باورهای غلط رایج در بدنسازی و فیتنس

به هر کجا که نگاه کنید، با منابع مختلفی از اطلاعات درمورد متدها و روش‌های بی اساس بدنسازی و فیتنس روبه رو می شوید. طبقه بندی این متدها به عنوان قانون‌هایی برای فیتنس، کاری بس چالش‌انگیز است، اما برای رسیدن به هدفتان، باید آگاهی کامل داشته باشید.

می‌توانید در بدنسازی شکل ماهیچه‌هایتان را تغییر دهید

این مورد جزو باورهای غلط بدنسازی بوده و از نظر فیزیکی ممکن نیست. با اینکه میتوانید اندازه ماهیچه‌هایتان را تغییر دهید و عضالتتان را حجیم تر کنید و یا با کاهش چربی‌های بدنتان تفکیک عضالتتان را بهبود دهید؛ اما غیر ممکن است بتوانید با تمرینهای خاصی شکل عضلات خود را تغییر دهید. زیرا همه ما در این زمینه، از لحاظ ژنتیکی محدود هستیم.

می‌توانید در بدنسازی چربی‌ها را به‌صورت موضعی کاهش دهید

این مورد نیز جزو باورهای غلط بدنسازی است. آیا تا به حال آن دسته از تبلیغات را دیده‌اید که سعی دارند وسیله‌ای را به شما بفروشند که با کار روی عضلات شکمتان چربی های شکمتان را آب کند؟ این چیزها جواب نمی‌دهند، زیرا دروغ  تبلیغاتی هستند.

جایی که چربی هایتان تجمع دارند توسط ژنتیک‌تان تعیین میشود. در نهایت کاری که می‌توانید انجام دهید این است که چربی کل بدن را کاهش دهید و شکمتان نیز کوچک شود.

تعداد تکرارهای زیاد در بدنسازی چربی‌هایتان را آب می‌کند

یکی دیگر از باورهای غلط بدنسازی و فیتنس این مورد می‌باشد. درحالی که تعداد تکرارهای زیاد استقامت عضلانی شما را افزایش می‌دهد، در حقیقت به هیچ وجه به تفکیک عضلات‌تان کمکی نخواهد کرد. این کاملا یک باور غلط است.

چربی‌ها مضر هستند

این مورد هم یکی دیگر از جزو باورهای غلط بدنسازی و فیتنس است. چربی‌ها بخش مهمی از برنامه غذایی شما هستند و همه چربی‌ها ساختار یکسانی ندارند. اصلی ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که چربی‌ها کاملا ضروری هستند.

می‌توانید در بدنسازی همزمان حجم بگیرید و چربی هم بسوزانید

اساسا ممکن نیست در حال چربی‌سوزی؛ همزمان عضله هم به دست بیاورید. با اینکه در آزمایش تئوری می‌تواند تا حد خیلی کمی اتفاق بیفتد اما در عمل نتیجه آن کم خواهد بود. به همین دلیل است که شما به دوره های متناوب حجم و کات نیاز دارید.

نیازی به تغذیه مناسب نیست، فقط به مکمل نیاز دارید

این یکی مورد نیز جزو باورهای غلط بشمار می‌رود. مکمل‌ها همانطور که از اسمشان مشخص است، فقط برای تکمیل رژیم غذاییتان هستند. شما به برنامه غذایی نیاز دارید.

اگر با مکمل‌ها زنده اید یا بیش از حد به آنها تکیه کرده‌اید، در معرض خطر از دست دادن مواد مغذی حیاتی‌ای که برای رشد به آنها نیاز دارید، قرار می‌گیرید که در نهایت به طرز چشمگیری مانع موفقیت شما خواهد شد. مکمل ها برعکس چیزی که تبلیغ می‌شوند، فقط مکمل و بخش کوچکی از برنامه غذایی‌تان هستند.

رشد عضلات فقط در باشگاه صورت می‌گیرد

این یک دروغ دیگر است. درست است که در باشگاه، بدنتان دم می‌کند؛ اما این عمل فقط بخاطر این است که با کمک قلب، خون اضافه‌ای که به سمت عضلات‌تان حجوم می‌آورد تا انرژی عضلات‌تان را تأمین کند. اگر متوجه شده باشید، وقتی باشگاه را ترک میکنید، این اثر فروکش می‌کند. تمام رشد و عضله‌سازی اصلی هنگامی که در حال استراحت و بازیابی هستید اتفاق می‌افتد.

شما می‌توانید چربی‌هایتان را به عضله تبدیل کنید چربی‌ها نمی‌توانند به عضله تبدیل شوند. این از نظر فیزیولوژیکی ممکن نیست. چربی باید بسوزد و به عنوان سوخت مصرف شود و عضالت باید ساخته شوند، که این دو فرآیند مجزا است.

کلام پایانی

اینها فقط چند مورد از عقاید و باورهایی بود که حول و حوش بدنسازی و فیتنس وجود دارد. افراد بسیاری گول این باورها را می‌خورند و بر طبق این باورها عمل می‌کنند.

به جای اینکه شما هم قربانی این باورها شوید، سعی کنید که با دقت و نقادانه درمورد آنها فکر کنید و قبل از اقدام به انجام کاری، همه چیز را خوب سبک و سنگین کنید تا واقعیت را دریابید.

همچنین میتوانید مقاله مدیر خودت باش، بدن خودت را بساز! را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام