وزنم کم بشه یا سایزم، مسئاله این است!

این سوالی است که اغلب از من پرسیده میشود. به عنوان یک مربی و کارشناس ورزشی باید بگم،اغلب از وزن شما و مقیاس شاخص توده بدنی شما میشود میزان سلامتی بدنتان را تخمین زد.

متأسفانه، BMI شما همیشه بهترین شاخص سلامتی نیست. به جای نگرانی در مورد وزنی که حمل می کنید، باید نگران این باشید که چربی اضافی بدن خود را کجا حمل می کنید. هرچه میزان چربی دور کمرتان بیشتر باشد،همانقدر سلامتی شما در خطر خواهد بود.

 

نکته مهم؛ چربی ها در کدام قسمت بدن انباشته تر هستند!

چاقی با انواع مشکلات سلامتی مرتبط است. ممکن است این چربی اضافی را در ران ها، بازوها یا باسن خود حمل کنید. اما اگر این چربی اضافی در اطراف میانه بدن شما جمع شود، (کمربندی چاق) ممکن است دچار مشکل شوید. چربی اضافی اطراف اندام های داخلی شما می تواند بر عملکرد بدن شما تأثیر بگذارد. اگر میان تنه چاقی دارید، نسبت به افرادی که وزن اضافی در پاها یا باسن خود دارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سایر بیماری‌ها قرار دارید. نحوه اندازه گیری دور کمراندازه گیری دور کمر شما نشانه خوبی از سلامت کلی شما است. در اینجا نحوه اندازه گیری دور کمر آمده است.

 

–      استخوان لگن خود را پیدا کنید متر را دور بدن خود بپیچید. باید تا دور کمرتان صاف باشد و از ناف به عنوان راهنما استفاده کنید.-      متر نوار را خیلی سفت نکشید. سعی کنید هنگام اندازه گیری کمر خود نفس خود را حبس نکنید.دانستن اندازه دورکمر، برای سلامتی شما عالی است.  

 

 

کاهش سایز دور کمر

اگر میان تنه چاقی دارید، باید حتما تمرین و تغذیه مناسب را شروع کنید. چاقی میان تنه (شکم، پهلوها) متأسفانه، باعث به وجود آمدن امراض خطرناکی خواهند شد. دانستن یک نکته بسیار مهم است که تمرینات مخصوص کاهش کمر و شکم معمولاً باعث کاهش چربی احشایی شما نمی شود. برای بهترین نتایج، باید درصد چربی کلی بدن خود را کاهش دهید. پس برای لاغر شدن شکم و پهلوها، فقط و فقط دنبال حرکات دراز و نشست نباشید.

 

شما با کم کردن وزن، بدون ورزش و تمرین، در واقع وزن عضلات تون و از دست میدهید، ولی با کم کردن وزن همراه با ورزش، ضمن تقویت عضلات بدن، همراه با چربی سوزی، دیگر نگران کم نشدن وزتتان نیستید. چون شما همزمان با چربیسوزی، ساخت عضله را هم در دست کار تناسب اندامتون دارید. پس کم کردن سایز (کم کردن چربی های احشایی) از کم کردن وزن، لازم تر و واجب تر است.

 

ورزشکار و تندرست بمانید

رضا ناصری- کارشناس و مربی تربیت بدنی

 

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام