با شير کاکائو بدن بهتری بسازيد

شیرکاکائو پرطرفدارترین نوشیدنی بر پایه شیر است. حتی افرادی که تمایلی به نوشیدن شیر ساده ندارد، شیر کاکائو را انتخاب می‌کنند و از آن لذت می‌برند. کودکان هم معمولا علاقه زیادی به شیر کاکائو دارند. این نوشیدنی معمولا به ورزشکاران پیشنهاد می‌شود و برخی معتقد هستند برای تامین انرژی آنها مفید است.

شیر کاکائو از ترکیب شیر، کاکائو و شکر تهیه می‌شود. این نوشیدنی پرطرفدار در مقایسه با شیر ساده، کافئین و قند زیادی دارد. به همین دلیل یکی از نگرانی‌های اصلی برای والدین این است که آیا شیر کاکائو برای کودکشان مفید است یا نه.

شیر حاوی مقدار زیادی کلسیم است که به رشد و سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. یکی از مهمترین دغدغه علاقمندان به شیر کاکائو این است که بدانند آیا شیر کاکائو به اندازه شیر ساده کلسیم بدن آنها را تامین می‌کند یا نه.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با فواید و مضرات این نوشیدنی ساده و خوشمزه آشنا کنیم. در پایان این مقاله، پاسخ بسیاری از این سوالات برای شما روشن می‌شود.

فرقی ندارد که شما بدوید یا وزنه بلند کنید، بدن شما از ذخیره‌ی گلیکوژنش برای کسب قدرت استفاده می‌کند. گلیکوژن از ذخیره‌ی گلوکز در بدن بوجود می‌آید. با شکسته شدن گلیکوژن سوخت سلول فراهم شده و سلول از آن برای کسب انرژی استفاده می‌کند. بیشتر گلیکوژن بدن در کبد و ماهیچه‌ها ذخیره شده است. زمانی که میزان این ذخیره در بدن تمام می‌شود، ورزشکاران از اصطلاحی به نام “فرسودگی” استفاده می‌کنند. در این حالت بدن از سریعترین و مناسب‌ترین شکل انرژی خود استفاده می‌کند. این وضعیت به بدن ضربه‌ی زیادی می‌زند. در این حالت بدن به طور کامل از نظر فیزیکی خسته می‌شود.

افرادی که ذخیره‌ی گلیکوژن بیشتری در بدنشان دارند، برای مدت طولانی‌تر می‌توانند ورزش کنند و کارایی خود را در هنگام تمرین افزایش دهند.

پس از ورزش کردن، بدن بسته به شدت و نوع تمرین، شروع به ذخیره‌ی مجدد گلیکوژن یا تعمیر و تولید عضله‌ی جدید می‌کند. این کاری است که میان وعده‌های پس از بدنسازی برعهده دارند. دو ترکیب کربوهیدرات و پروتئین بیشترین مواد مورد نیاز برای این منظور هستند. اگر تمرین مقاومتی انجام می‌دهد پروتئین اهمیت بیشتری دارد.

پروتئین موجود در شیر کاکائو

شیر کاکائو به طور کلی در هر لیوان حدود ۸ گرم پروتیئن فراهم می کند. با این حال برخی از برند های شیر کاکائو حاوی پروتئین بیشتری هستند.

نیازهای پروتئین روزانه

میزان توصیه شده روزانه (RDA) برای پروتئین، ۵۶ گرم برای مردان و ۴۶ گرم برای زنان و ۷۱ گرم در روز برای زنان باردار و شیر ده است. با این حال مصرف مقادیر بیشتر پروتئین در هنگامی که سعی دارید وزن کم کنید، بسیار مفید است چون پروتئین به شما کمک می کند احساس سیری کنید و سوخت و ساز شما را افزایش می دهد.

سایر مواد مغذی مفید

شیر کاکائو علاوه بر پروتئین، یک منبع از ویتامین A، ویتامین D، کلسیم، فسفر، پتاسیم، ید و ویتامین های B نیز می باشد. شیر کاکائو حاوی کربوهیدرات و مقداری کمی چربی رژیمی است. شیر کاکائو کامل، چربی بالاتری نسبت به شیر کاکائو کم چرب دارد اما با توجه به یک بررسی های انجام شده، به نظر نمی رسد که چربی شیر، خطر ابتلای شما به بیماری قلبی را افزایش دهد.

ملاحظات برای کاهش وزن

شیر کاکائو تصفیه شده در هر فنجان فقط ۱۴۰ کالری و ۱۲ گرم قند دارد (که همان مقدار قند موجود در شیر سفید کم چرب است) بنابراین گزینه بهتری برای کاهش وزن می باشد. بهتر از آن، شیر سفید خامه گرفته، شیر سفید بسیار تصفیه شده بدون چربی یا شیر سویای معمولی را امتحان کنید که هر کدام حاوی فقط ۸۰ تا ۹۰ کالری و ۸ تا ۱۳ گرم پروتئین در هر فنجان هستند. اما با این حال توصیه میشود در روند کاهش وزن شیر قهوه بدون قند استفاده کنید. شیر قهوه بدون قند اگر با شیر بدون چربی آماده سازی شود؛ خواص بسیار مناسبی از جمله کاهش اشتها٬ چربی سوزی و تامین پروتئین دارد.

کلام پایانی

به همین دلایل است که خواص شیر کاکائو برای بدنسازی بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند جایگزین بسیاری از نوشیدنی ‌های گران قیمت پروتئینی برای ورزشکاران خصوصا وزنه برداران باشد. مقدار زیادی قند، در شیر و در شکلات و همچنین مقدار قابل توجهی پروتئین در لبنیات وجود دارد. اما شیر کاکائو لزوما بهترین میان وعده برای این منظور نیست، اما در آن تعادل خوبی برای موادی که در طی تمرین نیاز دارید به چشم می‌خورد.

همچنین می‌توانید مقاله داشتن يک زندگی سالم؛ آيا واقعا آسان است؟ را نیز مطالعه کنید.

 

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام