تاثیر ورزش بر افسردگی

افسردگی بیماری‌ای است که متاسفانه برخی از افراد جامعه با درجات خفیف و شدید تحت شرایط مختلفی به آن مبتلا می‌شوند. در این مطلب سعی می‌کنیم تا توضیحات کاملی در مورد تاثیر ورزش بر افسردگی را در اختیار شما قرار دهیم.

افرادی که به صورت مداوم و منظم تمرینات ورزشی را انجام می‌دهند، اعتماد به نفس بالا و خلق و خوی مناسبی در روابط اجتماعی خود دارند و کمتر گوشه‌گیر و افسرده می‌شوند. پس اگر در بین دوستان و آشنایان خود فردی با علائم افسردگی دارید از ورزش برای بهبود، درمان و غلبه بر افسردگی او کمک بگیرید.

تاثیر ورزش بر جلوگیری از افسردگی؟

در حال حاضر افسردگی یکی از بیماری‌های شایعی است که سلامت روحی و روانی افراد را در هر شرایط سنی‌ای تهدید می‌کند. افراد مبتلا اغلب با علائمی همچون آشفتگی، بی‌قراری، کاهش عزت‌نفس، پرخوری، بی‌خوابی، خستگی، تنبلی و ضعف جسمانی، عدم تمرکز، ناامیدی، از بین رفتن علایق شخصی روبرو می‌شوند که اگر اطرافیان برای درمان سریع افسردگی افراد مبتلا اقدام نکنند به طور قطع عواقب جبران‌ناپذیری به سراغ آنها خواهد آمد.

تنها راه درمان بیماری افسردگی، استفاده از داروهای شیمیایی نیست و از آنجایی که تاثیر ورزش بر افسردگی و اضطراب با یافته‌های علمی اثبات شده است و حتی تمرینات ورزشی بر درمان قطعی افسردگی شدید نیز اثربخش بوده‌اند؛ باید ورزش کردن حتی به صورت سبک را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا با کسب انرژی مضاعف، شادتر زندگی کنید و از تمام لحظات زندگی‌ خود به بهترین نحو لذت ببرید.

پس انجام تمرینات ورزشی از بروز علائم افسردگی جلوگیری می‌کند و حتی کسانی که احساس افسردگی و اضطراب دارند، یکی از کارهایی مفیدی که می‌توانند، انجام بدهند، حرکت‌های ورزشی است. بنابراین علاوه بر تاثیر ورزش بر سلامت روان در کاهش علائم افسردگی و جلوگیری از بروز آنها نیز مؤثر است.

ورزش‌های موثر در درمان افسردگی

تاثیر ورزش بر افسردگی بر کسی پوشیده نیست و همه ورزش‌ها در هر سطحی می‌توانند در درمان و پیشگیری از این بیماری کمک کنند؛ اما با این حال ورزش‌ها و فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، یوگا، شنا کردن، ورزش‌های هوازی و غیره که برای انجام آنها نیاز به تحرک بیشتری دارید، بیشترین نقش را در غلبه بر افسردگی دارد.

از آنجایی که افراد مبتلا به افسردگی بیشتر علاقه به گوشه‌گیری و تنهایی دارند و بهتر است این افراد را ترغیب به شرکت در باشگاه‌های ورزشی و کلاس‌های ورزش‌های گروهی کنید تا در کنار فعالیت‌های ورزشی بتواند تعامل اجتماعی با یک دوست را از سر بگیرد و با احساس آرامش میزان امید به زندگی در او افزایش یابد.

البته ابعاد دیگری از تاثیر ورزش بر افسردگی زمانی نمایان و پایدار است و منجر به کاهش اضطراب و بهبود افسردگی می‌شود که با انجام فعالیت‌های مستمر بدنی همراه باشد به طوری که تمرینات و حرکات ورزشی سبب تعرق و افزایش ضربان قلب شود.

گاهی بهتر است قبل از اینکه برنامه تمرینات ورزشی برای خود ترتیب دهید در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این نوع فعالیت‌ها بی‌خطر است و ورزش به عنوان یک درمان مکمل برای شما توصیه شود.

چه افرادی به افسردگی مبتلا می‌شوند؟

افسردگی مربوط به گروه خاصی نیست و این بیماری ممکن است که در هر گروه سنی با هر طبقه اجتماعی و اقتصادی بروز کند؛ اما در بین زنان، کودکان و سالمندان بسیار شایع است و علائم آن با شدت و ضعف متفاوتی نمایان می‌شود که به طور قطع با آگاهی از تاثیر ورزش بر افسردگی می‌توان روند بهبودی آنها را سرعت بخشید.

افسردگی در زنان

عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، تغییرات هورمونی، زایمان و قاعدگی و روابط زناشویی در ابتلای زنان به افسردگی نقش دارند. بسیاری از زنان در دوران قاعدگی احساس افسردگی می‌کنند که البته این علائم مقطعی است و با پایان این دوره شرایط روحی و جسمی آنها بهبود می‌یابد اما نباید از تاثیر ورزش بر افسردگی زنان غافل شد.

همچنین اختلالات خلقی منجر به افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که پس از زایمان بسیاری از زنان با آن درگیر می‌شوند و ممکن است ضمن اینکه سلامت مادر را به خطر بیاندازد، روند رشد و نمو نوزاد را نیز دچار بحران کند. از این رو، عدم تشخیص و درمان به موقع افسردگی بعد از زایمان ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری را برای مادر، نوزاد و روابط همسر و خانواده به همراه داشته باشد.

تاثیر ورزش بر افسردگی پس از زایمان به عنوان یک مداخله درمانی مناسب با کمترین خطرات جانبی و هزینه مالی در کنار دیگر داروهای روان درمانی و ضد افسردگی می‌تواند اثربخش باشد. البته زنانی که در دوران قبل از بارداری ورزش نکردند احتمال ابتلای آنها به افسردگی بعد از زایمان بیشتر است.

افسردگی در سالمندان

افسردگی در سالمندان به دلیل تشخیص دیرهنگام همواره درمان امیدبخشی ندارد اما با ورزش می‌توان از تشدید روند بیماری جلوگیری کرد. علائم افسردگی در دوره سالمندی با اختلالات حافظه و دردهای غیرواقعی در اعضای بدن و عوارض ناشی از سایر بیماری‌ها اعم فشارخون، سکته و غیره بروز می‌کند. برخی از افراد نیز با بازنشسته شدن و یا از دست دادن یکی از عزیزان با این بیماری مواجه می‌شوند.

تاثیر ورزش بر افسردگی سالمندان با انجام تمرین‌های ذهنی و ریلکسیشن، یوگا بیشتر نمود پیدا می‌کند و بر این اساس لازم است با ترتیب برنامه‌هایی همچون پیاده‌روی، کوهنوردی، شنا و یوگا علاوه‌ بر ایجاد زمینه برای آرامش ذهنی در جهت افزایش کیفیت زندگی افراد سالمند تلاش کنیم.

همچنین تاثیر ورزش بر افسردگی زنان سالمند را با انجام ورزش‌های دسته جمعی همراه با اعضای خانواده و پخش موسیقی شاد را می‌توان به طرز فوق‌العاده‌ای کاهش داد و روحیه فردی در این افراد تقویت کرد.

افسردگی کودکان

بسیاری از کودکان در حال رشد به دلیل مشغله والدین بیشتر مواقع تنها هستند و افسردگی در آنها با استرس شدیدو اختلالات خُلقی همراه می‌شود. بنابراین تأثیر ورزش بر افسردگی را می‌توان با حضور کودکان در باشگاه‌های ورزشی و انجام فعالیت‌های پرتحرک در مهدها به وضوح احساس کرد چرا که با تخلیه انرژی با روحیه شادتری در محیط خانوادگی حضور می‌یابند و ورزش از بروز رفتارهای پرخطر آنها در سنین نوجوانی جلوگیری می‌کند.

تاثیر ورزش بر افسردگی چه زمانی اثربخش است؟

تأثیر ورزش بر افسردگی به یکباره علائم آن در فرد نمایان نمی‌شود بلکه نیاز به صرف زمان است؛ اما با گذشت چند هفته از شروع تمرینات ورزشی به طور قطع تأثیر آن را احساس خواهید کرد.

برای بهبود افسردگی و جلوگیری از پیشرفت این بیماری باید حداقل 30 دقیقه در طول روز را به ورزش اختصاص داد و از زمانی که علائمی از بهبود خلق و خوی فردی را شاهد بودید، میزان فعالیت‌های ورزشی را شدیدتر کنید و زمان بیشتر را به ورزش کردن اختصاص دهید.

کلام پایانی

در این مقاله به تأثیر ورزش بر افسردگی اشاره کردیم. از این رو، در صورتی که تمرینات و فعالیت‌های ورزشی به عنوان یکی از درمان‌های موثر برای این بیماری به صورت طولانی مدت و مداوم پیگیری شود، حتما نتیجه مطلوبی حاصل خواهد شد.

همچنین میتوانید مقاله چرا لاغری شکم از اهمیت زیادی برخوردار است؟ را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام