غلبه بر ندای منفی درونی
غلبه بر ندای منفی درونی

مانند بسیاری از مردم، شما هم ممکن است سعی کرده باشید صدایی را که در ذهنتان است را نادیده بگیرید؛ آن صدایی که همیشه سعی دارد شما را متقاعد کند که به اندازه کافی خوب نیستید یا نمی توانید به اهداف خود برسید. در حالی که فکر کردن فقط به افکار مثبت ممکن یا حتی سالم نیست، این صدای درونی منفی یا خودگویی بیش از حد منفی نیز می تواند بر عزت نفس، کیفیت زندگی و عملکرد ورزشی شما تأثیر بگذارد. اگر متوجه شدید که خودگویی منفی بر افکار شما مسلط است، ممکن است لازم باشد یکی از راهبردهای زیر را برای مبارزه با آن به کار ببرید.

این صدای منفی درونی چیست؟

خودگویی منفی در موقعیت های مختلف می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. شاید برای یک مسابقه ورزشی تمرین می کنید یا برای حفظ سلامتی خود در تلاش هستید؛ گاهی اوقات پیش بینی یک اتفاق بزرگ باعث ایجاد شک و تردید می شود و ممکن است فکر کنید که به اندازه کافی خوب نیستید یا نمی توانید نتیجه خوبی بگیرید. به طور خلاصه، خودگویی منفی شامل خودگویی است که باورها، نگرش ها و ترس های منفی را تقویت می کند. این گفتگو می تواند بر افکار، احساسات و واکنش های شما تأثیر بگذارد که می تواند بر انگیزه و عملکرد شما بسیار تأثیرگذار باشد.

چرا خودگویی منفی رخ می دهد؟

خودگویی منفی را میتوانیم حاصل تفکرات، درباره پیامدهای خطرناک یا مخاطره آمیز مغزی نیز در نظر بگیریم. در طول تاریخ، این احتمالاً به انسان ها کمک کرده است که در دنیایی تهدیدآمیز زنده بمانند. امروز، غریزه تمرکز بر موارد منفی می تواند به شما کمک کند تا مشکلات بالقوه و زمینه هایی که ممکن است نیاز به کار روی آنها داشته باشید را بررسی کنید. خودگویی منفی همیشه مخرب نیست. برخی افراد خودگویی منفی را به عنوان یک ابزار انگیزشی می بینند که آنها را به چالش می کشد. در روانشناسی ورزشی، ورزشکاران ممکن است در هنگام استفاده از خودگویی منفی، تحریک و انگیزه بیشتری برای غلبه بر موانع داشته باشند. با این حال، این ندای درونی منفی می تواند در کنار سایر مسائل سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب رخ دهد، به خصوص زمانی که وسواسی و تکراری شود. در مورد دوم، بهتر است از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

تاثیر صدای درونی منفی

در حالی که همه صحبت های منفی با خود تأثیر مضری ندارند، اما می توانند در عزت نفس و انگیزه شما اختلال ایجاد کنند. تحقیقات نشان می دهند که انتقاد از خود گاهی می تواند عملکرد شناختی را با کاهش اعتماد به نفس و افزایش تمرکز و انگیزه درونی بهبود ببخشد. حتی گاهی اوقات خودگویی منفی برای بهبود عملکرد فیزیکی نیز میتواند کمک کننده باشد. با این حال، این ندای درونی منفی می تواند مضر باشد، به خصوص زمانی که موجه نباشد یا بر انگیزه شما تأثیر بگذارد. اگر ورزشکار هستید یا هدفتان حفظ سلامتی خود است، خودگویی منفی می تواند منجر به احساس ناامیدی و تسلیم شما شود. همچنین می تواند به عزت نفس شما آسیب برساند و سلامت روان شما را بدتر کند. علاوه بر همه اینها، خودگویی منفی می تواند اثرات مضری بر عملکرد داشته باشد. این صدای درونی منفی با افزایش اضطراب، از جمله ترس از شکست و اشتباه کردن مرتبط است، به خصوص اگر در گذشته اشتباه کرده باشید.

چگونه خودگویی منفی را معکوس کنیم

اگر خودگویی منفی بیشتر یک مشکل است تا کمک، راه هایی برای معکوس کردن آن وجود دارد. روان‌شناسان ورزشی از تاکتیک‌های خاصی برای بازنگری صحبت با خود استفاده می‌کنند و از آن به عنوان یک ابزار انگیزشی استفاده می‌کنند. اولین قدم برای تسلط بر خودگفتاری منفی یا استفاده سازنده از آن، شناخت آن و آگاهی از زمان وقوع آن است. برای ایجاد تغییرات باید از افکار ناخواسته خود آگاهی داشته باشید. همیشه تلاش برای جلوگیری از خودگویی منفی به ضرر شما است. به جای تظاهر به عدم وجود آنها، می توانید به آن برچسب «افکار منفی» را بزنید تا به دور کردن آنها نسبت به خودتان کمک کرده باشید. به جای تلاش برای اجتناب از آن یا جایگزینی آن، می توانید این فکر را تصدیق کنید و یک بیانیه چالش برای بهبود عملکرد خود اضافه کنید.

دست از تفکر افراطی بردارید

برای تمرین توقف فکر، باید از یک کلمه، به عنوان نشانه برای پاسخی فوری به افکار منفی ناخواسته خود استفاده کنید. این کلمه می تواند هر بار یکسان باشد و می تواند به سادگی گفتن “ایست” به خودتان در درون یا با صدای بلند باشد. نسخه‌های دیگر عبارتند از تجسم علامت توقف یا قرار دادن یک نوار لاستیکی در اطراف مچ دست هنگامی که فکر منفی دارید. شما همچنین می توانید فکر را با تجسم چیزی مثبت جایگزین کنید، مانند عملکرد خوب یا برنده شدن در یک رقابت. توقف افکار می تواند به شما کمک کند تا خودگویی منفی را در لحظه کاهش دهید، اما اگر افکار ناخواسته شما عمیق تر باشد، در این صورت مراجعه به ورزش درمانگر یا روانشناس ضروری است.

کلام پایانی

خودگویی منفی برای کسانی که در هر سطحی ورزش می کنند یا در تلاش برای بهبود عملکرد خود هستند یا برای رسیدن به هدفی تلاش می کنند، کاملا عادی است. همه افراد خودگویی های منفی مضر ندارند و حتی برای بعضی این می تواند مفید باشد. همچنین، تلاش برای جلوگیری از خودگویی منفی به طور کامل غیرممکن است و می تواند منجر به اضطراب بیشتر شود.

همچنین می‌توانید مقاله سوزاندن 100 کالری را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام