اهمیت ماساژ ورزشی

این نوع ماساژ شامل دست‌ورزی‌ها، کشش‌ها، رفع درد و رهاسازی اسپاسم عضلانی برای ورزشکاران است. مخاطب اصلی این کار، ورزشکاران نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای هستند و برای اعمال ماساژ ورزشی نیاز به روش‌های نوین روز دنیا هستیم.

برای اجرای صحیح ماساژ باید از نوع ورزشی که ورزشکار انجام می‌دهد، روحیات و خلق‌وخوی ورزشکار، ریکاوری و فشار تمرینات ورزشکار آگاه باشیم چون بدن ورزشکاران، نوع زندگی، شرایط فکری آن‌ها با هم متفاوت است. همچنین شرایط مسابقه اعم از این که مسابقات به‌صورت تورنمنت یا لیگ برگزار می‌شود نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

برای مثال ممکن است ورزشکار ما هر روز مسابقه داشته باشد یا با فاصله یک هفته ای یا چند روزه وارد رقابت شود. بنابراین نوع پروتکل‌هایی که برای هر ورزشکار انجام می شود با هم متفاوت است.

ماساژ ورزشی قبل از تمرین و مسابقه چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد این امر بستگی به نوع ورزش هر ورزشکار دارد ولی زمان عمومی ماساژ ورزشی قبل از مسابقه یا تمرین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است و می‌توانید این ماساژ را در اتاق ماساژ مخصوص برای ورزش‌هایی که در یک محیط سربسته مانند سالن ورزشی انجام می‌شوند اعمال کنید و یا در محیطی سرباز مانند فوتبال در کنار زمین چمن انجام دهید.

در این ماساژ به‌صورت موضعی عضلاتی که برای انجام ورزش تخصصی ورزشکار بیشتر درگیر هستند موردتوجه هستند برای مثال در ورزش فوتبال عضلات ناحیه اندام تحتانی بیشتر موردتوجه ماساژیست ورزشی است و البته مقداری هم عضلات ناحیه مرکزی و سر شانه نیز مهم هستند.

ماساژ ورزشی حین تمرین یا مسابقه چگونه انجام می‌شود؟

در حین مسابقه بهترین تایم ماساژ فرصت‌های استراحتی است که در طول مسابقه برای هر ورزشکار وجود دارد. باید در نظر داشته باشیم که ماهیت ورزش، زمان استراحت ورزشکاران در هر ورزش متفاوت است مثلاً در کشتی تایم استراحت خیلی کم است ولی تایم استراحت فوتبال ۱۵ دقیقه است بنابراین وقت برای ترمیم عضلات بیشتر است.

این در حالی است که بیشتر تکنیک‌های این مرحله کشش‌ها، تکنیک‌های کوبه‌ای و لرزشی و تکنیک‌های ریکاوری است. تایم معمول این ماساژ ۵ تا ۱۰ دقیقه برای ورزش‌هایی است که زمان استراحت ۱۵ دقیقه‌ای دارند. در ضمن شرایط مسابقه، نتیجه رقابت در حال انجام و آماده بودن ورزشکار از لحاظ روحی اهمیت ویژه‌ای دارند.

زمان استراحت ورزشکاران

زمان استراحت ورزشکاران را خوب بررسی کنید، در بعضی از ورزش‌ها حتی ماساژیست نمی‌تواند به ورزشکار نزدیک شود و اعمال ماساژ حین مسابقه بر عهده مربی یا کمک‌مربی است مانند کشتی زیرا هم زمان مناسبی برای ماساژ نیست، هم باید نکات فنی به ورزشکار گوشزد شود و در نهایت ورزشکار ممکن است حالت روحی مناسبی برای دریافت ماساژ توسط ماساژیست را نداشته باشد.

ماساژ بعد از مسابقه چگونه انجام می‌شود؟

بعد از تمرین یا مسابقه یکی از تایم‌های طلایی برای ریکاوری ورزشکاران و آماده‌شدن برای تمرین یا مسابقه بعدی است. نسبت به نوع ورزش این امر متفاوت است. بهتر است بافاصله ۲۴ ساعت بعد از اتمام مسابقه ماساژ انجام شود که می‌تواند بین سی دقیقه تا نود دقیقه باشد.

البته شرایط مسابقات نیز یک فاکتور اصلی است مثلاً اگر ورزشکار زمان استراحت طولانی‌مدت دارد و مسابقه بعدی هفته آینده برگزار می‌شود می‌توان تا ۹۰ دقیقه ماساژ ریکاوری را انجام داد ولی اگر تورنمنت فشرده‌ای دارید باید تایم ماساژ ریکاوری را محدود کنید.

سم زدایی از بدن

در بین تمام مزایای ماساژ ورزشی شاید به جرات می‌توان گفت مهم‌ترین آن‌ها زدودن سموم از عضلات باشد. ورزش کردن باعث انباشته شدن اسید لاکتیک و ایجاد دردهایی به سبب همین تجمع در عضلات بدن می‌شود. انجام ماساژ پس از تمرین این اسید متجمع را بطور مساوی بین عضلات بدن تقسیم و درصد انباشتگی آن در برخی عضلات را به حداقل می‌رساند.

کلام پایانی

یکی از پرمخاطب‌ترین ماساژها در دنیای ورزش ماساژ ورزشی است که نیاز به یادگیری آناتومی استخوان، عضلات و حرکت‌شناسی، فیزیولوژی، ارگونومی و استفاده از تجهیزات و لوازم رفع درد دارد. اگر علاقه‌مند به یادگیری ماساژ ورزشی هستید، حتما باید آن را به طور تخصصی از افراد متخصص یاد بگیرید.

همچنین می‌توانید مقاله تثبیت وزن با ورزش را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام