مضرات مصرف زیاد شیرینی‌جات

خیلی از افراد به خوردن انواع شیرینی عادت دارند و نمی توانند آن را ترک کنند اما آیا از عوارض و مضرات خوردن شیرینی زیاد برای سلامتی بدن می دانید؟ جالب است بدانید که مصرف شکر می تواند بیماری های قلبی را افزایش دهد همچنین شکر و شیرینی دشمن و سلامت پوست هستند.

عوارض خوردن شیرینی زیاد

عادت به مصرف بیش از حد شیرینی می تواند منجر به آسیب هایی در سلامت بدن شده و شرایط فرد را به خطر بیاندازد.مضرات پزشکی مواد قندی و شکر بر همگان روشن بوده و مصرف بیش از حد این مواد موجب چاقی، اضافه وزن و فراهم شدن زمینه برای ابتلا به بیماری های مختلفی از قبیل دیابت و امراض قلبی و عروقی خواهد شد.

همچنین مصرف بیش از حد قند به مدت طولانی می‌تواند طول عمر افراد را ۱۱ تا ۲۰ سال کاهش دهد و این یک واقعیت است. چند نمونه از عوارض ایجاد در مصرف بیش از حد قند عبارت‌اند از:

  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • چاقی
  • اختلال در مغز
  • ضعف سیستم ایمنی
  • افزایش قندخون
  • پوسیدگی دندان و سوء‌تغذیه
خطرات مصرف شیرینی‌جات

خوردن شیرینی عوارض بسیاری دارد و در برخی موارد افراد نمی‌توانند آن را تشخیص دهند، برای مثال اگر افراد معتاد به شیرینی یک روز آن را نخورند، کم‌تحرک خواهند بود و انرژی لازم را نخواهند داشت و گاه حتی دچار تکرر ادرار و تشنگی زیاد می‌شوند و حتی در زمان سیری نیز احساس گرسنگی زیاد می‌کنند.

به گفته محققان علائم و تاثیرات اعتیاد به مواد غذائی شیرین به شرح زیر است سردرد: در صورتی که بدن شما به مصرف زیاد مواد قندی و شکر عادت کرده باشد، هنگام مصرف کم روزانه قند و مواد شیرین، شما دچار سردرد خواهید شد.

  • احساس ضعف و سستی: اگر شما از میزان بیش از حد مواد قندی به طور روزانه استفاده می کنید؛ در صورت تغییر در این برنامه، احساس ضعف و سستی خواهید کرد از مضرات خوردن شیرینی زیاداست .
  • نیاز به مسواک زدن بیش از حد: افراد دارای اعتیاد به مواد قندی یا باید آمادگی پوسیدگی دندان های خود را داشته باشند یا به صورت دائم در حال مسواک زدن باشند که هر دو حالت تاثیرات نامطلوبی در دهان و دندان ها خواهد داشت.
  • دندان درد: دندان درد یکی از رایج ترین مشکلات در بین علاقه مندان به مواد قندی و افراد دارای اعتیاد به شیرینی جات است. این موضوع سبب می شود که برخی افراد علیرغم مسواک زدن دائمی پس از مصرف شیرینی جات، باز هم به دلیل حساس شدن دندان ها دندان درد را تجربه کنند.
  • ظاهر شدن جوش و کورک در پوست: نخستین نشانه های مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرینی جات در پوست و به ویژه صورت افراد ظاهر می شود. صورت افراد دارای اعتیاد به مواد قندی عمدتا پوشیده از جوش و کورک است.

جالب است که بدانید مصرف بیش از حد مواد شیرین کم‌کم باعث می‌شود فرد نتواند بدون آنها برای مدت طولانی زندگی کند. میلیون‌ها نفر به مصرف شیرینی‌ها اعتیاد دارند و متأسفانه بدتر از آن این است که خود آنها از مضرات خوردن شیرینی زیاد اطلاعی ندارند.

از جایگزین‌های شکر استفاده نکنید

ممکن است شما بخواهید با جایگزین کردن شیرین کننده های مصنوعی، کالری دریافتی را کاهش دهید. مطالعات نشان می دهد که جایگزین های شکر به کاهش وزن کمک نمی کنند. به علاوه از آن جایی که شیرین هستند (حتی شیرین تر از شکر معمولی)، هوس و وابستگی به شکر را افزایش می دهند.

با نوشابه‌های شیرین خداحافظی کنید

نوشابه ها منبع نیمی از شکر اضافه شده در یک رژیم معمولی هستند. اگر در برنامه غذایی شما نوشابه، چای شیرین و نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد، اولین قدم این است که مصرف آن ها را کاهش دهید. نوشابه های شیرین را با آب معدنی گازدار یا نوشیدنی های بدون کالری جایگزین کنید.

برای بهبود طعم می توانید از یک برش لیمو یا پرتقال استفاده کنید. مضرات خوردن شیرینی زیاد اگر به نوشیدن چای یا قهوه شیرین علاقه دارید، مقدار شکر مصرفی را هر هفته به نصف کاهش دهید، تا جایی که به یک قاشق چای خوری برای هر فنجان برسد.

اگر سعی کنیم ذائقه کودکانمان را به طعم های سبزی و میوه عادت دهیم این کار راحت تر است. البته هر فردی در هر سنی می تواند این تغییر را در ذائقه خودش به وجود بیاورد، بنابراین باید کم کم به غذاهای کم شیرین عادت کرد؛ مضاف بر اینکه شیرینی جات و قندها می توانند در افراد احساس گرسنگی به وجود بیاورند بنابراین هم خود این مواد و هم پرخوری به دنبال مصرف شیرینی جات و دریافت کالری های مضاعف، باعث چاقی می شوند.

کلام پایانی

هنگامی که میل دارید یک دونات یا شکلات بخورید، چند دقیقه با خود فکر کنید. آیا گرسنه هستید؟ یا استرس دارید؟ با فکر کردن به احساساتی که هوس های غذایی را ایجاد می کنند، می توانید به تدریج میل به مصرف شیرینی را کنترل کنید.

همچنین می‌توانید مقاله تثبیت وزن با ورزش را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام