ورزش پیلاتس چیست؟

در روش تمرینی پیلاتس، انواع مختلف کش برای انجام انواع حركات با كش پيلاتس استفاده می ‌شود. هر نوع کش، برای حرکات خاصی استفاده می ‌شود و با توجه به نوع حرکت و هدف آن، انتخاب می‌ شود. اما قبل از اين كه بخواهيد با انواع حركت با كش پيلاتس آشنا شويد، لازم است كمى هم با ورزش پيلاتس آشنا شويد.

پيلاتس چيست؟

برخلاف تمرینات عضلانی با وزنه، پیلاتس در درجه اول عضلات مرکزی بدن را تقویت می کند. علاوه بر این، قدرت، تحرک، هماهنگی و تعادل و همچنین خودآگاهی را افزایش می دهد. اگر به طور منظم تمرین کنید، آگاهی بدنی جدیدی به دست خواهید آورد.

این نه تنها می تواند تأثیر مثبتی بر وضعیت عمودی ستون فقرات داشته باشد، بلکه باعث ایجاد آرامش در ناحیه شانه و گردن نیز می شود. تمرین منظم پیلاتس همچنین می تواند تعامل حرکت و تنفس را تقویت کند.

پیلاتس در حال حاضر همچنین به عنوان یک اقدام پیشگیرانه توسط شرکت های بیمه سلامت قانونی شناخته شده است، به عنوان مثال برای جلوگیری از مشکلات کمر. پیلاتس همچنین می تواند به کاهش علائم در مورد کمردرد مزمن، در طول یا بعد از بارداری یا به عنوان یک اقدام توانبخشی پس از آسیب کمک کند.

انواع كش پيلاتس

كش هاى پيلاتس، نوارهای لاستیکی پلاستیکی هستند که عمدتا از لاتکس یا لاستیک ساخته می شوند که اغلب بین ۱ تا ۲.۵ متر طول دارند و می توانید با آن ها تمرینات کشیدن و نگه داشتن را انجام دهید. آن ها در ابتدا در فیزیوتراپی برای بازسازی نواحی عضلانی خاص به روشی هدفمند استفاده می شدند.

علاوه بر این، ورزشکاران حرفه ای به ویژه از كش هاى پيلاتس برای کشش عضلات خود استفاده می کردند و واحدهای استقامتی و عضله سازی فشرده را به بهترین شکل ممکن تکمیل کند. با این حال، در این بین، ورزشکاران آماتور و تفریحی نیز دریافته‌اند که كش هاى پيلاتس نه تنها مزایای بی شماری را برای افراد بیمار یا ورزشکاران حرفه ای ارائه می‌دهند.

انعطاف پذیری در استفاده، ملایم بودن بر روی مفاصل به لطف حرکات طبیعی و ایده‌آل برای عضله سازی مداوم. یک ابزار تمرینی برای همه هستند. اساسا مش هاى پيلاتس بسیار ساده کار می کنند.

كش پيلاتس، وقتی آن را می کشید جای خود را می دهد و با یک کشش متقابل واکنش نشان می دهد که در دراز مدت تاثير مثبتی هم بر عضلات و هم بر رشد عضلات دارد. و اتفاقا این کار مهارت های حرکتی و حس تعادل را نیز آموزش می دهد.

كش طولانى

کش طولانی، بلندترین نوع کش در پیلاتس است و برای انجام حرکاتی که نیاز به فاصله بیشتری دارند، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این نوع کش برای حرکت سوپینگ که در آن باید پاها به دور یک نقطه چرخیده شود، استفاده می‌شود.

كش متوسط

کش متوسط، بین کش طولانی و کوتاه قرار می‌گیرد و برای انجام حرکاتی که نیاز به فاصله وسطی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کش برای حرکت لانچ که در آن باید با یک پا به جلو پرش کرد، استفاده می‌شود.

كش كوتاه

کش کوتاه، کوتاه‌ترین نوع کش در پیلاتس است و برای انجام حرکاتی که نیاز به فاصله کمتری دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کش برای حرکت ساید لاین که در آن باید به یک طرف خم شده و با دستان به سمت پاهای خود بروید، استفاده می‌شود.

كش دايره‌اى

کش دایره‌ای، برای انجام حرکات چرخشی در پیلاتس استفاده می‌شود. با قرار دادن دستان در داخل کش و چرخاندن آن به دور بدن، حرکاتی مانند تورنادو و ساید کیک انجام می‌شود.

كش دوگانه

کش دوگانه، دو قسمت از کش را در دست دارد که با هم به صورت موازی قرار می‌گیرند. این نوع کش برای انجام حرکاتی که نیاز به استفاده از دو دست است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای حرکت پول اور که در آن باید به صورت خم شده و با دو دست به پاهای خود نزدیک شوید، از این نوع کش استفاده می‌شود.

تمرینات با کش پیلاتس

حركت قايقى نشسته

پس از اين كه صاف نشستيد، پاهايتان را دراز كنيد. اكنون نوبت آن است كن كش را دور كف پاى خود قرار دهيد. سپس دو سر كش را با يك دست خود محكم بگيريد و سر و سينه خود را به سمت بالا بكشيد. اكنون سعي كنيد تا آرنج هاى خود را به سمت عقب بكشيد. در پايان حركت، آرنج بايد نزديك به بدن قرار بگيرد و به حالت اوليه برگرديد. حركت قايقى نشسته يكى از انواع حركات با كش پيلاتس است كه مى توانيد آن را در سه ست ١٥ تايى اجرا كنيد.

كشش بازوها در حالت پلانک

ساعد يكى از دست هايتان را روى زمين بگذاريد و روى پهلو قرار دهيد. طورى از زمين فاصله بگيريد كه تمام اعضاي بدنتان در يك راستا باشد. به بيان دقيق تر، حركت پلانك را اجرا كنيد. اكنون نوبت آن است كه با دست ديگر كش پيلاتس را بگيريد و ساعد تا با كش باز كنيد تا دومين حركت از انواع حركات با كش پيلاتس را نيز اجرا كنيد. اين حركت را مى توانيد براى هر دو دست در سه ست ١٠ تايى اجرا كنيد.

كشش سينه و سر شانه با كش پيلاتس

پس از آن كه صاف ايستاديد، به دو دست خود، دو سر كش را بگيريد، با همين وضعيت دست ها را تا بالاى سر، بالا بياوريد. سپس به حالت اوليه خود برگرديد. اين حركت ساده نيز از ديگر حركات انواع حركات با كش پيلاتس است كه مى توانيد در سه ست ١٢ تايى اجرا كنيد.

تمرين پشت بازو از پشت سر

اين تمرين يكي از بهترين حركت هاى انواع حركات با كش پيلاتس است كه انجام دادن آن را به شما توصيه مى كنيم. براى انجام دادن اين حركت، ابتدا صاف بايستيد و كش را زير پاى خود قرار دهيد. كش پيلاتس را از پشت سر به بالا بياوريد. آرنج ها را خم كنيد و دست هايتان را به سمت بالا باز كنيد. سپس به حالت ابتدايى خود برگرديد. اين حركت خوب را مى توانيد در سه ست ١٢تايى انجام دهيد.

حركت كيک بک (Kick-Back)

برام انجام دادن اين حركت، بايد كش پيلاتس را زير پاى خود قرار دهيد. به حالت ركوع برويد و موازى با زمين باشيد. سپس آرنج ها را خم كنيد و آن ها را كنار بدن قرار دهيد. سپس جورى ساعد ها را به سمت عقب و بالا باز كنيد، كه پشت بازو هايتان منقبض شود.

پس از انجام اين حركت، به حالت اول خود برگرديد. اين حركت نيز حز بهترين حركت در انواع حركات با كش پيلاتس است كه مي توانيد در سه ست ١٢ تايى انجام دهيد.

کلام پایانی

برای انجام تمرینات درست و بهینه، نیاز است که از نوع مناسب کش استفاده شود. هر نوع کش، با توجه به نوع حرکت و هدف آن، انتخاب می‌شود. با استفاده از این انواع کش، می‌توانید عضلات خود را تقویت کرده، انعطاف پذیری بدن خود را افزایش داده و تعادل بدن خود را بهبود بخشید. همچنين بايد بسيار دقت كنيد تا حركات بدن درستم انجام شود تا به بدن آسيبى نرسد.

همچنین می‌توانید مقاله مواد غذایی حاوی ویتامین B را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام