چگونه روده اي سالم داشته باشيم
چگونه روده‌ای سالم داشته باشيم

به طور معمول، تا زماني که مشکلي نداشته باشيم، تمايلي به فکر کردن درباره سلامت روده خود نداريم. يک دستگاه گوارش ناراضي هميشه درباره وضعیت روده به شما اطلاع مي دهد؛ که اين اطلاع رسانی با علائمي مانند گاز، نفخ، يبوست، اسهال يا رفلاکس اسيد همراه خواهد بود.

خبر خوب اين است که رژيم غذايي مي تواند به سلامت روده شما بسار کمک کند. نقطه شروع تمرکز بر فيبر، پروبيوتيک ها و آب است. اگر مشکلات گوارشي داريد و اينها به رژيم غذايي شما مربوط مي شود، تغيير رژیم غذایی به احتمال زياد آنها را کاهش مي دهد. اغلب اوقات کمبود فیبر و پروبیوتیک ها يا عدم تعادل هستند که مشکلات گوارشي ايجاد مي کنند.

اين منطقي است زيرا آنها نقش مهمي در سلامت گوارش روزانه شما دارند. دستگاه گوارش ما تعادل را دوست دارد و تامين مواد مغذي مناسب هميشه بهترين راه است. به همين دليل حتما باید اين کار را با غذا انجام داد نه با مکمل‌ها، زيرا مکمل‌ها تنها میتوانند مقادیری از يک ماده مغذي را فراهم کنند که گاهی ممکن است آنها ناسالم باشند.

فيبر مورد نياز خود را دريافت کنيد

در حالي که دو نوع فيبر وجود دارد، محلول (هضم شده) و نامحلول (هضم نشده)، اين فيبر نامحلول است که نقش مهمي در به حرکت درآوردن غذا در دستگاه گوارش دارد و به منظم بودن آن کمک مي کند زيرا توسط بدن هضم نمي شود. اکثر غذاهاي پر فيبر حاوي هر دو نوع هستند، بنابراين لازم نيست نگران انتخاب باشيد. فيبر در ميوه ها و سبزيجات و همچنين نشاسته هاي سبوس دار مانند نان گندم کامل، برنج قهوه اي، غلات سبوس دار، سيب زميني و ذرت فراوان است. حبوبات مانند لوبيا يا عدس نيز منابع خوبي هستند. با کمي برنامه ريزي، رسيدن به مقدار توصيه شده یعنی مصرف 25 گرم در روز دشوار نيست. در حالي که این به نظر زياد مي رسد، اما بدانید خوردن حدود پنج ميوه در روز و مصرف سبزيجات يا ترکيبي از غلات کامل و سبزيجات میتواند این مقدار را فراهم کند. با پنج تا هفت وعده از انواع غذاهاي حاوي فيبر، دستيابي به اين هدف چندان دشوار نيست. خوردن شاه توت يا تمشک که حدوداً 8 گرم فيبر دارند میتوانند تقريباً يک سوم نياز روزانه شما را فراهم کنند. همیشه به دنبال غذاهايي باشيد که نيازهاي شما را برآورده مي کنند، نه مکمل ها؛ مگر اينکه ابتدا با پزشک خود مشورت کرده باشيد. غذاهاي واقعي داراي مواد مغذي با ارزش افزوده مناسب تری براي سلامتي ما هستند.

چرا به پروبيوتيک نياز داريم؟

روده مملو از باکتري هاي خوب است که به هضم غذا کمک مي کنند و روده را سالم نگه مي دارند. کلمه کليدي براي يافتن پروبيوتيک هاي رژيمي کلمه “تخمير شده” است. در طي اين فرآيند، باکتري‌هاي سالم در غذا توليد مي‌شوند که زنده مي‌مانند تا هنگام خوردن آن، عملکرد مثبتي در روده داشته باشند. توصيه مي شود اين نوع غذاها را هر روز بخوريد نه هر چند وقت يکبار. به اين ترتيب، مطمئن مي شويد که سلامت روده هايتان تضمین شده است. سعی کنید هر روز ميوه و سبزيجات بخوريد؛ برخي از منابع پروبيوتيک عبارتند از: زغال اخته، توت فرنگي، سيب، هندوانه، پياز و تره فرنگي.

چرا آب مهم است؟

براي جلوگيري از يبوست، بايد مقدار زيادي آب مصرف کنيد، به خصوص زماني که رژيم غذايي با فيبر بالا داريد. نوشیدن آب به تحريک هضم غذا کمک مي کند و جريان آن را از طريق دستگاه گوارش تسهيل ميبخشد.

کلام پاياني

در مورد اهميت روده هنوز چيزهاي زيادي براي يادگيري وجود دارد؛ روده مسئول بسياري از سلامتي و رفاه ما است. بديهي است که اين يک قسمت اصلي از سيستم گوارش باشد. باکتري‌هاي موجود در روده نيز ويتامين توليد مي‌کنند و با مبارزه با باکتري‌هاي مضر، ما را سلامت نگه مي‌دارند. در واقع، منابع اصلی سيستم ايمني بدن در روده يافت مي‌شود. حتي تحقیقات نشان داده که سلامت روده مي‌تواند بر سلامت روان ما تأثير بگذارد.

همچنین می‌توانید مقاله تغذیه ورزشی مناسب در هنگام چربی سوزی را نیز مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام