.افراد بسیاری را می بینید که دارای تیپ بدنی مختلفی هستند. بررسی انواع تیپ بدنی به ما کمک می کند که بتوانیم راحت تر به تناسب اندام خود برسیم. توجه به سلامت و استفاده از تغذیه های مناسب در این زمینه می تواند به ما کمک کند. همانطور که می دانید برای رسیدن به یک اندام مناسب باید نکات بسیاری را در زمینه تناسب اندام بررسی کنید. در ابتدا باید انواع تیپ بدنی را بشناسید. در واقع باید بدانید تیپ بدنی شما به چه صورتی است.

 

انواع تیپ بدنی و سوخت و ساز آن ها

بررسی انواع تیپ بدنی بر اساس جنسیت افراد در نظر گرفته می شود. زن ها و مرد ها که دارای تفاوت هایی فیزیکی هستند، هر کدام دارای ویژگی هایی هستند. در بخش زیر به انواع تیپ بدنی خانم ها خواهیم پرداخت:

  • تیپ بدنی گلابی

یکی از انواع تیپ بدنی است که افراد دارای شانه ی باریکی به نسبت باسن هستند. بنابراین فرد دارای باسن و پایین تنه بزرگی است.

  • مثلث معکوس

این اشخاص دارای نیمه پایینی بدن کوچکتری هستند. در نتیجه شانه ها و بالاتنه بزرگتری دارند. افرادی که دارای این فرم بدن هستند. به عنوان مثال این خانم ها دارای سینه های بزرگی هستند.

  • مستطیل

کسانی که دارای بالاتنه و پایین تنه بزرگی هستند. در واقع هیچ تفکیکی در بین پایین تنه و بالاتنه آن ها وجود ندارد.

  • ساعت شنی

یکی دیگر از اندام هایی که بسیاری از خانم ها به آن علاقه دارند، اندام ساعت شنی است. در این تیپ بین نیمه بالا و پایین بدن، باریکی وجود دارد. ناحیه سینه و باسن بزرگ است اما کمر شخص بسیار باریک می باشد.

  • تیپ سیب یا بیضی

در تیپ بدنی فرد دارای شکم و سینه های بزرگی است.

انواع تیپ بدنی در آقایان به شرح زیر است.

  • اکتومورف

یکی از اشکال بدن آقایان است که فرد بسیار لاغر و باریک است. چربی و عضله در بدن کمتر دیده می شود. این افراد معمولا برای مدل مد و فشن مناسب هستند.

  • اندومورف

یکی از تیپ های بدنی است که چربی بیشتری در این بخش ها ذخیره می شود. فرد دارای حجم بالایی از عضله است و می تواند وزن خود را اضاف کند.

  • مزومورف

یکی از تیپ های بدنی مربوط به کسانی است که دارای بدن های ورزشکار و قوی هستند.

اهمیت شناخت انواع تیپ بدنی در چیست؟

رسیدن به یک اندام ایده آل شاید برای هر کس آرزو باشد. بنابراین بهترین فرصت این است که از رژیم غذایی درست و تمرین ورزشی پیروی کرد. برای پیشرفت در این زمینه ها باید انواع تیپ بدنی را بشناسید. این کار به شما این فرصت را می دهد که بتوانید بر اساس ویژگی های ظاهری و اندامی خود در این مسیر گام بردارید. برخی از افراد دارای جثه کوچک برخی دیگر دارای بدنی با اندام درشت هستند.

برخی از افراد بالاتنه بزرگی دارند و برخی دیگر پایین تنه بزرگی دارند. برای اینکه بتوانید بر اساس ویژگی های بدن خود در این مسیر گام بردارید باید بدانید جز کدام دسته از افراد هستید. نوع فعالیت روزانه، تغذیه و… در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. ویژگی های دیگر مانند میزان تغییرات و فعالیت هورمون هم در این زمینه بسیار اهمیت دارد. افرادی هستند که دارای قد کوتاه با هیکل چاق یا لاغر هستند، برخی از افراد با قد بلند دارای هیکل درشت و یا لاغر هستند.

برخی از افراد می خواهند وزن خود را کم کنند، برخی از افراد می خواهند وزن خود را بیشتر کنند. جنسیت زن و مرد در این زمینه هم بسیار تاثیر گذار است. هر کسی که می خواهد به یک هیکل ایده آل برسد، تنها با بررسی نکات گفته شده می تواند به بهترین شکل در این مسیر گام بردارد. در واقع قبل از هر چیزی باید این نکات را در نظر داشته باشید.

ورزش و تغذیه برای انواع تیپ بدنی

با توجه به اینکه سعی شد درباره انواع تیپ بدنی اطلاعاتی بدست بیاوریم، باید اشاره داشته باشیم که هر تیپ بدنی دارای ویژگی های خاصی برای دریافت برنامه های ورزش و تغذیه است. با این حال شخص باید هدف خود را برای انجام ورزش و تغذیه از جانب لاغری و یا چاق شدن مشخص سازد. اگر می خواهید در این زمینه موفق باشید بهترین کار این است که با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

 

کلام پایانی

شناخت انواع تیپ بدنی و سوخت و ساز آن ها برای کسانی که می خواهند رژیم غذایی خاصی را پیروی کنند می تواند کمک کننده باشد. برای گرفتن رژیم و یا ورزش هایی برای چاق شدن و یا لاغر شدن نیاز است بدن و ویژگی های بدن خود را بشناسیم. عدم شناخت و عدم توجه به این نکات می تواند نتایج تمامی زحمات ما را بی معنی سازد. سعی کنید در کاری که می خواهید انجام دهید به خوبی تحقیق کنید و کار خود را به نحواحسن انجام دهید.

همچنین میتوانید مقاله (چگونه با ورزش چاق نشویم؟) را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام