فواید دوچرخه‌سواری برای سلامتی

دوچرخه سواری منظم یکی از بهترین راه‌ها برای رهایی از سبک زندگی بی‌تحرک است. فواید دوچرخه سواری تقریبا به‌ فراوانی مسیرهایی است که می‌توانید با دوچرخه آن‌ها را طی کنید.

از علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری که از هیجان سرعت در مسیرهای چالش‌برانگیز لذت می‌برند تا سوارکاران معمولی که به دنبال آرامش در مسیرهای دیدنی هستند، جذابیت دوچرخه‌سواری طیف وسیعی از افراد را در بر می‌گیرد.

فواید و خواص دوچرخه‌سواری

ساخت ماهیچه: دوچرخه سواری یک ورزش پا جدی است و عضلات چهارگانه، عضلات عقب ران با ایجاد فیبرها برای سازگاری، واکنش نشان می دهند.اگر چه دوچرخه سواری با مقاومت کم به آرامی باعث ایجاد ماهیچه ها می شود، شما می توانید مزایای آن را به حداکثر برسانید و با دوچرخه سواری کردن در سربالایی، سوار بر دنده بالاتر، و یا از جمله فواصل طولانی در ورزش تان، ماهیچه خود را به حداکثر برسانید.

زانو: دوچرخه سواری، بر خلاف دویدن و یا بسیاری دیگر از ورزش‌ها، اثرات سوء کمتری روی مفاصل زانو دارد. عمدتاً عضلات چهارسر ران، همسترینگ و ساق پا را درگیر می‌کند. با قوی‌تر شدن این عضلات، حمایت و ثبات بهتری برای مفصل زانو ایجاد شده و خطر زانو درد و آسیب کاهش پیدا می‌کند.

لاغری ران: حرکت مکرر پا که در دوچرخه سواری دخیل است به افزایش جریان خون در عضلات ران کمک می‌کند، این امر می‌تواند به کاهش احتباس مایعات کمک کرده و به ظاهری زیباتر کمک کند. داشتن نظم و مداومت در دوچرخه سواری می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد، که این مسئله برای دفع سموم و ارتقاء بافت سالم در ران ضروری است.

دیسک کمر: دوچرخه سواری می‌تواند یک تمرین مفید برای افراد مبتلا به مشکلات دیسک کمر باشد، زیرا یک فعالیت کم شدت است که کمترین فشار را بر ستون مهره‌ها وارد می‌کند. برخلاف فعالیت‌های پر فشار مانند دویدن یا پریدن، دوچرخه سواری ستون فقرات را در وضعیت نسبتاً ثابتی نگه می‌دارد و در عین حال یک تمرین هوازی بسیار عالی است. این مسئله باعث کاهش فشاری روی دیسک‌ها شده که می‌تواند برای افرادی که دیسک کمر دارند مفید باشد.

فواید دوچرخه‌سواری برای قلب

یکی از اساسی‌ترین و سودمندترین فواید دوچرخه سواری ، به حداقل رساندن درگیری فرد، با انواع بیماری‌های قلبی و عروقی است. کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مرتبط با قلب و یا وقوع سکته، در افرادی که دوچرخه سواری می‌کنند، در آمارهای ثبت شده، به وضوح مشهود است.

دوچرخه‌سواری برای قطع چربی

ورزش هوازی و تمرینات ایروبیک یکی از موثرترین راه ها برای از دست دادن چربی بدن است. دوچرخه سواری برای یک ساعت یا هر روز برای از دست دادن چربی خوب است و شما می توانید با انجام برنامه آموزشی ، این کار را در چند ساعت به حداکثر برسانید.

دوچرخه‌سواری برای کاهش استرس

بسیاری از ورزش کاران به عنوان یک حالت ذهنی، که از ورزش است، به “دونده” اشاره می کنند، اما همان احساس بدون استرس می تواند از طریق دوچرخه سواری تشخیص داده شود. دوچرخه سواری شما را وادار می کند که تنفس خود را تنظیم کنید، نفس عمیق بکشید و بیشتر بر روی کار به جای استرس بخش های دیگر زندگی خود تمرکز کنید.

فواید دوچرخه‌سواری برای ریه‌ها

هنگامی که مشغول دوچرخه سواری هستید، به دلیل فعالیت و تحرکی که دارید، بدن شما نسبت به حالت نرمال به اکسیژن بیشتری نیاز دارد. این باعث می‌شود که ریه‌ها انقباض و انبساط بیشتری داشته باشند و در نتیجه، ظرفیت تنفسی شما افزایش یابد.

فواید دوچرخه‌سواری برای شکم

فواید دوچرخه سواری برای شکم و پهلو دقیقاً در راستای مزایایی است که این ورزش فوق‌العاده برای لاغری شما به ارمغان می‌آورد. در حقیقت زمانی که شما با پروسه‌ی کاهش وزن و لاغری درگیر می‌شوید، چربی‌های ناحیه‌ی شکم و پهلو نیز تحت تأثیر این پروسه قرار می‌گیرند.

فواید دوچرخه‌سواری برای کنترل دیابت

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب گردش ضعیف در پایین بدنشان را تجربه می کنند که می تواند منجر به پاهای ورم کرده شود. دوچرخه سواری راهی خوب برای کمک به افزایش بازگشت خون پایین بدن و کاهش تورم و درد پا است. از آنجا که دوچرخه سواری از گلوکز در سلول های ماهیچه ای شما استفاده می کند، می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند که قند خون خود را تنظیم کنند.

فواید دوچرخه سواری برای بهبود کلسترول

ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری یکی از بهترین راه ها برای افزایش کلسترول hdl یعنی کلسترول خوب و کاهش کلسترول ldl یعنی کلسترول بد است. تنها دو ماه پیاده روی منظم با شدت که ضربان قلب شما را افزایش می دهد, به اندازه کافی برای بالا بردن hdl کلسترول کافی است.

دوچرخه سواری برای دور نگه داشتن بیماری‌ها

ورزش های هوازی به دلیل افزایش گردش خون، رشد چشمگیری در سیستم ایمنی شما می دهند.یک مطالعه نشان داد افرادی که پنج روز در هفته تمرین می کردند نسبت به افرادی که ورزش نمی کردند 40% کمتر مبتلا به سرما خوردگی می شوند و زمانی که بیمار شوند، علائم گزارش شده آنها 30 درصد نسبت به غیر ورزش کاران کمتر است.

کلام پایانی

دوچرخه سواری یک راه مؤثر و بسیار آسان برای حفظ سلامت جسم و ذهن است. دوچرخه سواری همچنین یک ورزش مفرح و لذت‌ بخش است که نیاز به تجهیزات زیادی ندارد.

همچنین می‌توانید مقاله لاغری سریع با ورزش را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام