آيا ماساژ ورزشی بعد از تمرين فوايدی دارد؟

در خط پايان هر ماراتن يا پیاده‌روی، چادر ماساژ ورزشي برپا شده و دوندگان براي درمان صف میکشند. اما آيا ماساژ ورزشي بعد از ورزش شديد باعث تسريع ريکاوري عضلات مي شود؟  آيا درد عضلانی را کاهش مي دهد؟ در حالي که ماساژ ورزشي توسط ورزشکاران از هر رشته اي استفاده مي شود، تحقيقات دقيق در مورد اينکه آيا و چگونه ماساژ عمل میکند، ناچيز بوده است.

ماساژ ورزشی درد عضلاني را کاهش مي دهد

اگر به اين فکر مي کنيد که آيا بايد بعد از دويدن يا تمرين سخت، ماساژ میتواند کمک کننده حال شما باشد یا خیر؟ باید بگوییم شواهد نشان داده‌اند که مي تواند درد عضلانی را کاهش دهد. بررسي‌هاي کارآزمايي‌هاي باليني به اين نتيجه رسيدند که شواهدي وجود دارد مبني بر اينکه ماساژ ورزشي، درد عضلاني را کاهش مي‌دهد. يک بررسي جامع، شواهدي را نشان داد که ماساژ مؤثر است؛ در حالي که ساير تاکتيک‌هاي معمول استفاده شده از يخ، حرکات کششی و ورزش‌هاي کم‌شدت تأثيري نداشتند.

نکته: ماساژ پا بعد از دويدن مي تواند به کاهش درد آن در روزهاي بعد کمک کند.

آيا ماساژ به بازيابي عملکرد کمک مي کند؟

ماساژ سوئدي مدت زمان لازم براي ريکاوري ماهيچه‌ها را بهبود مي‌بخشد و عضلات ماساژ شده، آسيب کمتري داشته و از تورم و التهاب آنها کاسته می شود. برای بررسی بهتر این موضوع یک مطالعه چهار روزه بر روي خرگوش ها انجام شد؛ آنها با آرام بخش، آرام شدند و عضلاتشان تحت تمرينات شبيه سازي شده قرار گرفت. گروه آزمايش خرگوش ها سپس يک ماساژ شبيه سازي شده را روی آنها انجام دادند و دريافت کردند که ماهيچه هاي ماساژ داده شده داراي فيبرهاي عضلاني آسيب ديده کمتري هستند و هيچ نشانه اي از گلبول هاي سفيد براي ترميم آسيب عضلاني وجود ندارد. عضلات ماساژ داده شده علائم کمتري از تورم نشان دادند و وزن آنها 8 درصد کمتر از عضلات ماساژ نشده بود. يک بررسي همچنين اشاره مي کند که ماساژ، نشانگرهاي التهاب را پس از ورزش کاهش مي دهد، که مي تواند به معناي آسيب کمتر عضلاني ناشي از ورزش باشد.

بهبود عملکرد مغز توسط ماساژ و ریلکسیشن

از آنجا که عملکرد مغز به خون رسانی آن بستگی دارد، می توان گردش خون را با حرکات ماساژ ساده یا طب سوزنی افزایش داد. گردش خون ضعیف ناشی از فشار بیش از حد، خستگی یا استرس می تواند به سردرد، از بین رفتن حافظه، واکنش کندتر، عدم توانایی در تمرکز و یا حتی سردرگمی ذهنی منجر شود. گوش ارتباط مستقیمی با مغز دارد، بنابراین ماساژ دهانه ی بخش خارجی و قابل رویت گوش، باعث افزایش جریان خون رسانی به مغز می شود. ماساژ لاله ی گوش بسیار موثر است، به عنوان مثال، نقطه ی مرکزی لاله ی گوش با بینایی در ارتباط است. بینایی می تواند با ماساژ دادن به آن یا فشار دادن محکم این نقطه بهبود یابد. ماساژ پوست سر و همچنین ماساژ گردن نیز می تواند خون رسانی به مغز را بهبود ببخشد.

اهمیت ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی اگر توسط افراد خبره و حرفه ای اعمال شود می تواند مزایای بسیاری برای شخص ورزشکار به همراه داشته باشد. جلوگیری از بروز آسیب دیدگی در آینده، ماساژی مستمر و برنامه ریزی شده، درمان و کاهش دردها، گرفتگی عضلانی، ایجاد تعادل در سیستم اسکلتی بدن، بهبود عملکرد ورزشکار، کاهش سطح هورمون های استرس همانند کورتیزول، احساس آرامش و کاهش اضطراب، جلوگیری از تشکیل بافت اسکار در محل آسیب دیدگی و افزایش محدوده ی حرکتی مفاصل از فواید ماساژ ورزشی است.

نیاز ورزشکاران به ماساژ

خیلی ها تعجب می کنند که با تمرین ورزش بسیار زیاد، چرا ورزشکاران به ماساژ نیاز دارند! اما باید بدانید که ماساژ منظم به ویژه ماساژ ورزشی مهم است و از فواید ماساژ برای ورزشکاران، تاثیر زیاد در آمادگی روانی آن ها دارد. یک ورزشکار باید ذهن و بدن آرام داشته باشد، تا سریع هوشیار و کارآمد باشد و یا به دلایلی بسیاری از جراحات که در زمین اتفاق می افتد به ماساژ احتیاج دارند. ورزشکاران هم مانند هر فرد معمولی نیاز دارند که گاهی بدن خود را ریلکس کنند. نیاز ماساژها یک راه محبوب برای افزایش کارایی و توانمندی یک ورزشکار است.

ماساژ پا

از فواید ماساژ برای ورزشکاران، می توان به جریان خون در پا اشاره کرد. ایستادن و راه رفتن به مدت طولانی می تواند موجب فشارهای زیادی به فاشیار کف پا شود که موجب احساس خستگی و یا درد پا می شود؛ همچنین ماساژ پا می تواند در برطرف کردن این احساس خستگی و درد کمک کند. از اندام هایی که با ماساژ پا می توانند بهبود پیدا کنند میتوان به سلامت چشم و درمان سردرد، بهبود در روده ی کوچک، درمان ریه، درمان کمردرد، رفع درد گردن، آرامش قلبی، زانو درد، بهبود معده، مشکل تیروئید و بهبود کبد اشاره کرد.

کلام پایانی

فواید ماساژ در بدنسازی، با افزایش عملکرد و کمک به رسیدن به پتانسیل جسمانی ایده‌آل رابطه متقابل دارد. اثرات تمرینات سخت و صدمات می تواند، پیشرفت شما در بدنسازی را مختل و دچار مشکل کند. ماساژ می تواند با تاثیرات منفی بدنسازی مقابله کرده و حتی در عضله سازی هم به شما کمک کند.

همچنین می‌توانید مقاله چگونه روتين سالم خود را در تعطیلات حفظ کنيم را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام