اهمیت وعده صبحانه

صبحانه جزء لاینفک هر نوع رژیم غذایی اصولی است، که به هیچ عنوان حذف آن توصیه نمی‌شود. اما آیا می‌دانید دلایل اهمیت خوردن صبحانه چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به اهمیت صبحانه در رژیم غذایی بپردازیم.

مصرف صبحانه سالم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 34 درصد کاهش می دهد.به عبارت ساده تر عدم مصرف صبحانه سالم به معنای احتمال چاقی و بروز امراض مرتبط با آن است. اما نوع صبحانه ای که انتخاب می شود در این میان بی تاثیر نیست. یک صبحانه شیرین انرژی بسیاری به بدن می دهد.

اما این انرژی به سرعت از بین رفته و قدرت بدنی افت می کند. یک صبحانه ایده آلکه باعث حفظ سلامتی شود باید شامل غلات کامل، پروتئین و محصولات لبنی فاقد چربی باشد. مصرف 25 – 30 گرم پروتئین با کیفیت بالا در هر وعده ی غذایی برای تامین سلامت ماهیچه ها و استخوان های افراد بزرگسال عالی بوده و برای گرفتن رژیم سالم مفید است.

تقویت و بهبود متابولیسم بدن

زمانی که شما در هنگام صبح از خواب بیدار می‌شوید، میزان قند خونتان در کم‌ترین حد ممکن است؛ زیرا بدن در طول شب از ذخایر قند به منظور سوخت‌رسانی استفاده کرده است. در صورت خوردن یک صبحانه مقوی، مجدداً سوخت‌وساز بدن آغاز می‌شود و از این طریق انرژی روزانه شما به منظور انجام فعالیت‌های روزمره تامین می‌شود.

جلوگیری از چاقی و اضافه‌وزن

اگر اهل میل کردن وعده صبحانه نیستید، بدن خود را از سوخت موردنیاز برای شروع روز محروم می‌کنید. درنتیجه، بدن انرژی کافی برای انجام کارهای روزانه را نخواهد داشت. این امر منجر به پرخوری در طول روز می‌شود

به عبارتی، اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به بهانه‌های مختلف وعده صبحانه را از رژیم روزانه خود حذف کرده‌اید، باید این نکته را بگوییم که به دلیل عدم سوخت‌رسانی به بدن، انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزمره خود نخواهید داشت که این امر باعث پرخوری و در نهایت چاقی و اضافه وزن می‌شود.

بهبود عملکرد مغز و حالات روحی

یکی از عوارض نخوردن صبحانه، احساس کسلی و خواب‌‌آلودگی است؛ اما می‌دانید دلیل آن چیست؟ همان‌طور که می‌دانید سیستم مغز بسیار پیچیده است و برای داشتن عملکرد بهتر، نیاز به مواد مغذی مختلفی دارد که این مواد مغذی باید در وعده صبحانه به مغز برسند، در غیر این صورت در طول روز انرژی کافی نخواهید داشت و در زمان انجام کارهای روزمره خیلی سریع احساس خستگی خواهید داشت.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

مشکلات قلبی با تغییرات هورمونی برای حفظ سطح قند خون و گرایش به افزایش وزن در بیمارانی که از صبحانه صرف‌نظر می‌کنند، ارتباط مستقیم دارد. این تغییرات منجر به ایجاد پلاکت‌هایی در عروق شده و شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، اهمیت صبحانه را در حفظ سلامت افراد، به‌خصوص افراد مستعد بیماری‌های قلبی و عروقی نباید دست‌کم گرفت.

شادابی پوست

از فواید صبحانه خوردن برای پوست هم نمی‌توان غافل شد. در صورتی‌که شما هر روز صبحانه کامل، مقوی و سالم بخورید، مواد مغذی لازم را برای شادابی پوست تامین خواهید کرد و همچنین سلول‌های آسیب‌دیده پوست نیز ترمیم می‌شود.

کاهش احتمال ابتلا به دیابت

نخوردن یک صبحانه مقوی و سالم، سطح قند خون شمارا مختل می‌کند. همچنین زنانی که به‌طور مرتب صبحانه نمی‌خورند، حدود 20٪ خطر ابتلایشان به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهند.

کنترل استرس

یکی دیگر از فواید صبحانه خوردن، به خصوص در زنان، کنترل استرس و اضطراب است. طبق تحقیقات انجام شده، خانم‌هایی که صبحانه نمی‌خورند، استرس بیشتری نسبت به زنانی دارند که صبحانه می‌خورند.

تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن

خوراکی‌هایی که در وعده صبحانه خورده می‌شوند سرشار از مواد مغذی اساسی مانند فولات، کلسیم، آهن، ویتامین‌های گروه ب و فیبر هستند. صبحانه مقدار زیادی از مواد مغذی روزانه شمارا تأمین می‌کند. در حقیقت، افرادی که صبحانه می‌خورند، بیشتر از سایر افراد ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز روزانه را دریافت می‌کنند.

افزایش طول عمر

تا به اینجا گفتیم که اهمیت صبحانه در رژیم غذایی شامل کنترل وزن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مثل دیابت و بیماری‌های قلبی، بهبود عملکرد مغز و … است. اگر بخواهیم یک اجماع کلی از فواید صبحانه خوردن داشته باشیم باید بگوییم که اهمیت خوردن صبحانه بارها و بارها در علم تغذیه تاکید شده است و از آن به عنوان سرمایه برای سلامتی و افزایش طول عمر یاد می‌شود.

عوارض نخوردن صبحانه

تمامی متخصصین تغذیه بر اهمیت صبحانه خوردن تاکید دارند. اما با این حال کم نیستند تعداد افرادی که به دلایل مختلف مثل نداشتن زمان، نداشتن اشتها در هنگام صبح و … صبحانه نمی‌خورند. اگر این افراد با عوارض نخوردن صبحانه آشنا باشند، شاید تصمیم به تغییراتی در سبک زندگی خود بگیرند. از جمله عوارض نخوردن صبحانه عبارتند از:

  • افزایش استرس
  • ابتلا به بیماری دیابت
  • کمبود انرژی و احساس خستگی
  • احتمال ابتلا به چاقی و افزایش وزن
  • کاهش تمرکز و هوشیاری
  • خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی
کلام پایانی

طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر دچار پرخوری، ریزه‌خواری و در نهایت چاقی می‌شوند. برای حفظ سلامتی و دوری از بسیاری بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن خوردن صبحانه‌ی مفصل با مواد غذایی سالم و پروتئین اهمیت فراوانی دارد و بی‌توجه ای به آن آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت. پس وعده صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است و باید در برنامه غذایی خود از مواد مغذی مفید در این وعده استفاده کرد.

همچنین می‌توانید مقاله لاغری سریع با ورزش را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام