نوشیدنی‌های مناسب حین ورزش

ورزش کردن و داشتن يک ر‍ژيم غذايي مناسب، يکي از بهترين و مهم ترين تصميمات براي تناسب اندام است. زماني ورزش موثر است که اصولي باشد. بسياري از افراد بعد از ورزش، به دنبال مواد غذايي مي روند. در حقيقت اگر به جاي مصرف مواد خوراکي از نوشيدني هاي مناسب استفاده کنيم به بدن آبرسانی مي شود.

اگر تمرینات ورزشی بیشتر از ۳۰ دقیقه باشد، باید از مایعات حین ورزش استفاده شود. با توجه به تنوع رو به رشد انواع و اقسام نوشیدنی‌ های ورزشی و نوشیدنی ‌های انرژی ‌زا، انتخاب بهترين نوشيدني هنگام ورزش از اهميت بالايي برخوردار است.

انتخاب نوشیدنی های مناسب برای تناسب اندام و عضله سازي می‌ تواند به اندازه حرکات ورزشی، میزان ساعات ورزش و تغذیه قبل و بعد از تمرین ارزشمند باشد. نوشيدني هاي متنوعي براي ورزشکاران در بازار وجود دارد. اما انتخاب و زمان نوشيدن آن، يکي از اصلي ترين دغدغه هاي ورزشکاران است.

آّب

70 درصد بدن انسان، آب است. بدن در زماني کمبود آب، خشک مي شود. در حقيقت آب بهترین گزینه برای اکثر انسان‌هاست. از آن جا که ورزش با سرعت بالا و طولاني است، بدن با عرق کردن احتياج به آب دارد. نوشيدن آب، مقدار آب از دست رفته متناسب با میزان تعریق را جبران مي کند. توجه داشته باشيد که مصرف نوشیدنی به خصوص آب حین تمرین به عملکرد بهتر بدن کمک می کند.

دتاکس واتر (Detox Water)

سم زدایی بدن و بهبود سطح انرژی و کاهش وزن همگي از اهداف ورزش است. استفاده از يک دتاکس واتر مي تواند اين اهداف را براي شما محقق سازد. دتاکس واتر همان آب طعم دار است که با میوه ‌های تازه و سبزیجات ترکيب شده است . اين نوشيدني کم کالري برای رژیم ‌های سم زدایی لیمویی و پاک سازی خیلی مفید مي باشد.

خاصیت دتاکس واتر به این بستگی دارد که از چه ترکیباتی استفاده می ‌کنید. خيار و نعناع، ليمو و زنجبيل، سيب و دارچين، توت ‌فرنگی و ریحان و ساير موارد از انواع دتاکس واتر است. البته شايان ذکر است که طرز تهيه نوشيدني مناسب زمان ورزش بستگي به اهداف ورزشکاران دارد. افزايش جذابيت، شادابي و روشن سازي پوست، بهبود خلق و خو، کاهش وزن در کمترين زمان و بهبود عملکرد اعضاي بدن از پيامد هاي مصرف دتاکس واتر است.

چای سبز سرد

يک انتخاب خوب و دقيق براي تناسب اندام، مصرف چاي سبز است. چای سبز سرد یک نوشیدنی گياهي مناسب برای تأمین آب در تمرينات ورزشی حداقل 60 دقیقه ای است. این نوشیدنی حاوی آنتی ‌اکسیدان ‌هایی است که از بروز سرطان و ساير بيماري ها پیشگیری می کند.

این نوشیدنی به کاهش وزن، بهبود انر‍ژي و سم زدايي بدن کمک کرده و چربی های شکمی را آب می کند. می توانید قبل از ورزش و بعد از غذا از این چای مفيد استفاده کنید. اگر قصد لاغری دارید بهتر است از افزودن قند و شکر به این چای صرف نظر کنيد.

قهوه

قهوه، نوشیدنی جذاب و پر فایده‌ است. مصرف صحیح آن به بدن کمک می ‌کند تا سریع ‌تر شاهد کاهش وزن و چربي سوزي باشيد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی در کنار تحرک کافی، رمز اصلی تناسب اندام شما است.

مصرف قهوه به دليل کربوهيدرات موجب بهبود انرژي و توان فرد شود. همچنين قهوه به دليل کافئین باعث افزایش مقاومت بدنی و عضلات مي شود. شايان ذکر است که زمان مناسب براي نوشيدن بین ساعت 9 تا 11 صبح و قبل از انجام تمرینات ورزشی است.

نوشيدنی انرژي زا

نوشیدنی های انرژي زا همانطور که از نامشان معلوم است، انرژي را افزايش مي دهند. بسياري از ورزشکاران برای بعد از حداقل 60 دقیقه ورزش سنگین از اين نوشيدني استفاده مي کنند. بر اساس انجمن بین ‌المللی تغذیه‌ ی ورزشی، کربوهیدرات و کافئین موجود در این نوشیدنی‌ بیشتر به نفع ورزشکاران است.

مصرف اين نوشيدني به دليل کافئین برای سلامت عمومی انسان مفید است. کافئين موجب افزايش سطح هوشياري و انرژي در فرد مي شود و نوشيدني انرژي زا مي تواند به جاي قهوه مصرف شود اما اگر قصد کاهش وزن داريد، بايد در ميزان مصرف اين نوع نوشيدني دقت کنيد.

از مزایای استفاده از بهترين نوشیدنی انرژی زا هنگام ورزش این است که مقدار مناسب و استانداردی از کافئین را به بدن می رسانند. این نوشیدنی در طعم های متنوعی عرضه می شوند. نوشيدن آن پیش از ورزش نشاط آور و انرژي زا است. به علاوه بسیاری از این نوشیدنی ها دارای تورین هستند که ترکیبی طبیعی و مفید برای افزایش سطح انرژی است.

اهميت استفاده از نوشيدنی در هنگام ورزش

انجام تمرينات ورزشي و بدن‌ سازی، فعاليت مفيد و ارزشمند است. سلامت اعضای بدن، کاهش خطر بیماری‌ ها، افزایش متابولیسم بدن، بهبود انرژي، تناسب اندام، افزایش سطح شادی و آرامش روحی و روانی، افزایش قدرت و انعطاف ‌پذیری و تقویت حافظه از پيامد هاي صرف زمان براي ورزش است.

اما بايد توجه کرد که اگر به ‌صورت اصولی و علمی انجام نشود ممکن است مضراتی هم داشته باشد. یکی از مهم ‎ترین موارد در ورزش هیدارته کردن بدن بعد از تمرین است که اهمیت بسیار بالایی دارد و بهترین راهکار آن مصرف نوشیدنی های مناسب برای تأمین آب از دست رفته بدن است.

اگر آب از دست رفته جبران نشود، عملكرد ورزشی مختل خواهد شد. در نهايت ورزش تاثير مثبتي نخواهد داشت و فرد با علائم زير دست و پنجه نرم مي کند:

  • بروز خستگی زودرس حین ورزش کردن
  • کاهش انرژي و خوش خلقي
  • حالت تهوع و سرگيجه
  • سرخي و سوزش سطح پوست
  • کمبود آب و گرما زدگي
  • تنگی نفس و گرفتگی سينه
کلام پایانی

ورزش کردن يکي از بهترين عادات هاي روزانه است. بسیاری از افراد براي تناسب اندام و عضله سازي، تمرينات ورزشي متناسب با اندام خود را انجام مي دهند. بهتر است قبل و بعد از ورزش از آب استفاده کنيم تا ميزان آب از دست رفته ناشي از تعريق جبران گردد. نوشيدني هاي مناسب ورزش ديگري نيز مي تواند به افزايش سطح انرژي و کم آبي بدن حين ورزش کمک کند. بنابراين از اهميت مصرف نوشيدني غافل نشويم.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام