غذاهای رژیمی

طرز فکر بسیاری از افراد درباره رژیم غذایی برای کاهش وزن مترادف است با گرسنگی کشیدن یا غذا نخوردن، در حالی که این طرز فکر کاملا غلط است. در رژیم غذایی لاغری باید مصرف مواد مضر را به حداقل ممکن برسانید و در عوض از غذاهای کم کالری و سالم استفاده کنید. همچنین در رژیم کاهش وزن باید از مصرف میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، غلات کامل و پروتئین‌های فاقد چربی غافل نشوید.

خورشت قیمه بادمجان بدون گوشت

این خورشت یک گزینه مناسب برای افرادی است که رژیم گیاه‌خواری دارند. از آنجا که این خورشت بادمجان بدون گوشت قرمز است و با روغن بسیار کم طبخ می‌شود، آن را به یک غذای رژیمی برای لاغری سریع تبدیل می‌کند. برای تهیه خورشت قیمه بادمجان بدون گوشت؛ از بادمجان، گوجه فرنگی، دال عدس، سیر و مقداری گشنیز استفاده می‌شود.

سوپ نخود مدیترانه‌ای

این سوپ یک پیش غذای مقوی و کم کالری است که در کشورهای مدیترانه ای بسیار از آن استفاده می‌شود به همین دلیل این نام برای این سوپ انتخاب شده است و در لیست غذاهای رژیمی برای لاغری جای دارد.

طرز تهیه این سوپ به عنوان رژیم کاهش وزن بسیار آسان است و می‌توانید از آن به عنوان یک غذای رژیمی برای شام استفاده کنید. برای تهیه سوپ نخود مدیترانه ای باید از نخود، لیموی تازه، پودر زیره، سماق، سیر، پیاز و مقداری آب مرغ استفاده کنید.

این سوپ به دلیل داشتن نخود سرشار از پروتئین، فیبر و ویتامین است و خوردن آن باعث کاهش وزن، بهبود گوارش و کاهش ابتلا به برخی بیماری‌ها می‌شود. همچنین سوپ نخود مدیترانه‌ای در لیست غذاهای رژیمی بدون نان و برنج جای دارد.

گل کلم کبابی

گل کلم کبابی یک گزینه عالی به عنوان پیش غذای خوشمزه و غذاهای لاغر کننده بوده که طرز تهیه آن بسیار آسان است. برای درست کردن این غذای رژیمی با گل کلم روی گل کلم‌ها نمک، فلفل، زردچوبه و روغن زیتون بزنید و آن را داخل فر قرار دهید.

گل کلم حاوی اکثر ویتامین‌ها و مواد معدنی است به همین دلیل می‌تواند یک خوراکی سالم و مغذی باشد. به دلیل فیبر بالا و کالری پایینی که گل کلم کبابی دارد، آن را به یک ماده غذایی کاربردی برای رژیم لاغری تبدیل کرده است.

سالاد گل کلم و انار

سالاد گل کلم و انار یک سالاد رژیمی خوشمزه است که می‌توانید آن را در وعده شام میل کنید. ترکیب دانه‌های قرمز انار با سفیدی گلم کلم، رنگ آمیزی زیبایی به این سالاد می‌دهد. همچنین از آبمیوه تازه و روغن زیتون به عنوان سس در این سالاد استفاده می‌شود و دیگری خبری از سس‌های مضر نیست.

لقمه قارچ کبابی

یکی دیگر از انواع غذاهای رژیمی، لقمه قارچ کبابی است که بسیار سریع آماده می‌شود. دستور غذای رژیمی با قارچ به این شکل است که قارچ‌ها را باید در فر گریل کنید و سپس با سبزیجات خشک معطر و آووکادو آن را طعم دار کنید.

لقمه قارچ برعکس مواد اولیه کم و محدودی که دارد یک غذای کامل و مقوی است. از آنجا که قارچ کربوهیدرات بسیار کمی دارد و فاقد چربی و کلسترول است؛ در نتیجه یک ماده غذایی با پروتئین زیاد و فاقد چربی است. قارچ سرشار از مقدار زیادی از آهن است و 90 درصد از آهن آن جذب بدن می‌شود.

آب‌ دوغ خیار

یکی از غذاهای سنتی و البته پرطرفدار ما ایرانی‌ها آب دوغ خیار است. شاید شما هم جزء آن دسته از افراد باشید که آب دوغ خیار را به عنوان غذا قبول ندارید، اما باید بدانید آب دوغ خیار چنان مغذی است که می‌توان آن را در لیست غذای رژیمی کامل آورد.

اصولا برای درست کردن آب دوغ خیار از ماست، خیار، کشمش، سبزی و گردو استفاده می‌شود که مقدار هر کدام از این مواد به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد. آب دوغ خیار یکی از غذاهای کم کالری و البته خوشمزه سرشار از انواع ویتامین، فیبر، مواد معدنی و کلسیم است که می‌تواند در لیست رژیم کاهش وزن افراد چاق جای بگیرد.

دلمه با برنج گل کلم

دلمه با برنج گل کلم هم در لیست غذاهای رژیمی جای دارد. یکی از غذاهای محبوب اکثر ما ایرانیان دلمه است که انواع بسیار مختلفی دارد. البته برنج یکی از مواد اولیه تشکیل‌دهنده انواع دلمه‌ها است.

به دلیل اینکه برنج کالری و کربوهیدرات بسیار بالایی دارد، بسیاری از افراد خود را از خوردن دلمه‌های خوشمزه محروم می‌کنند. اگر شما هم عاشق دلمه هستید اما به دلیل کالری بالای برنج خود را از خوردن آن محروم می‌کنید می‌توانید انواع دلمه را با برنج گل کلم درست کنید و با خیالی راحتی آن را میل کنید.

مخلوط کبابی رژیمی

این مخلوط یک غذای رژیمی با گوشت است که علاوه بر خوشمزه بودن بسیار مقوی است و طرز تهیه آن نیز بسیار آسان است. سس این غذا با مقداری آب، عسل، سس سویا، فلفل قرمز، زنجبیل، فلفل سیاه و پودر سیاه تهیه می‌شود که مزه فوق‌العاده ای دارد.

سپس گوشت و سبزیجات را باید با روغن تفت دهید و سسی که قبلا درست کردید را به آن اضافه کنید. به دلیل استفاده از برخی سبزیجات مانند فلفل دلمه‌ای، هویج و کلم بروکلی این غذا در لیست غذاهای رژیمی و کم کالری جای دارد.

مینی‌پیتزا با خمیر گل کلم

شاید بپرسید مگر می‌شود پیتزا در لیست غذای لاغری رژیمی باشد؟ بله چرا که نه. طرز تهیه این پیتزای رژیمی به این شکل است که گل کلم، کمی پنیر موزارلا و سبزیجات با یکدیگر ترکیب می‌شوند و یک غذای رژیمی خوشمزه و البته کم کالری نتیجه این ترکیب خواهد بود.

گل کلم یک جایگزین بسیار مناسب برای آرد است که سرشار از فیبر، مواد مغذی و بسیاری ویتامین‌هاست. برای درست کردن مینی پیتزا با خمیر گل کلم می‌توانید انواع سبزیجات را به سلیقه خود به آن اضافه کنید.

اسنک سیب‌زمینی رژیمی

اسنک سیب‌زمینی رژیمی یک نوع غذای رژیمی با سیب‌زمینی است. اگر علاقه زیادی به سیب‌زمینی دارید و نمی‌توانید آن را از لیست غذاهای رژیمی خود حذف کنید می‌توانید با این روش یک غذای رژیمی خوشمزه با سیب‌زمینی بپزید و نوش جان کنید.

سالاد بادمجان و کدو

غذای رژیمی با کدو و بادمجان بسیار زیاد است که یک نمونه آن سالاد بادمجان و کدو است که می‌توانید آن را به عنوان غذای رژیمی برای شام میل کنید.

برای تهیه سالاد بادمجان و کدو نیاز است که بادمجان‌ها، کدو سبز و فلفل دلمه ای را کباب کنید و سپس آنها را با پنیر فتا، سرکه بالزامیک، برگ نعناع و نان خشک آسیاب شده ترکیب کنید و یک سالاد فوق‌العاده را میل کنید.

از آنجا که این سالاد رژیمی از سبزیجات تهیه می شود سرشار از فیبر و انواع ویتامین هاست که علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز بدن می تواند باعث احساس سیری طولانی مدت نیز شود؛ از این جهت می توان این غذا را جزء غذاهای سیرکننده آورد.

سالاد رژیمی گل کلم و تن ماهی

اگر به دنبال یک تنوع در رژیم غذاییتان هستید؛ سالاد رژیمی گل کلم و تن ماهی بهترین گزینه است. طرز تهیه این سالاد بسیار آسان است و در کمتر از 20 دقیقه می‌توانید آن را درست کنید. برای درست کردن این غذای رژیمی با تن ماهی و گل کلم نیاز به انواع سبزیجات مانند نخود سبز، گل کلم، فلفل دلمه ای، زیتون سبز و تن ماهی دارید.

کلام پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم لیستی از بهترین غذاهای رژیمی که تنوع بسیار بالایی دارند و اکثر آنها در لیست غذاهای رژیمی بدون نان و برنج جای دارند را بیاوریم. انواع غذاهای رژیمی که در این نوشتار آورده ایم با وجود حفظ سلامت بدن، باعث کاهش وزن و لاغری نیز می شوند.

همچنین می‌توانید مقاله طرز تهیه کیک رژیمی را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام