الکل یک ماده شیمیایی است که می تواند طیف گسترده ای از اثرات نامطلوب را در کوتاه مدت یا بلند مدت تقریباً در هر قسمت از بدن شما از جمله مغز، استخوان ها و قلب شما داشته باشد.

چه اتفاقی پس‌از‌ نوشیدن‌الکل در بدن شما رخ می دهد

الکل ضربان قلب را افزایش داده،رگ‌های خونی را منبسط کرده و احساس گرما را به شخص می‌دهد.

سپس الکل از‌طریق دیواره‌های معده و روده کوچک وارد خون شما می‌شود این‌بدان معنا است که الکل هضم نمی‌شود.

پس‌از ورود به معده حدود 20 درصد الکل جذب می‌شود بقیه به روده کوچک شما منتقل می‌شود و در‌آنجا وارد جریان خون می‌شود.

اگر معده خالی باشد سریعتر به روده ها می رود. به‌همین دلیل است که می‌گویند با معده خالی الکل ننوشید.

مقدار الکل در خون شما (BAC) Blood Alcohol Content چیست؟

بعد از شرب مشروبات الکلی میزان آن در‌خون شما افزایش می‌یابد. همچنین سطح الکل در‌خون (Blood Alcohol Content)BAC می‌باشد.

مقدار BAC 0.01 به این معنی است که 0.01 گرم الکل در 100 میلی لیتر خون شما وجود دارد.

حال به اثرات کوتاه مدت و بلند مدت الکل می پردازیم.

اثرات کوتاه مدت

پس از نوشیدن الکل یک فرد سالم احتمالاً موارد زیر را تجربه می‌کند:

مقدار الکل در خون تا 0.05 BAC:

احساس آسایش و سلامتی کاذب

پرحرفی یا آرام شدن

احساس اعتماد بنفس کاذب

مقدار الکل در خون تا 0.08 BAC:

اختلال در قضاوت

کاهش آگاهی

مقدار الکل در خون تا 0.15:

اختلال در تعادل

اختلال در بینایی

احساسات ناپایدار

تهوع و استفراغ

مقدار الکل در خون تا 0.30

مشکل در تنفس

اختلال در هوشیاری

اختلال در کنترل مثانه

خواب آلودگی

مقدار الکل در خون بیش از 0.30:

کما

مرگ

عوارض کوتاه مدت مصرف زیاد الکل:

تصادف با وسیله نقلیه(آسیب به خود یا دیگران)

آسیب عمدی به خود و یا دیگران

رفتارهای جنسی پرخطر

خشونت خانوادگی

مسمومیت

خماری و

.

.

.

 

اثرات بلند مدت

مصرف مشروبات الکلی در بلند مدت می تواند منجر به ایجاد بیماری های مزمن و سایر مشکلات جدی از جمله:

فشار خون بالا

بیماری قلبی

سکته مغزی

بیماری های کبد

مشکلات گوارشی

سرطان سینه،دهان،گلو و… شود.

همچنین مصرف طولانی مدت مشروبات الکلی باعث تغییرات مداوم در خلق‌وخو از جمله اضطراب و تحریک پذیری،بی خوابی و سایر مشکلات در خواب میشود.نوشیدن مشروبات الکلی همچنین نیز باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شودبه این معنی که ممکن است بیشتر بیمار شوید. تغییر درمیل جنسی،اشتها،مشکلات وزنی،اشکال در حافظه و عدم‌تمرکز بر روی کارها،افزایش تنش و درگیری،ایجاد مشکلات در روابط عاشقانه و خانوادگی را از جمله عوارض بلند‌مدت ناشی از مصرف مشروبات الکلی می توان ذکرکرد.

فواید ترک‌الکل

ترک الکل فواید بسیار زیادی دارد از جمله سلامت جسمی و روانی بهتر، خواب بهتر، کاهش فشار خون و همچنین کاهش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان ها. با عدم مصرف الکل طیف گسترده ای از تغییرات فیزیکی و ذهنی در شما ایجاد می شود از جمله :

تثبیت سطح قند خون: الکل می تواند میزان سطح قند خون شما را افزایش دهد،اما با عدم مصرف مشروبات الکلی سطح قند‌خون شما تثبیت می‌شود.

آب رسانی بهتر بدن: الکل یک ماده ادرار آور است، به این معنی که باعث افزایش ادرار می شود و بدن را دچار کم آبی میکند.پس از ترک الکل بدن بهتر هیدراته می شود.

افزایش انرژی: مصرف زیاد الکل منجر به خستگی و کاهش انرژی می شود. پس از ترک الکل متوجه افزایش سطح انرژی در خود خواهید شد.

بهبود خلق‌‌وخو: الکل برروی انتقال دهنده‌های عصبی مغز تأثیر می گذارد و منجر به تغییر در خلق و خو و می‌شود. با ترک الکل خلق‌و‌خوی شما بهبود پیدا می‌کند و کمتر احساس اضطراب یا افسردگی می کنید.

بهبود در عملکرد کبد: کبد مسئول پردازش الکل در بدن می باشد و مصرف مشروبات الکلی به کبد آسیب وارد می کند. با ترک الکل عملکرد کبد خواهد شد.

پوست سالم تر: مصرف الکل منجر به کم آبی بدن می شود که می تواندپوست را خشک و کدر کند.هنگامی که مصرف الکل را به طور کامل متوقف کنید بدن بهتر می تواند سطح هیدراتاسیون خود را حفظ کند و منجر به داشتن پوست سالم تر می شود.

کاهش وزن: مشروبات الکلی می توانند کالری بالایی داشته باشند و شرب زیاد آنها منجر به افزایش وزن می شود. اگر الکل را ترک کنید، برخی از افراد ممکن است کاهش وزن را تجربه کنند، به خصوص اگر تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد کنند و فعالیت بدنی را افزایش دهند.

باید به این نکته توجه داشت که تغییرات دقیق در بدن ممکن است،بسته به عوامل فردی مانند طول مدت مصرف و شدت مصرف الکل متفاوت باشد.

راه‌کارهای ترک‌الکل:
شناخت محرک ها

این محرک ها می‌توانند هر چیزی از استرس، اضطراب،فشار اجتماعی،کسالت یا تنهایی باشند. هنگامی که آنها را شناختید، می توانید برای اجتناب از آنها اقداماتی انجام دهید یا راه های جایگزینی برای مقابله پیدا کنید نباید به هنگام مواجه با این محرک ها به الکل روی بیاورید.

شناسایی الگوهای مشخص

ممکن است متوجه شوید که در موقعیت‌های خاص یا در زمان‌های خاصی از روز تمایل بیشتری به الکل دارید. این آگاهی می تواند به شما در ایجاد استراتژی هایی برای شکست این الگوها کمک کند.

برطرف کردن مشکلات اساسی

گاهی اوقات ممکن است دلیل استفاده از الکل مشکلات در مسائل عاطفی یا روانی عمیق مانند افسردگی، اضطراب باشد با درک رابطه خود با الکل، می توانید این مسائل اساسی را شناسایی کنید و برای رفع آنها اقدام کنید.

اهداف واقع بینانه تعیین کنید

بهترین راه برای تغییر در عادات نوشیدنی های الکلی ممکن است تعیین اهداف کوچکتر باشد مانند کاهش تدریجی مصرف الکل یا پرهیز از الکل برای دوره های کوتاه مدت اگر ترک کامل مشروبات الکلی زمان بر است نباید ناامید شوید.

درخواست حمایت کنید

هر کسی دلیل شخصی خود را برای ایجاد این تغییر دارد. به خانواده و دوستان خود بگویید که می‌خواهید الکل را کنار بگذارید و دلیل آن را توضیح دهید. به این ترتیب، می توانید موفقیت های خود را با آنها به اشتراک بگذارید و آنها متوجه خواهند شد که چرا تصمیم به ترک الکل گرفته‌اید.

دوری از وسوسه ها

در مراحل اولیه ایده خوبی است که از موقعیت ها و مکان هایی که ممکن است وسوسه می شوید اجتناب کنید. این می‌تواند به این معنی باشد که برای مدتی از جمع های دوستانه که نوشیدنی الکلی در آنجا وجود دارد دوری کنید سعی کنید زمان هایی را که معمولاً نوشیدنی می نوشید شناسایی کنید و نبود آن را با چیز دیگری پر کنید اگر الکل را در کنار فرد جدید و سالم تر کنار می گذارید می توانید به همراه یکدیگر به کلاسهای ورزشی،استخر و… بروید تا به شما کمک کند آرام شوید.

کلام پایانی

شما چه الکل را به طور کامل از زندگی خود حذف کنید یا به تدریج مصرف الکل را کاهش دهید ممکن است متوجه بهبود در ظاهر و احساس خود شوید. ممکن است متوجه شوید که انرژی بیشتری دارید، بهتر می‌خوابید یا به وزن دلخواه خود نزدیک شده‌اید.

همچنین در دراز مدت شما به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با الکل از جمله برخی سرطان‌ها، بیماری‌های کبدی یا بیماری قلبی کمک می‌کنید

و می‌توانید فشار خون خود را کاهش دهید. همچنین شما میتوانید با پزشک در رابطه با ترک الکل مشورت کنید تا راه کارهای موردنظر را به شما ارائه کنند.

 

همچنین میتوانید مقاله (مضرات سیگار بد بدن) را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام