رابطه بين خواب و غذا
رابطه بین خواب و غذا

همه ما شنیده ایم که یک سوم زندگی خود را در خواب می گذرانیم. با این حال، خواب به دور از اتلاف وقت، برای سلامتی ما بسیار مهم است، به خصوص اگر بخواهیم ورزش کنیم. خوابیدن با برخی از عملکردهای فیزیولوژیکی و شناختی بسیار مهم مرتبط است. بنابراین داشتن نظم در عمل خوابیدن، مبنایی برای داشتن یک سبک زندگی سالم و توانایی عملکرد بهتر در روز می شود.

خواب به اندازه تغذیه مهم است

در طی سال های گذشته، رابطه بین خواب و ورزش به طور گسترده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بررسی های انجام شده در این زمینه نشان داده است که استراحت شبانه می تواند به اندازه خود رژیم غذایی برای به دست آوردن عملکرد ورزشی صحیح، بسیار مناسب باشد. ورزشکاران حرفه‌ای زمان بیشتری را نسبت به سایرین صرف این فعالیت کنند. با این حال، عادات خاصی وجود دارند که باعث می شوند به درستی به خواب نروید. بنابراین، کسانی که تصمیم به ورزش در ساعات پایانی روز را دارند، ممکن است مشکلات بیشتری در خواب داشته باشند.

عادات غذایی بدی که باید از آنها اجتناب کرد

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، آداب و رسومی وجود دارند که می توانند منجر به مشکلات خواب و حتی اختلالات در آن شوند. هیچگاه سبک زندگی بی تحرک کمک زیادی به لذت بردن از یک خواب خوب شبانه نمی کند. همیشه باید به رژیم غذایی خود توجه کنیم و با چگونگی تغذیه‌مان کاملا آشنایی داشته باشیم. به عنوان مثال، ما باید از خوردن شام زیاد خودداری کنیم، زیرا هضم غذا در شب مشکل است که این به نوبه خود خوابیدن را سخت تر می کند. به همین ترتیب، رفتن به رختخواب بلافاصله بعد از شام راحت نیست، بلکه وضعیت گوارشی شما را بدتر کرده و باعث سوزش سر دل یا مشکلات ریفلاکس می شود. به یاد داشته باشید غذاهای محرک مانند کافئین، قهوه، شکلات یا چای برای شام مناسب نیستند.

اهمیت غذا

در مغز ما انتقال دهنده های عصبی ای وجود دارند که با چرخه خواب و بیداری بسیار مرتبط هستند. تغذیه اگر به درستی مصرف شود، بر روی این انتقال دهنده های عصبی تاثیر می گذارد که آن یک راه بسیار موثر برای تسهیل آرامش خواب خواهد بود. برای این کار می توانید با کمک یک متخصص از غذاهای غنی از کربوهیدرات یا تریپتوفان و همچنین برخی مکمل ها و محصولات غذایی برای خواب عمیق با منشاء طبیعی استفاده کنید. نان، پاستا یا سیب زمینی میتواند بسیار کمک کننده باشد. توصیه می شود از مصرف بیش از حد چربی ها پرهیز کنید، زیرا آنها می توانند مقدار ساعات خواب عمیق شما را کاهش دهند. از سوی دیگر، رژیم غذایی سرشار از پروتئین به خواب بهتر شما بسیار کمک می کند.

کلام پایانی

دستورالعمل هایی وجود دارند که ما می توانیم برای بهتر خوابیدن به آنها مراجعه کنیم. به عنوان مثال، پیروی از یک برنامه منظم غذایی و همچنین تنظیم ساعت معین برای خوابیدن، میتواند همیشه برایمان مفید باشد. همچنین ممکن است انجام برخی تمرینات برای آرامش ما قبل از خواب توصیه شود، اما بهتر است از ورزش بدنی اجتناب کنید. همه اینها، به اضافه‌ی یک رژیم غذایی صحیح، به بالا بردن کیفیت خواب ما بسیار کمک خواهند کرد.

همچنین می‌توانید مقاله بهترین خوراکی‌ها برای عضله‌سازی را نیز مطالعه کنید.

 

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام