تاثیرات ورزش و تماشای مسابقات ورزشی بر سلامت روان

واقعیتی که وجود دارد این است که ورزش کردن و تماشای مسابقات ورزشی و طرفداری از یک تیم می‌تواند اثرات مثبتی روی سلامت روانی افراد بگذارد. به هر حال دنبال کردن مسابقات ورزشی به نوعی توجه افراد را از زندگی سخت روزمره به سمت یک فعالیت مفرح بر می‌گرداند و می‌تواند موجب کاهش تنش بشود.

کارشناسان اعتقاد دارند یادگیری ورزش نیاز به فعالیت همزمان چند حس از حواس پنجگانه انسان و نیز هماهنگی با مغز دارد و علاوه بر تمرین فیزیکی، مطالعه قوانین، فاکتورهای فیزیکی و وراثتی نیز می‌توانند در بهبود آن موثر باشند.

ورزش و اضطراب

ورزش یک دارو ضد اضطراب طبیعی و موثر است. تنش و استرس را از بین می برد. انرژی جسمی و روانی را تقویت می کند. حتی از طریق ترشح اندورفین باعث بهبود رفاه می شود.

ممکن است عضلات شما به خصوص در صورت، گردن و شانه های شما تنش داشته باشد و باعث درد کمر یا گردن یا سردردهای دردناک شود. احتمال دارد احساس سفتی در قفسه سینه، نبض تپنده یا گرفتگی عضلات داشته باشید.

همچنین ممکن است مشکلاتی مانند بی خوابی، سوزش معده، اسهال یا تکرر ادرار را تجربه کنید. نگرانی و ناراحتی از همه این علائم جسمی می تواند منجر به استرس بیشتر شود و یک چرخه معیوب بین ذهن و بدن شما ایجاد کند.

ورزش یک روش موثر برای شکستن این چرخه است. فعالیت بدنی و همچنین ترشح اندورفین در مغز، به شل شدن عضلات و از بین بردن تنش در بدن کمک می کند. از آنجایی که بدن و ذهن بسیار به هم پیوند خورده اند، وقتی بدن شما احساس بهتری داشته باشد، ذهن شما نیز هم آرامش بیشتری پیدا می کند.

ورزش و بیش فعالی

ورزش منظم یکی از ساده ترین و موثرترین راه ها برای کاهش علائم ADHD و بهبود تمرکز، انگیزه، حافظه و خلق و خوی است. فعالیت بدنی بلافاصله سطح دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین مغز را افزایش می دهد. همه اینها بر تمرکز و توجه تأثیر می گذارد. به این ترتیب، ورزش تقریباً روشی شبیه به داروهای ADHD مانند ریتالین را بر روی بدن دارند.

حافظه و تفکر واضح‌تر

همان اندورفین هایی که باعث بروز احساس بهتری در شما می شوند می توانند در بهبود تمرکز و تقویت های ذهنی موثر باشند. ورزش همچنین رشد سلول های جدید مغز را تحریک می کند. حتی در تسکین علائم مربوط به بیماری های وابسته به سن موثر است.

عزت نفس بالاتر

فعالیت و تمرینات وزشی که به یک عادت روزمره تبدیل شود، می تواند احساس ارزشمندی شما را تقویت کند. در این شرایط شما از لحاظ ظاهری احساس بهتری خواهید داشت. حتی با رسیدن به حتی اهداف کوچک ورزشی، احساس موفقیت بیشتری پیدا می کنید.

بهبود خواب

حتی انجام کوتاه مدت تمرینات ورزش در صبح یا بعد از ظهر می تواند به تنظیم الگوی خواب شما کمک کند. اگر ورزش در شب را ترجیح می دهید، ورزش های آرامش بخشی مانند یوگا یا کشش ملایم می توانند به تقویت خواب کمک کنند.

انعطاف پذیری قوی‌تر

هنگامی که در زندگی با چالش های ذهنی یا عاطفی روبرو می شوید، به جای اینکه به الکل، مواد مخدر یا سایر رفتارهای منفی متوسل شوید که در نهایت علائم شما را بدتر می کند، ورزش می تواند به شما کمک کند تا قدرت انعطاف پذیری و کنار آمدن را به روشی سالم را یاد بگیرید. ورزش منظم همچنین می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش تأثیر استرس کمک کند.

روی فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌برید تمرکز کنید

اگر قبلاً هرگز ورزش نکرده اید یا نمی دانید از چه چیزی ممکن است لذت ببرید، چند مورد مختلف را امتحان کنید. فعالیت هایی مانند باغبانی می تواند روش های عالی برای شروع باشد. همچنین به شما کمک می کند تا فعالیت بیشتری داشته باشید.

کلام پایانی

ورزش با یک دوست یا عزیز، یا حتی بچه هایتان، نه تنها باعث لذت بیشتر ورزش می شود، بلکه می تواند به شما انگیزه دهد که به یک تمرین روزمره پایبند باشید. در واقع، وقتی از اختلال خلقی مانند افسردگی رنج می برید، انجام تمرینات ورزشی همگانی می تواند بسیار مهم باشد.

همچنین می‌توانید مقاله تقویت مچ دست را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام