راه‌های پیشگیری از درد زانو

همانطور که می‌دانید درد زانو یک بیماری شایع است که تمامی ما با آن آشنا هستیم. تمامی ما پدر بزرگ‌ها یا مادربزرگ‎‌هایمان را دیده‌ایم که به درد زانو دچار هستند و درد بسیاری را تحمل می کنند. ولی ممکن است شما نیز در سنین جوانی به درد زانو مبتلا باشید. باید به شما بگوییم اگر درد زانو به سراغ شما آمده است، خودتان را نبازید و از بهترین درمان خانگی زانو درد استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که برای درمان زانو درد بهترین راه ابتدا مراجعه به متخصص درد زانو میباشد.

درد زانو می‌تواند ناشی از ضعف استخوانی و یا همانند درد پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان ناشی از پیری باشد. از علل دیگر درد زانو می‌توان به شکستگی، آسیب‌های رباطی، جابجایی مفصل زانو، سفتی مفصل به علت آرتریت یا سایر بیماری‌های مزمن باشد.

ممکن است علاوه بر درد نشانه‌های ظاهری هم در این درد وجود داشته باشد. سفتی زانو، قرمزی و تورم، بی حسی در زانوی آسیب دیده و مشکل در راه رفتن و ایستادن می تواند از نشانه‌های ظاهری درد زانو باشد.

نکند که درد زانو باعث خانه نشین شدن و عدم تحرک شما شود و نگذارد شما از انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید باز بمانید. چرا که شما می‌توانید با انجام بهترین درمان خانگی زانو درد، مدتی از این درد دور بمانید و حس آرامش را در انجام کارهایتان تجربه کنید.

این متن با فرض انواع تشخیص‌های درد زانو نوشته شده است. توصیه می‌شود اگر با این موارد درد شما تسکین نیافت، حتما به یک متخصص مراجعه کنید چون بعضی از علل دردهای زانو ممکن است به درمان های پیشرفته تر و جدی تر نیاز داشته باشند.

فعالیت بدنی

ورزش می‌تواند باعث تاخیر در ایجاد استئوآرتریت (OA) ، یکی از شایع ترین دلایل درد زانو شود. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و یوگا ممکن است همه در درمان خانگی آرتروز زانو موثر باشند و جزء بهترین درمان خانگی زانو درد مطرح شوند.

فعال بودن از نظر جسمی سلامت بافت غضروف را افزایش می‌دهد، چه فرد دارای OA باشد یا نه. همانطور که گفتیم یکی از دلایل زانودرد ضعف عضلانی بود که افراد با انجام این ورزش ها می توانند این عضلات را تقویت کنند.

تمرینات تقویتی

افراد می توانند برای شناسایی بهترین تمرینات و برنامه های مورد نیازشان با یک فیزیوتراپ همکاری کنند. با تقویت عضلات فوقانی، عضلات چهار سر ران، از طریق ورزش می توانید به محافظت از مفصل زانو کمک کنید. این ماهیچه ها در کناره ها و قسمت جلوی ران ها قرار گرفته اند.

در زمان دراز کشیدن یا نشستن یک پا را صاف کنید و آن را بلند کنید. یک پا را روی یک پله قرار دهید ، سپس روی پله دیگر ، پائین بروید و دوباره این حرکت را تکرار کنید. روی یک صندلی بنشینید و سپس یک دقیقه بطور مکرر بایستید و بنشینید. این کار را با روشی آهسته و کنترل شده انجام دهید و از استفاده از دست برای تعادل خودداری کنید. این روش جزء دومین درمان خانگی زانو درد و بهترین درمان خانگی زانو درد می باشد.

ورزش تای چی

تای چی یک ورزش چینی از دوران باستان است. این نوع ورزش برای آرامش ذهن و بدن طراحی شده است. در صورت داشتن تمرینات ورزشی مناسب مانند تای چی به دلیل تقویت ماهیچه ها، می توان از بروز درد زانو پیشگیری کرد.

وضعیت قرارگیری بدن

از سومین درمان خانگی زانو درد و بهترین درمان خانگی زانو درد می توان به اقداماتی که می تواند به حداقل رساندن درد زانو کمک کند اشاره کرد: در صورت لزوم روی یک بالش نشسته و سطح صندلی خود را بالا ببرید. در هنگام نشستن، به صورت خمیده ننشینید. از کفش های طبی استفاده کنید و از کفش ها با کف صاف استفاده نکنید، چرا که فشار را به تمام پا وارد می کنند و این فشار به زانو ها نیز منتقل می شود.

نکته: از نشستن های طولانی مدت و بدون حرکت اجتناب کنید . چرا که موجب سفت شدن مفاصل شما می شود.

کاهش وزن و رژیم غذایی

افراد چاق در معرض خطر بیشتری در ابتلا به زانو درد هستند. چرا که تمامی وزن بدن ما روی پاها قرار گرفته است و مفاصل باید این وزن اضافی را تحمل کنند. بنابراین کاهش وزن می تواند به کاهش این درد کمک کند. وزن اضافی باعث افزایش التهاب در بدن افراد مبتلا به آرتروز را زیاد می کند و زانوها نیز تحت تأثیر این التهاب قرار می گیرند.

رژیم غذایی متعادل و سالم در یک راستا قرار دارند:

  • مصرف میوه ، سبزیجات و فیبر زیاد
  • گوشت ، چربی حیوانات و چربیهای دیگر به میزان کم
مصرف داروها بهترین درمان خانگی درد زانو

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و سایر داروها می توانند به درد زانو ناشی از آرتروز کمک کنند. بعضی از این موارد باید در مطب پزشک تهیه شود، اما بعضی از آنها در منزل، چه با نسخه و چه بدون نسخه قابل استفاده هستند. اما ما به شما توصیه می کنیم که برای درمان درد زانو با استفاده از دارو، حتما به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا ابتدا علت درد تشخیص داده شود و متناسب با آن درمان صورت گیرد.

از جمله داروهایی که به کاهش درد زانو کمک می کند:

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خوراکی یا موضعی (NSAIDs)
    کپسایسین موضعی
    کورتیکواستروئیدهای داخل مفصلی
    هیالورونیک اسید داخل مفصلی
    استامینوفن و ناپروکسن

برخی از این داروها را مثل ایبوپروفن و ناپروکسن می توان بدون نسخه خرید. پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که تزریقات درون مفصلی می تواند در درمان درد زانو از مصرف داروها موثر تر واقع شود.

کلام پایانی

اگر مدت‍ها است که به این درد دچار هستید و این درد امان شما را بریده است و توانایی انجام ساده ترین فعالیت های روزانه را ندارید، حتما در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت زانو درد شما مشخص شود.

همچنین می‌توانید مقاله انواع تیپ بدنی و سوخت و ساز آن ها را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام