ورزش در سالمندان

اکثر مردم تمايل دارند بر روي يک نوع ورزش يا فعاليت تمرکز کنند و فکر مي کنند که به اندازه کافي تمرینات خود را بدرستی انجام مي دهند. تحقيقات نشان داده است که انجام و رعایت هر چهار حالت زیر در ورزش مهم است:

  • تحمل.
  • زور.
  • تعادل.
  • انعطاف پذيري.

هر کدام از حالت گفته شده مزاياي متفاوتي را به همراه دارند؛ انجام هر کدام مي تواند توانايي شما را در انجام کارهاي ديگر نيز بهبود ببخشد و به کاهش خستگي و خطر آسيب زدن در تمرینات نیز کمک کند.

تمرينات مقاومتي

فعاليت هاي استقامتي، تنفس و ضربان قلب شما را افزايش مي دهند. اين فعاليت ها به شما کمک مي کند تا سالم بمانید، تناسب اندام خود را بهبود بخشیده و وظايفي را که بايد هر روز انجام دهید را با کیفیت بهتری انجام دهید.

ورزش مقاومتي سلامت قلب، ريه ها و سيستم گردش خون را بهبود مي بخشد. همچنين تمرینات مقاومتی مي تواند بيماري هاي رايج در افراد مسن مانند ديابت، سرطان روده بزرگ و سينه يا بيماري هاي قلبي را به تاخير بياندازد يا از آن پيشگيري کند.

چند نمونه از فعاليت هاي بدني که استقامت را افزايش مي دهند عبارتند از:

  1. پياده روي
  2. رقص
  3. شنا كردن
  4. دوچرخه سواري
  5. بالا رفتن از پله‌ها

توصيه مي شود حداقل 150 دقيقه فعاليت در روز را داشته باشید؛ همچنین بسیار مهم است که سعي کنید در طول روز فعال باشید و از نشستن طولاني مدت خودداري کنید.

داشتن قدرت عضلاني مي تواند تفاوت بزرگي در روزمره شما ايجاد کند. ماهيچه هاي قوي مي توانند به شما کمک کنند تا مستقل تر شوید و بتوانید فعاليت هاي روزانه خود را به راحتي انجام دهید.

قوي نگه داشتن ماهيچه ها مي تواند به تعادل کمک کند و از زمين خوردن و آسيب هاي ناشي از سقوط جلوگيري کند. زماني که عضلات پا و ران شما قوي هستند، احتمال زمين خوردن شما نیز کمتر است.

برخي از افراد براي کمک به بهبود قدرت خود از وزنه‌ها نیز استفاده مي کنند. اگر اين کار را انجام مي دهيد، ابتدا از وزنه هاي سبک استفاده کنيد و به تدريج وزنه هاي دیگر را اضافه کنيد.

تمرينات انعطاف‌پذيري به شما کمک مي‌کنند آزادانه‌تر حرکت کنید یا که خم شوید؛ این تمرينات شامل تمرين کششي کمر، کشش داخلي ران، کشش مچ پا و پشت پا می‌شوند.

در حین تمرینات قدرتی نفس خود را حبس نکنید. حبس نفس در هنگام خم شدن می تواند باعث ایجاد فشار خون شود. به آرامی از طریق بینی خود تنفس کشیده و به آرامی از طریق دهان آن را پس دهید.

کلام پایانی

سالمندان گرامی و خانوداه‌های محترمشان توجه داشته باشندکه برنامه های ورزشی نیازمند مشورت و همراهی با پزشک و متخصص این حوزه می باشد.

ما در این نوشته صرفا بر اساس مستندات علمی مطالبی را ارائه دادیم اما لازم است که حتما با یک پزشک متخصص در مورد ورزش و تمرین های لازم مشورت نمایید.

همچنین می‌توانید مقاله چگونه روتين سالم خود را در تعطیلات حفظ کنيم را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام