افزایش اعتماد بنفس با ورزش

تأثیر ورزش بر اعتماد به نفس غیر قابل‌ انکار است. کسی نمی‌تواند بگوید ورزش و فعالیت بدنی اثری بر بهبود احساس انسان‌ها نسبت به مهارت‌ها و توانمندی‌هایشان ندارد. البته بدون تردید ورزش تنها روش بهبود اتکابه‌نفس نیست اما یکی از اصلی‌ترین شیوه‌هاست.

خودباوری یا اعتماد به نفس یکی از شرایط روانی است که شخص در آن بخاطر تجربه‌های قبلی، به توانایی‌ها و استعدادهای خود در موفقیت انجام کارها به‌ طور موفقیت‌آمیز اعتماد و باور دارد. خصوصیت دارا بودن اعتمادِ به خویشتن، نقش حیاتی در توسعه و پیشرفت و موفقیت‌های یک فرد ایفا می‌کند.

تأثیر ورزش بر اعتماد به نفس

وقتی از سطح پایین اعتماد به نفس خود در برابر اعضای خانواده، دوستان، همکاران، خویشاوندان و حتی پزشکان و روان‌پزشکان گلایه می‌کنید محال است با توصیه انجام ورزش‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس رو به‌ رو نشوید.

برخی از اثر متقابل بدنسازی و اعتماد به نفس می‌گویند و بعضی دیگر شما را تشویق به دویدن یا پیاده‌روی تند می‌کنند. رابطه نزدیک ورزش و اعتماد به نفس در سراسر جامعه نهادینه‌ شده و حتی کسانی که اهل ورزش نیستند نیز می‌دانند که فعالیت بدنی دشمن افسردگی است.

از میان بردن افسردگی با افزایش سطح اعتماد به نفس رابطه مستقیم دارد. انسان‌های شاد، متکی به اعتماد نسبت به خود هستند و رضایت از زندگی تنها از روح انسان‌ها نشات نمی‌گیرد، بلکه هورمون‌ها و تنظیم سطح آن‌ها برای بهبود روحیه هر فرد اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند؛ اما داستان تأثیر ورزش بر اعتماد به نفس به روح انسان محدود نمی‌شود. ورزش می‌تواند بر نگاه آدمی نسبت به تصویری که از بدن خود در ذهن دارد اثر شگرفی بگذارد.

ورزش بر تصور ذهنی ما از بدن خود اثر می‌گذارد

افسردگی، خمودگی و کم‌ تحرکی دشمنان درجه‌ یک اعتماد به نفس هستند. اگر فعالیت بدنی نداشته باشید و خود را در برابر طوفان‌های مختلف زندگی شهری رها کنید، آن‌ قدر از نظر عصبی تحت‌ فشار قرار خواهید گرفت که به‌ احتمال بسیار قوی به پرخوری عصبی روی می‌آورید و رژیم غذایی سالم را کنار می‌گذارید.

در چنین شرایطی چگونه توقع دارید تصویر ذهنی خوبی از بدن خود داشته باشید؟ از قضا به این صورت روز به‌ روز خودتان را چاق‌تر، لاغرتر و زشت‌تر از گذشته خواهید یافت. دیگر نیاز به توضیح نیست که این احساس منفی چه بلایی سر اعتماد به نفس زبان‌بسته شما می‌آورد. در این‌ بین نقش ورزش چه می‌تواند باشد؟ ورزش موجب می‌شود شما از درون احساس کنید درراه بهبود ظاهر خود قدمی برداشته‌اید.

بررسی‌های علمی نشان می‌دهند پس از هر جلسه ورزشی انسان‌ها نسبت به بدن و ظاهر خود احساس بهتری خواهند داشت. پس جدای از اینکه ورزش مستمر می‌تواند بدن شما را ورزیده و سلامت نشان بدهد، لحظه‌ به‌ لحظه آن بر اعتماد به‌ نفستان اثر مثبت می‌گذارد.

اگر مدت‌هاست تحرک نداشته‌اید و آغاز ورزش با حضور در یک باشگاه یا فراگیری یک‌رشته حرفه‌ای برایتان دشوار است، هرگز به خودتان سخت نگیرید. چنانچه قصد دارید تمرینات عملی افزایش اعتماد به نفس را استارت بزنید، باید حتماً زیرساخت ذهنی و بدنی لازم برای ورزش روزانه را پیش‌تر در وجود خود پدید آورده باشید.

اگر در باشگاه حاضر شوید یا ورزش را به‌صورت گروهی تجربه کنید بدون تردید احساس بهتری خواهید داشت اما برای شروع یک پیاده‌روی ساده، نرمش صبحگاهی ۵ دقیقه‌ای، دویدن برای دقایقی کوتاه و مانند این‌ها نیز کامل قابل‌ قبول هستند. قدم‌ به‌ قدم اما پیوسته پیش بروید و هرگز بالا بردن شیب فعالیت بدنی خود را فراموش نکنید.

تأثیر اعتماد به نفس بر ورزش

اگر به‌صورت حرفه‌ای ورزش را دنبال می‌کنید داستان متفاوت است اما بازهم استفاده از مکمل‌های تقویتی یا هرگونه دارو را باید کاملاً با احتیاط و تحت نظر پزشکان معتبر انجام بدهید.

به‌هرحال همان‌ گونه که تأثیر ورزش بر اعتماد به نفس بر همگان آشکار است، اثر اعتماد به نفس بر ورزش قهرمانی و کسب موفقیت در این عرصه نیز بر کسی پوشیده نیست.

ورزشکاران حرفه‌ای برای موفقیت نیاز به اعتماد به نفس و ایمان به مهارت خود در رشته ورزشی‌شان دارند؛ اما این اعتماد به نفس را نمی‌توان به‌صورت مصنوعی و با استفاده دارو یا دوپینگ به دست آورد. یک ورزشکار حرفه‌ای نیز در کنار ورزش باید روی روحیه و ذهن خودکار کند تا پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری بپیماید.

کلام پایانی

ورزش و اعتماد به نفس رابطه تنگاتنگ و جدایی‌ناپذیری باهم دارند. هرگز نمی‌توان اثر متقابل این دو بر یکدیگر را نادیده گرفت. برای اینکه بتوانید انسان موفقی باشید باید از کودکی ورزش را به‌ عنوان عاملی برای سلامتی و بهبود احساس خود نسبت به تصور ذهنی از بدنتان بشناسید و در روتین زندگی جایگاه ثابتی برای فعالیت بدنی در نظر بگیرید.

همچنین می‌توانید مقاله دویدن اصولی را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام