اهمیت فعالیت‌های ورزشی در کودکان

اهمیت ورزش در سلامتی کودکان به معنای قهرمانی نیست. باید به دنبال راهی بود که فرزندانتان را از بی تحرکی در پشت میز رایانه یا تبلت و یا موبایل به محیطی برای بازی هدایت کنید. یکی از مشکلات اکثر کودکان چاقی آنهاست.

امروزه با زیاده روی در خوردن غذاهای فست فودی، غذاهای چرب و پرکالری بیشتر بچه ها ازچاقی رنج می برند. ورزش در کودکان می تواند یک راهی برای لاغری و حفظ اندام آنها باشد.البته ورزش منظم همراه با رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش وزن کودک کمک کند

اثرات اهمیت ورزش در سلامتی کودکان

یکی از دلایل اهمیت ورزش در سلامتی کودکان، بهبود بخشیدن به سلامت قلب است. مهمترین عضله بدن که در طول فعالیت بدنی تمرین می کند، قلب است. با ورزش در کودکان به طور منظم و تغذیه مناسب می‌توانند عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت و چاقی را کم کنند.

یکی دیگر از دلایل اهمیت ورزش در سلامتی کودکان بهبود بخشیدن تعادل است. مهارت های تعادل و هماهنگی برای زندگی و کارهای روزمره لازم می باشد. کودکان با انجام ورزش منظم می توانند قدرت عضلانی و انعطاف پذیری خود را ارتقا دهند و باعث سلامتی و آمادگی جسمانی خود شوند که یکی دیگر از عوامل اهمیت ورزش در سلامتی کودکان میباشد.

یکی از دلایل اهمیت ورزش در سلامتی کودکان ،افزایش مهارت تفکر با انجام حرکات کششی است. مطالعات اخیر نشان داده است که ورزش درکودکان در پیشرفت تحصیلی آنها هم تاثیر زیادی دارد. اهمیت ورزش در سلامتی کودکان بسیار مهم است چرا که کمک می کند مغز فرد برای کار با حداکثر ظرفیت آماده شود و تولید سلول های عصبی را زیاد کند.

یکی دیگر از دلایل اهمیت ورزش در سلامتی کودکان، توسعه مهارت های حرکتی می باشد. از جمله مهارت های حرکتی که باید توسعه یابد ماهیچه های دست به خصوص در انگشتان دست است که در نوشتن، تغذیه و پوشاندن لباس مهم می باشد. بهبود این مهارت در دویدن و راه رفتن کودک هم بسیار مهم است چون اگر کودک وضعیت بدی داشته باشد و مهارت های حرکتی او رشد نکرده باشدمی تواند باعث خستگی، درد پشت و گردن و سردرد در کودک شود.

راهکارهایی برای تشویق کودکان به ورزش

کودکان زیر پنج سال باید حداقل ۱۸۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند. این مقدار نباید یکباره باشد و همچنین لازم نیست که فقط صرف یک ورزش شود. هر گونه فعالیت بدنی را می تواند شامل شود؛ مثل بالا رفتن از پله‌ها، بازی، آب دادن به باغچه و غیره.

فعالیت‌های روزمره که هماهنگی عصب و عضله را از سن پایین تقویت می‌کنند، مانند پرتاب کردن و گرفتن، اسکوتر سواری، پریدن، دویدن و بازی کردن، می‌توانند بچه‌ها را تشویق کنند که ورزش را دوست داشته باشند. کودک خود را آزاد بگذارید که بدود و زمین بخورد. به بهانه مراقبت از او، فعالیتش را محدود نکنید؛ چرا که فعالیت‌های ساده حتی مثل خزیدن روی زمین به دنبال اسباب بازی، برای رشد ذهن و جسم کودک حیاتی است.

فعالیت فیزیکی را به روتین روزانه زندگی کودک اضافه کنید

وقتی فعالیت بدنی بخشی از سبک زندگی یک خانواده باشد، برای بچه‌ها تبدیل به یک عادت می‌شود و انجام آن برای کودک، بسیار راحت‌تر است. این فعالیت می‌تواند پیاده روی، دوچرخه سواری یا انجام یک ورزش خانوادگی باشد.

کودکان معمولاً سنت‌های خانوادگی را تا بزرگسالی با خود خواهند داشت که یکی از آنها می‌تواند ورزش باشد. ورزش کردن (که لازم نیست حتما یک رشته ورزشی باشد و می‌تواند حتی بازی و سرگرمی باشد) با اعضای خانواده، باعث تقویت روحیه کار تیمی در کودک می‌شود، پیوندها و روابط خانوادگی را تقویت می‌کند و درنهایت ورزش را هم تبدیل به عادت می‌کند.

ورزش چگونه می‌تواند برای بچه‌ها مفید باشد؟

انواع ورزش‌ها از فوتبال گرفته تا ژیمناستیک، ورزش‌های تیمی و انفرادی، هر کدام می‌تواند در پنج حوزه باعث رشدی کلیدی فرزند شما شود و فواید جسمی، عاطفی، اجتماعی، شناختی و اخلاقی برای او داشته باشد. به طور کلی ورزش برای کودکان، علاوه بر کمک به تندرستی، مزایای زیر را به همراه دارد:

  • افزایش قدرت
  • تقویت عزت نفس
  • تشخیص درست و غلط
  • آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی
  • آموزش اصول نظم و انضباط
ایجاد فرصت برای توسعه مهارت‌های اجتماعی

یکی دیگر از دلایل اهمیت ورزش در سلامتی کودکان این است که ورزش باعث می شود فرصت هایی برای توسعه مهارت های اجتماعی ایجاد شود. با ورزش درکودکان برای گروه یا تیم، فرصتی برای آنها فراهم می شود تا دوستان جدیدی پیدا کنند و کار گروهی و تیمی انجام دهند. ورزش هایی مثل ژیمناستیک، فوتبال، شنا و….

فعالیت‌های مبتنی بر بازی

فعالیت های مبتنی بر بازی برای کودکان در تمام سنین، مخصوصا در کودکان زیر ۵ سال مهم میباشند؛ بازی با توپ، رقصیدن با موسیقی یا ایروبیک کودکان، بازی در پارک و بازی هایی که تخیل کودک را تحریک می کنند، از جمله این موارد هستند. آموزش و یادگیری مبتنی بر بازی میتواند به یادگیری بهتر کودک کمک کند.

کودکان انرژی بالایی برای انجام فعالیت‌های بدنی دارند. با جنب و جوش فراوان در طول شبانه روز بدون اینکه لحظه‌ای خستگی سراغشان آید، به انجام بازی‌های مختلف می‌پردازند. با این وجود بیشتر والدین و خانواده‌ها سعی می‌کنند به این روند کودکان جهت دهند تا روزی به بهره‌برداری برایشان برسد.

والدین باید به خاطر داشته باشند که استراحت کافی و تغذیه مناسب برای حفظ عملکرد و کاهش احتمال آسیب نوجوان‌شان ضروری است. اصل اولیه درباره ورزش کودکان این است که تمرکز روی سلامت جسم و روح او باشد، نه روی نتایج و موفقیت‌های خارق العاده کودک در ورزش. به هیچ وجه ورزش نباید شغلی برای بچه‌ها باشد، یا به آنها تحمیل شود.

کلام پایانی

ورزش در سلامتی کودکان که به منظور افزایش انعطاف‌پذیری اجرا میشود، شامل تمرینات کششی است. ورزش، علاوه بر کمک به تندرستی و سلامتی، به ایجاد خودکنترلی، آگاهی بدن و اعتماد به نفس کودک کمک می‌کند. کسب این مهارت‌ها برای حضور در ورزش‌های تیمی و انفرادی آینده‌ فرزند شما مفید خواهد بود.

همچنین می‌توانید مقاله چگونه شکم و پهلو را با رژیم سریع لاغر کنیم؟ را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام