مراقبت‌های بعد از شکستگی کف پا

مراقبت های بعد از شکستگی استخوان کف پا موضوعی است که در این مقاله قصد داریم به بررسی همه‌جانبه آن بپردازیم. معمولا وقتی صحبت از شکستگی استخوان می‌شود، همه وجود افراد را ترس و وحشت فرامی‌گیرد. برخی حتی گمان می‌کنند با شکستگی‌ها دیگر کارشان در این دنیا تمام می‌شود و بعد از آن قادر به انجام هیچ فعالیتی نخواهند بود. اما خوب است بدانید که شکستگی استخوان نیز عارضه‌ای کاملا شایع است که می‌تواند هر قسمتی از بدن را درگیر کند.

یکی از اشکال شکستگی، شکستگی استخوان کف پاست که غالبا با درد و عدم توانایی در تحرک همراه است. این نوع شکستگی اگرچه بسیار دردناک است؛ اما با انجام مراقبت‌ های بعد از شکستگی استخوان کف پا می‌توان تا حد بسیار زیادی از عوارض جدی‌تر این بیماری پیشگیری به عمل آورد.

منظور از شکستگی استخوان کف پا

کف پا 26 استخوان دارد که از این تعداد 5 تای آن‌ها به استخوان متاتارس معروف است. استخوان‌های متاتارس که درست در قسمت میانی کف پا قرار دارند، اسباب اتصال پاشنه پا به قسمت‌های جلویی پا را فراهم می‌کنند. وظیفه یا رسالت این 5 استخوان تحمل تنش‌ها و فشارهای اعمال‌شده بر پاست.زمانی که این فشار و تنش بیش‌ازحد نرمال باشد، شکستگی استخوان کف پا اتفاق می‌افتد. در این نوع شکستگی غالبا استخوان‌ها متاتارس به سمت داخل بدن چرخیده و منجر به تغییر شکلی بارز در کف پا می‌شوند.

علائم شکستگی کف پا بستگی زیادی به نوع شکستگی دارد. گاهی از اوقات شکستگی آنقدر حاد است که فرد صدای ترک‌برداشتن یا خردشدن استخوان را می‌شوند. معمولا این نوع شکستگی ضمن اینکه با درد و تورم زیادی همراه است، موجب محدودشدن دامنه حرکتی افراد هم می‌شود.

در مواردی که هم شکستگی کف پا کاملا جزئی باشد، افراد فقط علائمی از درد و تورم را به هنگام انجام فعالیت تجربه می‌کنند. ضمن اینکه با داشتن تحرک، شرایط را برای ایجاد ترک‌خوردگی‌های بیشتر فراهم می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت در هر دو حالت شکستگی، مراقبت های بعد از شکستگی استخوان کف پا کاملا الزامی خواهد بود.

مراقبت‌های فوری پس از شکستگی

یکی از مهم‌ترین و فوری‌ترین مراقبت های بعد از شکستگی استخوان کف پا مراجعه فوری به پزشک است. تفاوتی ندارد که شکستگی از نوع حاد و شدیدش باشد یا به صورت کاملا جزئی و خفیف رخ داده باشد؛ درهرحال گذشت زمان هیچ کمکی به بهبودی علائم شکستگی نمی‌کند. بنابراین توصیه می‌شود در مواجهه با اشکال مختلف شکستگی سریعا به پزشک مراجعه کرده و تشخیص شدت و نوع شکستگی و اتخاذ راهکار درمانی را به او واگذار کنید.

دومین توصیه‌ای که به عنوان فوری‌ترین مراقبت های بعد از شکستگی استخوان کف پا برای شما داریم، ترک مصرف دخانیات است. عموما مصرف دخانیات به ویژه سیگار فرآیند بهبودی و التیام جراحات را به تاخیر می‌اندازد. بنابراین بهتر این است که تا رسیدن به نقطه کامل بهبودی از مصرف هرگونه دخانیات اجتناب کنید.

شکستگی استخوان کف پا از آن دسته عارضه‌هایی است که عموما برای درمان‌شدن نیاز به زمانی طولانی دارد. غالبا افرادی که دچار این نوع شکستگی می‌شوند، بسته به شدت و نوع آن باید زمانی معادل 6 هفته تا حتی چند ماه را جهت رسیدن به نقطه کامل بهبودی درنظر بگیرند. در این میان رعایت توصیه‌های جراح ارتوپد و انجام مراقبت های بعد از شکستگی استخوان کف پا می‌تواند روند بهبودی را در افراد سرعت ببخشد.

اهمیت استراحت

یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد از شکستگی استخوان کف پا استراحت‌کردن است. برخی از افراد تصور می‌کنند جراحت‌های کاملا جزئی یا شکستگی‌های خفیف با راه‌رفتن و داشتن فعالیت التیام پیدا می‌کنند. برخلاف این تصور باید بگوییم داشتن هرگونه فعالیتی منجر به اعمال فشار بیشتر می‌شود.

استفاده از مسکن

گاهی فرآیند درمان شکستگی استخوان کف پا با مصرف داروی مسکن همراه است. داروهای مسکن نقش به‌سزایی در کاهش درد شکستگی استخوان و التهاب آن دارند. از بهترین داروهای مسکنی که معمولا توسط جراح ارتوپد تجویز می‌شود می‌توان به مسکن‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوبرفن اشاره کرد. شایان ذکر است که داروهای مسکن تنها باید با تشخیص پزشک مصرف شود.

توانبخشی و فیزیوتراپی

غالبا تمام شکستگی‌های استخوان با ایجاد محدودیت در دامنه حرکتی افراد همراه هستند. در مواردی که شکستگی شدید است این محدودیت با وسعت بیشتری اتفاق می‌افتد. فیزیوتراپی روشی بسیار موثر در بازگرداندن توان حرکتی افراد است. بنابراین هر نوع شکستگی استخوان کف پا با هر میزان شدتی را که تجربه کنید، بهتر است به توصیه‌های پزشک خود مبنی بر انجام تمرینات فیزیوتراپی عمل کنید.

استفاده از وسایل کمکی

یکی از بهترین مراقبت های بعد از شکستگی استخوان کف پا استفاده از وسایل کمکی نظیر عصا یا واکر برای انجام فعالیت یا راه‌رفتن است. معمولا استفاده از این ابزارها بعد از درمان شکستگی استخوان کف پا و جوش‌خوردن استخوان‌ها به هم منجر به بهبودی زودهنگام افراد می‌شود.

کمپرس یخ

یکی دیگر از بهترین مراقبت های بعد از جراحی شکستگی استخوان کف که منجر به التیام علائم آزاردهنده می‌شود، کمپرس یخ است. برای استفاده از کمپرس یخ باید این را بدانید که تماس مستقیم یخ روی پوست می‌تواند منجر به وخیم‌ترشدن اوضاع شود. زمان طلایی استفاده از کمپرس یخ نیز چیزی بین 10 تا 30 دقیقه است. زمان کمتر از 10 دقیقه اثری کاملا خنثی دارد و زمان بیش از 30 دقیقه نیز موجب روز آسیب‌های پوستی می‌شود.

نکته: برای استفاده از کمپرس یخ بهتر است یک بسته یخ را با حوله‌ای کاملا نازک بپوشانید و آن را بلافاصله بعد از آسیب به مدت 20 دقیقه روی قسمت آسیب‌دیده قرار دهید.

بالا نگاه‌داشتن پای آسیب‌دیده

اگر خاطرتان باشد از استراحت به عنوان مهم‌ترین مورد از مراقبت های بعد از شکستگی استخوان کف پا یاد کردیم. بالا نگاه‌داشتن پای آسیب‌دیده هسته اصلی یک ساتراحت اصولی را تشکیل می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم بعد از شکستگی در حالت نشسته یا خوابیده پایتان را هم‌سطح با قلب یا کمی بالاتر از آن قرار دهید. این کار ضمن کاهش درد و تورم در پا می‌تواند روشی موثر برای بهبودی زودهنگام استخوان شکسته نیز باشد.

فشرده‌سازی ناحیه آسیب‌دیده

از فشرده‌سازی ناحیه آسیب‌دیده پا نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از بهترین مراقبت‌ های بعد از شکستگی استخوان کف پا یاد کرد. جوراب‌های فشرده‌ساز یا باند الاستیک بهترین ابزار کمکی برای فشرده‌سازی پا محسوب می‌شوند.

تمرین حفظ تعادل

شکستگی استخوان کف پا ضمن اینکه محدودیت‌هایی را در توان حرکتی افراد به‌وجود می‌آورد، برقراری تعادل را نیز با مشکل مواجه می‌کند. به همین منظور انجام تمرینات تعادلی را می‌توان به عنوان بهترین ورزش بعد از شکستگی استخوان کف پا دانست.

برای انجام این تمرین روی پای آسیب‌دیده خود بایستید و پای سالم را از زانو خم کنید. حالا در حالی که شست پا را مماس روی زمین قرار داده‌اید کمرتان را به آرامی خم کنید و دست طرف آسیب‌دیده را به سمت جلو حرکت دهید. اگر حفظ تعادل برایتان سخت است، می‌توانید از صندلی نیز به عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید. انجام دو ست 15 تایی این حرکت موجب حفظ تعادل بیشتر در افراد می‌شود.

ماساژ قسمت آسیب‌دیده

یکی از اقدامات مهم افراد بعد از شکستگی استخوان کف پا ماساژ دادن پاها بعد از بازکردن گچ است. ماساژ دادن پاها در آب ولرم با کمک نمک یا روغن‌های گیاهی بهترین کاری است که می‌توانید در خانه برای بهبود عضلات آسیب‌دیده خود انجام دهید. همچنین باید به این موضوع توجه داشته باشید که ایجاد هرگونه فشار یا ضربه‌ای تا مدت 3 ماه بعد از بازکردن گچ پا می‌تواند اثر روش‌های درمانی را کاملا خنثی کند.

کلام پایانی

با درمان شکستگی استخوان کف پا رسالت افراد در رعایت مراقبت‌های بعدی خاتمه پیدا نمی‌کند. معمولا تجربه یک شستگی می‌تواند ریسک ابتلا به آسیب‌های دیگر را در افراد افزایش دهد. بنابراین لازم است کسانی که تجربه چنین شکستگی دارند، با تداوم مراقبت های بعد از شکستگی استخوان کف پا از بروز آسیب‌های بیشتر در آینده پیشگیری کنند.

همچنین می‌توانید مقاله کالری چیست؟ را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام