تاثیر تنبلی بر سلامت

تنبلی عدم تمایل به صرف انرژی است. همچنین به معنای عدم تمایل به انجام وظیفه‌ای است که آن را دشوار یا ناخوشایند حس می‌کنیم. احتمالاً تا‌ به‌ حال صدها بار شنیده‌اید که افراد به صورت ذاتی تنبل هستند.

این موضوع تا حد زیادی صحیح است. اولین عکس‌العمل شما وقتی می‌شنوید یک نفر کار محول شده را انجام نمی‌دهد، چیزی شبیه این است: «چه آدم تنبلی!» به‌خصوص زمانی که دلیل دیگری برای انجام نشدن آن کار نمی‌یابید.

میلیون‌ها نفر صبح از خواب بیدار شده و از تلاش روحی برای آماده‌ شدن برای یک روز کاری طولانی بیزارند. در حقیقت اگر کار کردن برای بقا ضروری نبود، بشر هیچ‌گاه کار نمی‌کرد.

تاثیر تنبلی بر روی اهداف

مکانیزم‌های روانی ما برای خشنودی آنی، بسیار دیرینه‌تر، عمیق‌تر و قوی‌تر از مکانیزم‌های ما برای خشنودی در آینده هستند. اینها به‌ صراحت دلایلی برای تنبلی و بی‌انگیزگی افراد هستند. انگیزه داشتن برای پیگیری اهداف بلند مدت، غیرطبیعی به نظر می‌رسد. از این زاویه، به سادگی می‌توان دریافت که چرا امروزه موضوعاتی مثل خودیاری و انگیزش رو به رشد هستند.

سخنان انگیزشی و الهام‌بخش در شبکه‌های اجتماعی میلیون‌ها بار بازدید دارد. این موضوع، جنبه‌ی عدم داشتن انگیزه‌ی مداوم و تنبلی در بشر را آشکار می‌سازد. امروزه همه در زمینه انگیزه گرفتن نیازمند به نظر می‌رسند. انسان نخستین نیازی به این محرک نداشت، زیرا بقا برای وی به اندازه کافی محرک بود.

دلایل روانی تنبلی چیست؟

جدا از برنامه‌‎ریزی تکامل ما، تعدادی عوامل روانی نیز در تنبلی افراد نقش دارند. تمام اینها زمانی که در تلاش برای رسیدن به اهداف مهم و بلند مدت خود هستیم، موانع بیشتری برای ما ایجاد می‌کنند. در ادامه بررسی می‌کنیم دلایل روانی تنبلی چیست و پس از آن، پاسخ می‌دهیم چگونه تنبلی را کنار بگذاریم.

عدم علاقه

بهترین راه برای اطمینان از اینکه برای مدت طولانی در کاری استمرار خواهید داشت، مشتاق بودن به انجام آن است. در این صورت، حتی اگر تلاش بسیاری کرده باشید، دوباره انرژی خود را به‌دست می‌آورید. در نتیجه، تنبلی ممکن است تنها نشان‌دهنده عدم علاقه محض به یک کار خاص باشد.

نداشتن هدف

نداشتن هدف از دیگر دلایل تنبلی است. چیزهایی که برای ما با ارزش هستند معنایی خاص برایمان دارند. به همین دلیل است که در درجه اول ما را به خود علاقه‌مند می‌کنند.

عدم خودباوری

هیچ‌کس نمی‌خواهد برای کارهایی انرژی صرف کند که می‌داند نمی‌تواند انجام دهد. خودباوری زمانی تقویت می‌شود که به‌ طور پیوسته، وظایف به‌ ظاهر دشوار را انجام می‌دهید. اگر پیش از این موفق به انجام این‌گونه کارها نشده بودید، نباید برای تنبلی سرزنش شوید.

فریب دادن خود با تنبلی

گاهی اوقات تنبلی می‌تواند حقه‌ی نسبتاً هوشمندانه‌ا‎ی از سوی ضمیر ناخودآگاه شما باشد تا از سلامتی روانی شما محافظت کند. اگر می‌خواهید به هدف بلندمدت مهمی برسید، اما بارها تلاش کرده و شکست ‌خورده‌اید، شروع به احساس درماندگی و ناامیدی خواهید کرد.

در نهایت تلاش بیشتری صورت نداده و تصور می‌کنید که تنبل هستید. در حقیقت، ضمیر ناخودآگاه شما به جای اینکه به شما اجازه دهد این حقیقت را بپذیرید که در راه رسیدن به هدف‌تان تسلیم شده‌اید، تلاش می‌کند شما را متقاعد کند که تنبل هستید.

چگونه باید بر تنبلی غلبه کرد؟

برای درمان و غلبه بر تنبلی نیاز به عادت پیگیری کردن اهداف بلندمدت دارید. سپس، نیاز است که اطمینان حاصل کنید اهدافتان با علایق و مقصودتان در یک جهت است. در نهایت هم باید مطمئن شوید که درگیر خودفریبی نیستید.

هر کاری که می‌کنید، مهم‌ترین چیز این است که مطمئن شوید هدفتان به اندازه کافی برایتان اهمیت دارد. وقتی «چرایی» محکمی برای کاری که انجام می‌دهید دارید، در نهایت «چگونگی» آن را خواهید یافت. به یاد داشته باشید تنبلی اساساً رفتاری اجتنابی است.

اهداف خود را قابل مدیریت کنید

از راه‌های درمان تنبلی می‌توان به تنظیم اهداف قابل مدیریت اشاره کرد. تنظیم اهداف غیرواقعی و برداشتن بار زیاد می‌تواند منجر به فرسودگی شود. اگرچه تشخیص بالینی دقیقی انجام نشده، اما علائم فرسودگی توسط متخصصین پزشکی شناسایی شده است.

از خود انتظار عالی بودن نداشته باشید

کنار گذاشتن کمال‌گرایی، راهی برای درمان تنبلی است. کمال گرایی امروزه رو به افزایش است و آسیب‌های روانی زیادی در پی دارد. طبق گفته محققان، جوانان در حال حاضر با محیط‌های رقابتی و انتظارات غیرواقعی بیشتر و والدین مضطرب و کنترل‌گرتر نسبت به نسل‌های قبل مواجه هستند.

این افزایش در ایده‌آل‌گرایی باعث شده افراد بیش از حد نسبت به خودشان و دیگران منتقد باشند. همچنین منجر به افزایش افسردگی و اضطراب شده است. تحقیق کوچک دیگری در خصوص دانشجویان نشان می‌دهد انتظار عالی بودن و سازگاری، با اجتناب مرتبط است و باعث می‌شود شما از مقابله با عوامل استرس‌زا پرهیز کنید.

از خودگفتاری مثبت به جای منفی استفاده کنید

گفتگوی درونی منفی می‌تواند تلاش‌های شما برای انجام فعالیت‌ها را در هر جنبه از زندگی‌تان نقش بر آب کند. اینکه به خود بگویید تنبل هستید نوعی از خودگفتاری منفی به‌ شمار می‌آید. برای درمان تنبلی می‌توانید صدای درونی منفی خود را با تمرین خودگفتاری مثبت متوقف کنید.

دستاوردهای خود در مسیر را تشخیص دهید

تحسین خود برای انجام صحیح یک کار می‌تواند به شما برای ادامه مسیر انگیزه‌بخش باشد و از تنبلی جلوگیری کند. نوشتن همه دستاوردهای خود در هر کاری که انجام می‌دهید، چه در محل کار یا در منزل را جدی بگیرید. این روش راهی برای افزایش اعتماد به نفس و مثبت‌نگری شماست و به شما برای ادامه مسیر انرژی می‌بخشد.

به خودتان پاداش دهید

وقتی کاری را به‌ درستی انجام دهید خودش یک پاداش است؛ اما بعضی افراد با پاداش‌های خارجی تحریک می‌شوند. بر روی چیزی که از انجام کار به دست می‌آورید، تمرکز کنید.

چیزهایی مانند نزدیک شدن به ارتقای شغلی یا پاداش به خود برای انجام دادن کاری به نحو عالی. برای تنبلی نکردن به خودتان پاداش دهید. می‌توانید پایان یک پروژه بزرگ را با تفریح شبانه یا دعوت دوستان برای مهمانی جشن بگیرید.

کلام پایانی

بشر امروزه با پیشرفت تکنولوژی زمان بیشتری را به تنبلی اختصاص می‌دهد و در به‌ تأخیر انداختن پاداش‌ها برای دست‌یابی به نتیجه‌ی بلندمدت با مشکل مواجه است. فراموش نکنیم که همه‌ی ما به‌طور ذاتی تنبل هستیم و تنها با اصلاح رفتار و عادات بد خود می‌توانیم به آن غلبه کنیم.

همچنین می‌توانید مقاله تثبیت وزن با ورزش را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام