به دو شیوه می‌توان ورم کف را درمان کرد.

یکی از این شیوه‌ها استفاده از درمان خانگی ورم کف است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود و دیگری استفاده از داروی ورم کف پا است که اغلب به وسیله پماد یا داروهای تجویزی دکتر صورت می‌گیرد. البته باید به این نکته توجه داشت که در بین روش های مختلف درمان ورم کف پا، درمان ورم شکستگی کف پا متفاوت است.

معرفی انواع پماد برای درمان ورم کف پا

بیمارانی که مبتلا به ورم کف پا هستند برای درمان آن می‌توانند تحت نظر پزشک، از پمادهای مختلفی استفاده کنند. پزشک در صورتی که متوجه شود، دلیل ورم زیر پا بیماری جدی یا زمینه‌ای نیست، معمولاً پمادهایی از قبیل ژل پیروکسیکام، ژل دیکلوفناک و پماد متیل‌سالیسیلات را تجویز می کند.

ژل پیروکسیکام

ژل پیروکسیکام یکی از پمادهای معروف برای درمان ورم پا است. این پماد با کاهش التهاب و درد در پا، به رفع التهاب آن کمک می‌کند. با ماساژ دادن قسمتی از پا که ورم دارد، می‌توان به طور قابل توجهی التهاب را در کف پا کاهش داد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ژل پیروکسیکام، موثر بودن آن در ناحیه‌ای است که روی آن استفاده شده است. این پماد از طریق پوست جذب شده و به درمان التهاب کمک می‌کند.

پماد دیکلوفناک

این پماد، یک داروی ضد التهابی است که به خوبی به عمق پوست نفوذ می‌کند و به سمت ناحیه درگیر التهاب حرکت می‌کند. این دارو از تولید مواد شیمیایی که باعث ایجاد التهاب می‌شوند جلوگیری می‌کند. اگر علت ورم پا شما بررسی شده و بیماری خاصی شناسایی نشده باشد، استفاده از دیکلوفناک می‌تواند به کاهش ورم و درد کمک کند.

پماد متیل سالیسیلات

پماد متیل سالیسیلات نیز یک داروی گیاهی است که برای درمان ورم پا توصیه می‌شود. این پماد از ترکیب برخی از داروهای گیاهی تهیه شده و با کاهش درد و التهاب در پا به شما کمک می‌کند. با استفاده از این پماد، پاها خنک و گرم شده و سگنال‌های درد آن کم می‌شود.

درمان خانگی ورم کف پا

تورم کف پا ممکن است ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای نباشد و در این صورت با درمان‌های خانگی می‌توان آن را تا حدودی کاهش داد. اما قبل از شروع درمان خانگی، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و طی آزمایشات متعدد اطمینان حاصل شود که ورم در پا ناشی از بیماری قلبی، بیماری‌های کلیوی، دیابت و… نیست.

برخی از درمان‌های خانگی برای برطرف کردن ورم زیر پای چپ یا راست عبارتند از:

  • ماساژ زیر پا با کمک یک درمانگر ماساژ، که می‌تواند در مدت زمان کوتاهی به کاهش درد و تورم کمک کند.
  • استفاده از جوراب‌های محافظ پا، که می‌تواند جلوی ورم زیر پا را بگیرد.
  • استفاده از یک یا چند بالش کوچک زیر پاهای خود هنگام خوابیدن یا استراحت، که می‌تواند درد و تورم زیر پا را کاهش دهد.
  • شنا کردن، که می‌تواند باعث بهبود گردش خون در رگ‌های سینه پا شود و ورم زیر پا را برطرف کند.
  • نوشیدن آب زیاد برای کاهش نمک اضافی در بدن، که می‌تواند با رقیق شدن نمک در بدن انسان به درمان ورم کف پا کمک کند.
  • انجام یوگا، که می‌تواند با بهبود جریان خون در رگ‌ها و سیستم گردش خون به کاهش تورم زیر پا کمک کند.
تغییر سبک زندگی و تاثیر آن در درمان ورم کف پا

علاوه بر درمان خانگی ورم پا، با تغییر در سبک زندگی نیز می‌توان به درمان ورم کف پا کمک کند. راهکارهایی چون؛‌ کاهش وزن و داشتن وزن مناسب از جمله این روش‌ها است. زیرا وزن اضافی فشار زیادی بر زیر پای افراد وارد می‌‌کند و سبب ورم آن می‌شود. تغییر دیگر در سبک زندگی مربوط به استفاده از کفش‌های مناسب است. کفش‌هایی که پاشنه‌ آنها کم یا متوسط است و پشتیبانی مناسبی از قوس پا دارد برای بهبود ورم پا مناسب هستند.

همچنین باید از پابرهنه راه رفتن جلوگیری کرد و در منزل نیز از دمپایی طبی استفاده کرد. انجام ورزش‌های سبک یا شنا کردن نیز نقش زیادی در بهبود ورم زیر پا دارد. زیرا در آب، بدن دچار بی‌وزنی می‌شود و رباط‌ها و ماهیچه‌های بدن در اثر شنا کردن یا راه رفتن در آب قوی می‌شوند.

کاهش نمک غذا و استفاده کمتر از غذاهای چرب نیز به بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کند، بنابراین با اصلاح غذایی و استفاده از سبزیجات تازه مانند خیار، کدو و توت‌فرنگی و غذاهای آب پز و سالم می‌توان به بهبود ورم زیر پا کمک کرد. ماهی و مصرف گوشت سفید نیز در صورتی که سرخ شده نباشند، برای بهبود ورم پا و جلوگیری از افزایش آن مفید هستند.
این داروهای را مصرف نکنید تا دچار ورم زیر پا نشوید

در برخی موارد، مصرف داروهای خاص نیز می‌تواند منجر به تورم پاها شود، به خصوص اگر باعث احتباس آب در بدن شوند. به عنوان مثال، داروهای زیر ممکن است باعث تورم پاها شوند:

  • استروژن و تستوسترون
  • مسدود کننده‌های کانال کلسیم برای کنترل فشار خون
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی
  • داروهای مربوط به مدیریت دیابت

در صورتی که فکر می‌کنید دارویی که مصرف می‌کنید باعث تورم پاهای شما می‌شود، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است دوز دارو را تغییر دهد یا نوع دیگری از دارو را برای شما تجویز کند.

چه زمانی ورم کف پا خطرناک است؟

ورم زیر پا ممکن است نشانه ای از مشکلات جدی باشد، به طوری که در برخی موارد ممکن است خطرناک باشد. در صورتی که ورم با درد، سفتی، گرمی، قرمزی، تغییر رنگ یا خشکی پوست همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین ورم پایدار که بیش از چند روز به طول انجامد، نشانه مشکل جدی ممکن است و نیازمند بررسی پزشکی باشد. در برخی موارد نیاز به انجام آزمایشات تصویربرداری مانند اکو، رادیوگرافی یا MRI هم ممکن است باشد.

اگر شما در برابر ورم زیر پا علائمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، درد یا گرفتگی در قفسه سینه، سرگیجه، ضعف عضلانی، احساس خستگی شدید، تب، سردرد شدید، تهوع و استفراغ، یا تاری دید دارید، به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید. این مشکلات نشان دهنده وجود علایم جدی هستند که باید توسط پزشک تحلیل و درمان شوند.

در کل، درمان ورم کف پا به صورت موثر و موفق آسیب‌های احتمالی را که با ورم زیر پا همراه است، بهبود می‌بخشد و شما را قادر می‌سازد تا به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید. همچنین باید به یاد داشته باشید که پیشگیری از ورم زیر پا جزو مهم‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید برای حفظ سلامتی پاهای خود انجام دهید. راهکارهایی چون؛ رعایت تغذیه مناسب، مصرف آب کافی، ورزش منظم، استفاده از کفش‌های مناسب و بهداشت پاها در طول روز، به‌عنوان روش‌های پیشگیری از ورم زیر پا مطرح هستند.

کلام پایانی

درمان ورم کف پا بستگی به علت و شدت آن دارد. در بسیاری از موارد، درمان خانگی می تواند موثر باشد که شامل استراحت، بالا بردن پا و مصرف پمادها و داروهای ضد التهاب و بدون نسخه است. ماساژ نیز در بهبود ورم زیر پا موثر است و همچنین برای جلوگیری از بروز ورم کف پا، باید استفاده از کفش‌های مناسب را فراموش نکنید، همچنین، انجام ورزش های منظم و تغذیه مناسب و جلوگیری از آسیب های ورزشی نیز می تواند به جلوگیری از بروز ورم زیر پا کمک کند.

همچنین میتوانید مقاله انواع تیپ بدنی و سوخت و ساز آن ها را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام