چرا میل زیادی به شیرینی دارم؟

اغلب مراجعین مرکز مشاوره، پس از انجام تست و انجام آنالیز مشخص میشود که تمایل به مصرف شیرینی شان بالاست!

اکثر افرادی که میل و هوس به شیرینی جات و زیاد دارند، ریزه خواری هم می کنند!

بسیاری از هوس های قند ناشی از عدم تعادل قند خون است. هنگامی که بدن شما قند مصرف می کند، قند خون شما افزایش می یابد و بدن شما انسولین ترشح می کند تا آن را به سطح ایمن تری کاهش دهد. اگر انسولین سطح قند خون شما را کمی پایین بیاورد، همانطور که اغلب اتفاق می افتد، بدن شما به غذاهایی میل می کند که آن را افزایش داده و انرژی شما را افزایش می دهد.

چه چیزی باعث میل به شکر می شود؟آنچه می خورید – همراه با زمان، چرا و مقدار مصرف – می تواند به الگوهای رفتاری شما تبدیل شود.یک ولع شدید می تواند بسیار شبیه به یک اجبار یا یک تجربه ایجاد عادت باشد. غذاهای فرآوری شده – به ویژه آنهایی که حاوی شکر افزوده هستند – می توانند باعث ایجاد رفتارهای عادت در افراد شوند.

قند و رفتارهای ایجاد عادتآیا غذاهای قندی مانند داروها باعث ایجاد عادت می شوند؟غذاهای فرآوری شده شیرین ممکن است باعث ترشح دوپامین عصبی شیمیایی «احساس خوب» در مرکز پاداش مغز شما شود. دوپامین بیشتر می تواند به معنای هوس بیشتر باشد.

شیرینی های مصنوعی!

این امکان وجود دارد که شیرین کننده های مصنوعی، که طعم بسیار شیرین تری نسبت به شکر دارند، در طول زمان سلیقه افراد را تغییر دهند.برخی از محققان فکر می کنند زمانی که مردم به طعم بیش از حد شیرین، شیرین کننده های مصنوعی عادت کنند، تمایل آنها به غذاهای شیرین تر می تواند قوی تر شود.

استرس!

بدن ما با ترشح هورمون هایی که با هوس غذایی مرتبط هستند به استرس پاسخ می دهد. برای مثال، هورمون استرس کورتیزول با میل به غذاهای شیرین مرتبط بود. یک بررسی تحقیقاتی نشان داد که هورمون گرلین که اشتها را کنترل می کند، زمانی که افراد تحت استرس بودند ترشح می شود.و اگر برای مدت طولانی در معرض استرس هستید، در برابر افزایش میل به غذاهای خوش طعم حاوی قندها و چربی های اضافه آسیب پذیر خواهید بود.

خواب

رابطه بین آنچه می خورید و نحوه خوابیدن شما پیچیده است. افرادی که خواب کافی ندارند تمایل به خوردن غذاهایی دارند که عبارتند از:شیرینشورنشاسته ای یا همان کربوهیدراتاین ممکن است به این دلیل باشد که آنها می خواهند با بالا بردن سطح انرژی خود  جبران کمبود خواب یا بدخوابی را داشته باشند.غذاهای شیرین می توانند در کیفیت خواب شما اختلال ایجاد کنند.

دوران پیش از قائدگی بانوان

برخی از محققان فکر می کنند که افراد به دلیل ترشح اندورفین، که مواد شیمیایی مغز هستند که باعث ایجاد احساس خوب و تنظیم خلق و خوی شما می شوند، هوس شکلات می کنند. 

هوس های خوردنتان را بازبینی کنید!

تحقیقات نشان می دهد که حتی زمانی که هوس شدید باشد، مقاومت در برابر آن ها در نهایت می تواند به طور کلی منجر به کاهش هوس شود. 

چگونه هوس ها را مدیریت کنیمهوس ها به خودی خود لزوماً برای سلامتی شما مضر نیستند، بلکه نحوه واکنش شما به هوس هایی است که می تواند مشکل ساز شود. در اینجا چند گزینه برای مدیریت هوس هنگام بروز آنها وجود دارد:خوردن یک تکه شکلات یا تکه کیک در روز تولد احتمالاً به سلامتی شما آسیب نمی رساند. و این می تواند برای سلامت روان شما مفید باشد که هرازگاهی از چیزهای خوشمزه لذت ببرید. ولی هر از گاهی! نه همیشه.

چرا لاغر نمی شویمبرچسب های کالری شمار را بخوانید

گاهی اوقات یک بررسی واقعیت می تواند ولع شما را مهار کند. اگر میل به چیزی دارید که دارای برچسب بسته بندی باشد، به محتوای غذایی آن دقت کنید تا بتوانید انتخابی آگاهانه در مورد آنچه بخورید داشته باشید.

سریع پیاده روی کنیدیک پیاده روی کوتاه 15 دقیقه ای می تواند هوس را کاهش دهد.

به جای خوردن، بخوابید!اگر شما یکی از میلیون‌ها نفری هستید که در این عصر تحریک بیش از حد دچار کمبود خواب هستند، یک چرت با قدرت ممکن است بیشتر از یک چیز شیرین برای احیای سطح انرژی شما مفید باشد.

جایگزین مناسب اگر می خواهید کمی شیرینی بدون اضافه بار گلیسمی داشته باشید، می توانید جایگزین های سالم تری مانند: کمی میوه تازه، شکلات تلخ، خوراکی های سالم مثل انجیر، کشمش یا مویز.

و اگر احساس گرسنگی می کنید، یک وعده غذایی حاوی پروتئین ممکن است آنچه شما نیاز دارید باشد.

سخن پایانی

هوس قند به خودی خود احتمالاً نشانه ای از نگرانی سلامتی نیست. در واقع، آنها یکی از رایج ترین هوس هایی هستند که افراد تجربه می کنند.شما ممکن است هوس شیرینی کنید زیرا:عادت به خوردن آنهابه شیرینی خوردن پناه می بریدخستگیاسترسدوران قائدگی برای کاهش هوس، می توانید سعی کنید: خود را در مورد خطرات مربوط به سلامتی آموزش دهیدخوردن پروتئین بیشترورزش کردناستراحت بیشترکم کردن هوس با یک جایگزین سالم تر با طعم شیرینو اگر مقاومت در برابر میل به خوردن شیرینی جات زیادی از زمان و انرژی شما را می گیرد، برای دریافت کمک با یک متخصص بورزش و تغذیه تماس بگیرید.

رضا ناصری- کارشناس و مدرس ورزشی

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام