انواع رژیم لاغری و غذایی

امروزه کاهش وزن و استفاده از انواع مختلف رژیم‌های لاغری و غذایی به دغدغه اصلی بسیاری از افراد جامعه تبدیل شده است. اغلب انسان‌ها به واسطه زندگی ماشینی، کمبود تحرک و برنامه غذایی و رژیم لاغری نامناسب در معرض چاقی قرار گرفته‌اند.

اصولا انسان ها همیشه به دنبال آسان ترین راهها هستند که سریع تر به هدف خود نزدیک شوند یکی از راه هایی که میتوان به آن اشاره کرد رژیم های لاغری کوتاه مدت برای کاهش وزن فوری است.

رژیم اتکینز (Atkins Diet)

اتکینز، یک رژیم لاغری و غذایی کم کربوهیدرات ۴ مرحله‌ای است که مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات را به شدت محدود کرده و افزایش مصرف پروتئین و چربی‌های سالم را توصیه می‌کند. ویژگی‌های این رژیم عبارتند از:

  1. مصرف مواد مغذی و سرشار از ویتامین
  2. ارائه برنامه غذایی متناسب با نیازها و خواسته‌های فردی
  3. بدون نیاز به کالری شماری در انواع رژیم لاغری موجود
رژیم لاغری سی روزه (Whole30 Diet)

رژیم لاغری و غذایی سی روزه، یکی از انواع رژیم لاغری سخت‌گیرانه‌ای است که بر اجتناب از مواد قندی، کربوهیدرات‌های فرآوری شده و کلیه غلات تمرکز دارد.

با این حال، خوردن انواع مواد پروتئینی نظیر تخم‌مرغ، گوشت قرمز، غذاهای دریایی، آجیل و کلیه خوراکی‌های فرآوری نشده و کامل در این برنامه لاغری مجاز تلقی می‌شود. ویژگی‌های این رژیم عبارتند از:

  1. ترویج مصرف مواد غذایی سالم و فرآوری نشده
  2. استفاده از خوراکی‌های مغذی
رژیم پالئو (Paleo Diet)

برنامه غذایی پالئو، مصرف مقادیر زیادی مواد خوراکی کامل و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی، انواع میو‌ه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های گوشتی نظیر ماهی‌های کم چرب، گوشت قرمز و گوشت مرغ را توصیه می‌کند. در این برنامه باید از مصرف لبنیات، مواد قندی، حبوبات و غلات پرهیز کنید. ویژگی‌های این رژیم عبارتند از:

  1. موثر در کنترل اشتها
  2. موثر در کاهش فشار خون
رژیم دوکان (Dukan Diet)

برنامه غذایی چهار مرحله‌ای و به شدت کم کربوهیدرات دوکان مبتنی بر مصرف مقادیر بالای پروتئین است. ویژگی‌های این رژیم عبارتند از:

  1. بدون نیاز به کالری شماری
  2. موثر در کنترل اشتها
  3. کاهش وزن سریع
رژیم لاغری دوبرو (Dubrow Diet)

برنامه غذایی دوبرو ترکیبی از رژیم کم کربوهیدرات و روزه‌ داری متناوب است. این برنامه از انواع رژیم لاغری موجود دارای مراحل ۱۲، ۸ و ۴ ساعته بوده و یک سیستم کتوژنیک دوره‌ای را دنبال می‌کند. در برنامه غذایی کتوژنیک، مصرف چربی زیاد، کربوهیدرات کم و پروتئین متوسط توصیه می‌شود. ویژگی‌های این رژیم عبارتند از:

  1. مصرف مواد غذایی مغذی در انواع رژیم لاغری موجود
  2. پرهیز از مواد غذایی فرآوری شده
  3. کاهش وزن قابل توجه در بین انواع رژیم لاغری
  4. بهبود وضعیت کلسترول و قند خون
  5. تقویت روحیه و تناسب اندام
رژیم کرب سایکلینگ (Carb Cycling)

برنامه غذایی کرب سایکلینگ یکی از انواع رژیم لاغری است که براساس میزان تحرک فرد تعیین شده و در همه مواقع و برای کلیه افراد یکسان نیست.

یعنی در صورت برخورداری از فعالیت جسمی بالا، فرد اجازه دارد کربوهیدرات بیش‌تری مصرف کرده و در روزهای استراحت باید کربوهیدرات کم‌تری دریافت کند. این برنامه غذایی بسته به شرایط افراد به صورت روزانه، هفتگی یا ماهیانه تنظیم می‌شود. ویژگی‌های این رژیم عبارتند از:

  1. مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده، غلات حاوی سبوس، میوه‌ها و سبزیجات و کلیه مواد غذایی مفید
  2. کمک به تنظیم قند خون و بهبود حساسیت به انسولین در انواع رژیم لاغری موجود
  3. کمک به افزایش بافت عضلانی
رژیم غذایی وحشی (Wild Diet)

برنامه غذایی وحشی مبتنی بر مصرف متعادل کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها و حذف مواد غذایی تصفیه شده و فرآوری شده است. در مجموع، مصرف کلیه خوراکی‌های مغذی، سالم و ارگانیک در این رژیم توصیه می‌شود. ویژگی‌های این رژیم عبارتند از:

  1. عدم نیاز به کالری شماری در این رژیم لاغری
  2. یک وعده آزاد در طول هفته برای جلوگیری از احساس محرومیت
تغذیه و درخشش (Nourish and Glow)

تغذیه و درخشش یکی از انواع رژیم غذایی ۱۰ روزه بوده که بر مصرف خوراکی‌های سرشار از پروتئین، کم کربوهیدرات و کم لبنیات تمرکز دارد. ویژگی‌های این رژیم عبارتند از:

  1. استفاده از منابع گیاهی
  2. حذف خوراکی‌های فرآوری شده
  3. حذف مواد قندی افزودنی
  4. کمک به ایجاد عادات غذایی سالم‌تر
رژیم ۱۷ روزه (۱۷-Day Diet)

رژیم ۱۷ روزه یک برنامه غذایی چهار مرحله‌ای و مبتنی بر مصرف مواد سرشار از پروتئین، سبزیجات و میوه‌های کم قند است. ویژگی‌های این رژیم عبارتند از:

  1. انعطاف‌پذیری
  2. کمک به ایجاد تعادل
  3. توجه به ورزش و فعالیت جسمانی به عنوان بخشی از برنامه لاغری
رژیم مدیترانه‌ای (Mediterranean Diet)

رژیم مدیترانه‌ای مبتنی بر کاهش مصرف گوشت قرمز و مرغ بوده و در مقابل افزایش مصرف ماهی است. برای کسب بهترین نتیجه ممکن، باید از چربی‌های سالم نظیر روغن زیتون استفاده کنید. ویژگی‌های این رژیم عبارتند از:

  1. تمرکز بر بهبود شرایط سلامت و وضعیت کلی بدن در بین انواع رژیم غذایی
  2. کاهش کلسترول بد
  3. بهبود سلامت قلب و عروق
  4. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان، پارکینسون و آلزایمر
  5. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن
  6. عدم نیاز به کالری شماری
  7. محدودیت اندک
رژیم لاغری دش (DASH Diet)

دش یک برنامه غذایی کم سدیم است که بر مصرف خوراکی‌های مغذی نظیر سبزیجات، میوه‌ها، غلات و گوشت کم چرب تمرکز دارد. ویژگی‌های این رژیم عبارتند از:

  1. جلوگیری از ابتلا به بیماری فشار خون
  2. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی
  3. بهبود وضعیت کلی و سلامت عمومی بدن در بین انواع رژیم غذایی
کلام پایانی

رژیم‌های غذایی مختلفی وجود دارند که هر کدام برای هدف خاصی در تمام دنیا توسط کسانی که می خواهند یک بدن ورزشی و فیت داشته باشند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در نهایت، برای انتخاب بهترین رژیم غذایی برای خود، می‌توانید با مشاور تغذیه یا پزشک خود مشورت کنید تا رژیم غذایی مناسب برای نیازهای شما را مشخص کنند.

همچنین میتوانید مقاله 12 توصیه ورزشی برای اینکه چگونه سلامت بمانید را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام