سبک زندگی سالم

انسان موجودی منحصر به فرد بوده و همیشه به دنبال پیشرفت و کشف ناشناخته‌ها است و میخواهد سبک زندگی سالمی داشته باشد. اما گاهی اوقات آنقدر درگیر عادت ها و الگوهای مخرب ذهنی اش می شود که مجبور به سازش با محیط پیرامون شده و فکر می کند که برای رسیدن به سبک زندگی سالم و شاد باید کارهای سخت انجام دهد.

سبک زندگی چیست؟

اصطلاح سبک زندگی یا lifestyle نخستین بار توسط آلفرد آدلر که یک روانشناس اتریشی بود، استفاده شد. سبک زندگی یک فرد جدای از خوب یا بد بودنش شامل رفتارها، عقاید، نظرات و علایقش می باشد.

بسیاری از رفتارشناسان و محققین معتقد هستند که از روی رفتارهای انسان ها به طور دقیق نمی توان کیفیت سبک زندگیشان را تشخیص داد اما از روی اعمال و تجربیاتشان می توان سبک زندگی آنها را مشخص کرد که آیا به صورت سالم و شاد زندگی می کنند یا به صورت ناسالم و با نگرانی و استرس زندگی می کنند.

روش‌های داشتن سبک زندگی سالم

برای داشتن سبک زندگی سالم و شاد باید ذهن، جسم و روح خود را شاداب و سلامت نگاه دارید. با انجام دادن چهار ویژگی مهم می‌توانید سبک زندگی شاد و پرنشاطی داشته باشید؛ این چهار روش عبارتند از:

  • امید
  • ایمان
  • عشق
  • رسیدن به کمال
برای سبک زندگی سالم، خودتان را دوست داشته باشید

مراقب خودتان باشید مراقب کلام و وصفی که در مورد خودتان می‌گویید باشید زیرا هر نکته منفی که در مورد خودتان می گویید بر روی سبک زندگی تان نیز تاثیر منفی می گذارد.

اگر در طول روز مدام خودتان را سرزنش کنید و بگویید که این کار را هم درست نتوانستم انجام دهم یا بگویید امروز هم روزی تکراری را ساختم آخر شب فردی سرخورده و مایوس هستید که همراه خود استرس و اضطراب و خود کم بینی را وارد رختخوابتان می‌کنید.

خود مراقبتی کنید و خودتان را دوست داشته باشید. اگر کاری انجام داده اید که به نظرتان نادرست می آید آن را رها کنید و بگویید به تجربیاتم اضافه شد. وقتی خودتان را دوست داشته باشید و به خودتان احترام بگذارید سبک زندگی‌تان را پر از شادی و نشاط می کنید.

ورزش کردن و تنفس عمیق کشیدن

ورزش کردن باعث سلامت جسم و سپس روح انسان می شود زیرا وقتی ورزش می کنید جریان خون و اکسیژن در بدنتان به میزان کافی و درست به حرکت در می آید. وقتی عضلات بدن یک جا ساکن باشند یا نهایتان از خانه به سر کار و از سر کار به خانه بیایند انرژی درونی شان از بین می رود و سبب فرسوده شدن آن می شود.

ورزش کردن باعث رشد و سلامت استخوان ها و عضلات می شود. بنابراین وقتی شما بدنی سالم، پر نشاط و پر انرژی داشته باشید در کیفیت سبک زندگی‌تان نیز تاثیر مثبت می‌گذارد و شما کاملا بر محیط اطراف و بر کارها و رفتارهای خود مسلط خواهید بود. تنفس عمیق سبب می شود که انرژی حیات به میزان زیاد وارد بدن و ریه ها شده و به شما انرژی بسیاری می دهد.

سبک زندگی ایده‌آل با حذف افکار، اعمال و احساسات منفی

اغلب انسانها افکار غالبشان منفی و مخرب است مدام به چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده است فکر می کنندو رویدادهایی که آنها را ناراحت کرده است و باعث ترسها و نگرانی های امروزشان شده است را به خود یادآوری می‌کنند. مردم روزانه سر کار می روند یا در خانه هستند یا حتی وقتی به کاری مشغول هستند در بیشتر مواقع تمرکزشان به جای آنکه بر روی کاری که می کنند باشد بر روی فکرهای ناراحت کننده است.

وقتی فکر بدی به سراغتان می آید و این فکر را تکرار می کنید، سپس احساستان نیز بد می شود و به مرور زمان اعمال و تجربیات زندگی تان هم با شکست های پی در پی مواجه می شود. احساسات منفی یا مثبت انسان در سبک زندگی ایده آل و سالم بسیار تاثیر گذار است.

شما هم روزهایی را تجربه کرده اید که سر موضوعی دچار ناراحتی هستید؛ شاید احساس گناه شاید احساس خشم و… آن روز تا پایان، دچار تجربیات بد و بدتر می شوید. مراقبت افکار و احساسات خود باشید زیرا تکرار یک فکر منفی سلامت زندگی‌تان را به خطر می اندازد و سبب می شود از سبک زندگی سالم به طور کلی دور شوید.

سبک زندگی پر نشاط و تغییر باورهای منفی و نگران‌کننده

باورها نقش بسیار مهمی در سبک زندگی فرد دارند. باور، اعتقادات و واقعیت انسان نسبت به محیط پیرامون است.
از دوران کودکی اطلاعاتی توسط والدین سپس اجتماع در ضمیرناخودآگاه انسان ذخیره شده است و تا بزرگسالی این باورها زندگی فرد را می سازند.

گاهی اوقات می بینید که شخصی از موضوعی دلگیر می شود یا خشمگین می شود وقتی شما در مورد آن موضوع فکر می کنید می بینید که اصلا جایی برای خشم و عصبانیت یا ناراحتی وجود ندارد. باید سعی کنید با فکر کردن به موضوعات مثبت افکار ناراحت‌کننده را از خود دور کنید.

شناختن عادت‌های مثبت

در جایگاهی از زندگی باید خودتان را مجبور کنید که کاری را انجام دهید و بعد از مدتی آن را تبدیل به یک عادت مثبت کنید.
حتما کسانی را دیده اید که از شنبه می خواهند به باشگاه ورزشی بروند هر شنبه بهانه ای وجود دارد.

اما یکی از این روزها باید خودتان را مجبور کنید و مثل یک اهرم فشار رفتار کنید،حتی می توانید خودتان را گول بزنید به خودتان بگویید فقط همین امروز این کار را انجام می دهم و دوباره فردا بگویید فقط امروز این کار انجام می دهم سپس خواهید دید که آن کار به صورت یک عادت پسندیده در می آید.

سبک زندگی رضایتمند با ایجاد اهداف پایدار در زندگی

حتما شنیده اید که تمامی اساتید موفقیت جهان می گویند هدفمند زندگی کنید. هدف به انسان انگیزه می دهد باعث می شود که به زندگی امیدوار باشد اما هدفهایی که اغلب انسانها انتخاب می‌کنند چیزهایی هستند که تا میانه راه به آنها انگیزه می دهند اما بعد از مدتی آن را رها می کنند. وقتی شما به طور کامل از علایق و خواسته هایتان با خبر باشید خوب می دانید که باید چه هدفی را انتخاب کنید.

اهدافی که دوستشان دارید به شما انگیزه بسیار می دهد و در مسیر آن که قرار می گیرید بسیار خوشحال هستید وقتی به چیزی علاقه مندید به سختی های آن فکر نمی کنید حتی وقتی چالشی هم بر سر راهتان قرار می گیرد آن را به راحتی و بدون نگرانی حل می کنید.

می توانید از هدفهای کوچکتر شروع کنید چیزی که ذهنتان آن را باور داشته باشد، سپس بعد از مدتی یک پله بالاتر بروید.
با ایجاد هدفهای مختلف مورد علاقه تان در زندگی و قرار گرفتن در مسیر آن هدف بدون توجه به مقصد، می توانید سبک زندگی شاد و مفرحی داشته باشید.

سبک زندگی سالم و نقش علایق و خلاقیت‌ها

معمولا برای آنکه بتوانید سبک زندگی سالمی داشته باشید باید این سوال را از خود بپرسید زیرا اگر در مورد خواسته هایتان بی اطلاع باشید یا اصلا به آنها توجهی نکنید بعد از مدتی تبدیل به یک فرد بی احساس به اصطلاح ماشینی می شوید.

وقتی شما به چیزی که علاقه مند هستید توجه می کنید و برای انجام آن وقت می گذارید به روح و بدن خود احترام می گذارید و ساعتهایی که به علایقتان می پردازید در حال انرژی مثبت گرفتن هستید و خودتان را برای روزهای بهتر و بهتر آماده می کنید.

حتما لازم نیست علاقه تان این باشد که یک مخترع باشید و اگر نتوانید چیزی را اختراع کنید پس نباید به علایقتان بپردازید. و شاید حتی خودتان را فردی بی مصرف بدانید. علاقه و خواسته می تواند خواندن یک کتاب باشد یا درست کردن غذاهای مختلف یا آموزش موسیقی.

سبک زندگی و شکرگذاری و قدردانی از داشته‌ها

یکی از مهمترین چیزهایی که ما را به موفقیت و سبک زندگی شاد و سالم می رساند شکرگزاری از داشته هایمان هست.
اغلب انسانها چیزهایی که دارند را نمی بینند و فقط به نداشته هایشان فکر می کنند اگر من خانه ای بزرگتر داشتم چقدر خوب بود اگر ازدواج کرده بودم چقدر خوب بود اگر شغلم چیز دیگری بود چقدر خوب بود.

عدم شکرگزاری حتی باعث مقایسه کردن خود با دیگران می شود و این کار مشکلات جبران ناپذیری برای زندگی فرد به وجود می آورد و سبک زندگی ناسالمی را برای او رقم میزند. وقتی مدام از داشته هایتان قدردانی کنید یعنی در حال فرستادن ارتعاش مثبت و انرژی مثبت به سمت کائنات و خداوند هستید و این انرژی آنقدر قدرتمند است که دوباره دوباره برای شما چیزهای بهتری را فراهم می کند.

خوب بخوابید و سبک زندگیتان را ایده‌آل کنید

وقتی برای مشکلی جسمی به دکتر مراجعه می کنید اولین چیزی که از شما پرسیده می شود این است که کیفیت خوابتان چگونه است آیا به میزان کافی استراحت می کنید.

برخی افراد هستند که هنگام خواب افکار نامناسب به سراغشان می‌آید و این موضوع سبب می شود که خوابی با کیفیت بد داشته باشند یا مقطع مقطع می خوابند و یا تا نیمه های شب بیدار هستند و صبح هم باید زود بیدار شوند و به کارهایشان بپردازند. خواب کم با کیفیت نامناسب حتی روی چهره شما نیز اثر می گذارد.

هیچکس دوست ندارد شما را با صورتی خسته و پف کرده ببیند زیرا وقتی خواب آلود هستید بی حوصله و کسل می شوید و کارهای روزمره را نمی توانید انجام دهید و این موضوع کاملا سبک زندگیتان را ناسالم و ضعیف می‌کند.

معمولا هشت الی شش ساعت خواب با کیفیت باعث می شود که صبح با انرژی کافی از خواب بیدار شوید و بتوانید کارهایتان را با تسلط و تمرکز کافی انجام دهید و سبک زندگی سالم و با نشاط داشته باشید.

کلام پایانی

منطقه امن هیچ یک از آرزوهایتان را برآورده نمی کند و سپس بعد از زمانی سبک زندگی ناسالمی را تجربه می کنید زیرا به هیچ یک از آرزوها و خواسته هایتان نرسیده اید. برای آنکه سبک زندگی شاد و پر از نشاط و سرشار از رضایت را تجربه کنید باید از محدودیت ها دست بردارید و از منطقه امنی که برای خود ساخته اید خارج شوید.

همچنین می‌توانید مقاله فواید رژیم مدیترانه‌ای از نظر علمی را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام