اهمیت ورزش کردن

تاثیر ورزش در زندگی انسان تا حدی حائز اهمیت است که در پیشگیری، کنترل و درمان بسیاری از بیماری های انسان موثر واقع شده است. داشتن فعالیت بدنی منظم یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانیم برای حفظ و ارتقاء سلامت خود انجام دهیم.

تاثیر ورزش در زندگی انسان

ورزش های گوناگون می توانند در تندرستی و بهداشت هر فرد اثرات مفیدی را داشته باشند به طوری که بدن بتواند در برابر انواع بیماری ها بهداشت داشته و سلامتی فرد تامین شود. با ورزش کردن بدن قوای خوبی را به دست آورده و سبب شده تا اگر نقایص جسمی وجود داشته باشد بدون هیچ هزینه ای رفع شده و کارایی بدن افزایش یابد از طرفی بدن این توانایی را خواهد یافت تا استقلال شخصیت یافته و از نظر روانی تقویت شود.

اگر به علت بیماری یا آسیب‌دیدگی در مورد ورزش کردن نگران باشیم، خبر خوب این است که فعالیت هوازی با شدت متوسط، مانند پیاده‌روی سریع، عموماً برای اکثر افراد بی‌خطر است. به علاوه تاثیر ورزش در زندگی انسان می تواند هدف هایی اجتماعی و روانی داشته باشد به طوری که فرد ورزشکار این توانایی را یافته تا عادت های بد خود را ترک نموده و با دیگران خوش خلقی و خوش رفتاری نماید.

فواید سریع ورزش

برخی از مزایای فعالیت بدنی بر سلامت مغز بلافاصله پس از یک جلسه تمرین متوسط تا شدید مشخص می‌شود. این مزایا شامل بهبود تفکر یا شناخت برای کودکان ۶ تا ۱۳ سال و کاهشِ کوتاه مدت اضطراب برای بزرگسالان است. فعالیت بدنی منظم می‌تواند به حفظ مهارت‌های تفکر، یادگیری و قضاوت با افزایش سن کمک کند، خطر افسردگی و اضطراب را کاهش دهد و باعث بهبود خواب شود.

کنترل وزن با ورزش

رعایت رژیم غذایی و داشتن فعالیت بدنی نقش مهمی در حفظ وزن سالم، کاهش وزن اضافی یا حفظ موفقیت‌آمیز کاهش وزن دارند. زمانی که کالری دریافتی بیشتر از میزان کالری مصرفی باشد، وزن اضافه می‌کنیم.

به همین دلیل تعادل کالری اهمیت زیادی دارد. زمانی که صحبت از کنترل وزن به میان می‌آید، میزان نیاز افراد به فعالیت بدنی، بسیار متفاوت است، به این معنا که ممکن است بعضی افراد برای رسیدن به وزن مناسب یا حفظ آن نیاز به فعالیت بدنی بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند.

نقش ورزش در سلامت روانی

از آنجایی که سلامت جسم و سلامت روح در گرو یکدیگر است به طوری که سلامت هر یک می تواند سلامتی دیگری را تضمین نماید پس بنابراین با ورزش کردن و تاثیر ورزش در زندگی انسان می تواند سلامت روح را به دست آورد.

امروزه که زندگی ها صنعتی شده و افراد در مقابل تنش ها و استرس های زیادی قرار دارند بدون شک ورزش کردن می تواند تاثیر بسزایی را در درمان بیماری های روحی داشته باشد.

اگر چه افراد زیادی وجود دارند که از نظر روحی حالت مطلوبی نداشته و در زندگی فردی آنها تاثیرات منفی را گذاشته است اما با ورزش کردن روزانه می توان هم فرد و هم رفتارهای اجتماعی وی را در حالتی ایده آل قرار داد.

نقش ورزش در داشتن طول عمر

تمام انسان ها دوست دارند تا بدنی سالم داشته باشند و طول عمر زیادی را تجربه کنند. اما متاسفانه برخی فشارهای روحی و ناتوانی های جسمی رسیدن به چنین تمایل درونی را مختل کرده و سبب بروز پیری زودرس می شود و در مواقعی هم در سنین پایین منجر به مرگ می شود.

از این رو با انجام دادن ورزش های مناسب و به دست آوردن سلامتی جسمی مغز دستور تولید هورمونی را به نام اندورفین به بدن می دهد که سبب آرامش و تقویت سیستم های عصبی بدن می شود که شادابی و نشاط را برای فرد در حال ورزش به ارمغان می آورد.

کاهش خطرات تهدیدکننده سلامت با ورزش

بیماری‌های قلب و عروقی

بیماری‌های قلبی و سکته مغزی دو عامل اصلی مرگ و میر هستند. پیروی از دستورات پزشک و داشتن حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط در هفته می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد.

در صورت تایید پزشک، می‌توانیم با داشتن فعالیت بدنی بیشتر خطر ابتلا به این بیماری‌ها را حتی به میزان بیشتری کاهش دهیم. فعالیت بدنی منظم همچنین می‌تواند فشار خون را کاهش دهد و سطح کلسترول را بهبود بخشد.

دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک

فعالیت بدنی منظم می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک را کاهش دهد. سندرم متابولیک ترکیبی از تجمع چربی بیش از حد در اطراف کمر، فشار خون بالا، کلسترول خوب (HDL) کم، تری‌گلیسیرید بالا یا قند خون بالا است.

مطالعات نشان داده است که داشتن فعالیت بدنی حتی کمتر از ۱۵۰ دقیقه در هفته، برای افراد سودمند است. به نظر می‌رسد افزایش فعالیت بدنی، خطر این عارضه را بیشتر کاهش می‌دهد.

پیشگیری از برخی از سرطان‌ها با ورزش

فعالیت بدنی خطر ابتلا به انواع سرطان‌های رایج را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که در بزرگسالانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند، خطر ابتلا به سرطان‌های زیر کاهش می‌یابد:

  • سرطان مثانه
  • سرطان پستان
  • سرطان روده بزرگ
  • سرطان آندومتر
  • سرطان مری
  • سرطان کلیه
  • سرطان ریه
  • سرطان معده

داشتن فعالیت فیزیکی باعث بهبود کیفیت زندگی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن فعالیت بدنی منظم در افراد با سابقه ابتلا به سرطان، علاوه بر بهبود کیفیت زندگی، آمادگی جسمانی فرد را نیز افزایش می‌دهد.

کلام پایانی

اگر چه ورزش باعث شده بسیاری از کج خلقی ها و عادت های بد اجتماعی برطرف شود اما تاثیر ورزش در زندگی انسان چنان وصف نشدنی است که در یک کلام می توان گفت زندگی انسان با حرکات منظم افراد و داشتن ورزش های مناسب در طول روز رابطه ای تنگاتنگ خواهد داشت.

به طوری که افراد با انجام ورزش های گوناگون در هر سنی می توانند قبل از دستیابی به تندرستی و قوای جسمی به بسیاری عادت های خوب اجتماعی و شادابی و تقویت روح و روان دست پیدا نمایند.

همچنین میتوانید مقاله باورهای غلط رایج در بدنسازی و فیتنس را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام