مضرات نوشابه‌های گازدار

یک فرد برای انجام فرآیندهای عادی زندگی نیاز به مصرف مایعات زیادی دارد. بسیاری این توصیه را به معنای واقعی کلمه نمی‌پذیرند و نه آب خالص یا آب معدنی، بلکه نوشیدنی‌های گازدار شیرین می‌نوشند. علاقه به نوشیدن آنها می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌ای برای سلامت شود.

در نوشابه چه چیزهای وجود دارد؟

به‌طور معمول، ترکیب نوشیدنی های شیرین محبوب با گاز شامل اجزای زیر است:

شکر و شیرین کننده‌ها: شکر یک کربوهیدرات سریع است. یک لیوان لیموناد حاوی حدود پنج قاشق غذاخوری شکر خالص است. به سرعت به چربی اضافی تبدیل می‌شود و روی باسن و شکم می‌نشیند.در هوای گرم، به ندرت کسی به یک لیوان نوشابه بسنده می‌کند.
شکر همچنین باعث پوسیدگی دندان و بیماری‌های سیستم قلبی عروقی می شود.

اسیدها و نگهدارنده‌ها: سیتریک و سایر اسیدها به عنوان یک نگهدارنده و تقویت کننده طعم استفاده می‌شوند. استفاده از مقادیر زیاد این مواد به خروج کلسیم از بدن کمک می‌کند و این امر منجر به پوکی استخوان می‌شود. اسیدها مینای دندان را نیز از بین می‌برند.

هشدار: بسیاری از تولیدکنندگان مضرات شکر را می‌شناسند، بنابراین در تولید محصولات خود به شیرین‌کننده‌ها روی می‌آورند. این موادها می‌توانند آلرژی ایجاد کنند و بر عملکرد سیستم دفع و اندام‌های بینایی تأثیر منفی بگذارند.

کافئین:

این ماده در نوشیدنی‌های گازدار و نوشیدنی های انرژی‌زا یافت می‌شود. از آنها برای بهبود عملکرد یک فرد استفاده می شود، با این حال، نشاط و انرژی دریافت شده به سرعت ناپدید می شود و خستگی جایگزین آن می‌شود. استفاده منظم از این ماده بسیار اعتیاد‌آور است.

دی اکسید کربن:

بدون دی اکسید کربن این محصولات فقط آب شیرینی خواهند بود. این گاز به خودی خود خطرناک نیست، اما بر معده و دستگاه گوارش تأثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند منجر به تشدید گاستریت و زخم معده شود.

رنگ‌های خوراکی مصنوعی:

معمولا نوشیدنی‌های گازدار با رنگ‌های روشن و جذاب برای مشتریان رنگ آمیزی می‌شوند. رنگ های خوراکی مصنوعی به دلیل ترکیبات شیمیایی می توانند مواد مغذی موجود را از بین ببرند. همچنین می توانند باعث تحریک پوست و اگزما، نوعی بثورات پوستی و ناراحتی روده و مشکلات تنفسی شوند.

نوشیدن منظم نوشابه‌های گازدار می‌تواند منجر به چه مشکلاتی شود؟

اگر نوشیدنی‌های گازدار را هر روز مصرف کنید، بیماری‌های زیر ممکن است ایجاد شوند:

۱. پوکی استخوان و استخوان های شکننده.
۲. پوسیدگی و تخریب مینای دندان، از دست دادن دندان ها.
۳. تشکیل سنگ کلیه.
۴. اضافه وزن، چاقی، سلولیت.
۵. دیابت.
۶. بی حالی، خواب آلودگی، کاهش عملکرد (این علائم ناشی از هیپوگلیسمی است).
۷. بیماری آلزایمر.
۸. کاهش غلظت مواد مغذی در خون.
۹. کم آبی بدن.
۱۰. افزایش فشار خون.

اگر یک فرد سالم گهگاه چند جرعه نوشابه بنوشد، هیچ اتفاق بدی برای او نمی‌افتد. اما افرادی هستند که چنین نوشیدنی هایی حتی در حداقل دوز هم برای آنها ممنوع است.

مضرات <yoastmark class=

علائم و بیماری‌هایی که نوشابه ایجاد میکند عبارتند از:

افزایش تولید گاز و آروغ زدن
نفخ
نقض در کار سیستم غدد درون ریز
سطوح ناپایدار انسولین در بدن
دیابت در هر مرحله
اختلالات کبدی
کم آبی بدن

جایگزین‌های سالم برای نوشیدنی‌های گازدار مضر:

لیموناد خانگی
مخلوطی از آب معدنی با گاز و آبمیوه طبیعی
چای سبز سرد با برگ نعنا
آب با تکه‌های میوه
کوکتل میوه‌ها
نتیجه‌گیری
نوشیدنی های گازدار شیرین را باید بدون تأسف از برنامه غذایی خود حذف کنید، زیرا هیچ سودی برای بدن ندارند، اما مضرات زیادی دارند. هیچگاه برای ترک عادات بد غذایی دیر نیست؛ می‌توان ساعت‌ها درباره مضرات نوشیدنی‌های گازدار صحبت کرد اما هیچ چیزی درباره منفعت‌شان قابل ارائه نیست.

همچنین میتوانید مقاله (چند بار در هفته ورزش کنیم؟) را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام