آیا کم شدن یا حذف مقطعی برنج در رژیم غذایی باعث ریزش مو میشود؟

این سوال و بارها و بارها شنیدید که:

از وقتی رژیم شروع کردم، موهام بدجور دارن میریزن!

 یا، این رژیمی که شروع کردم، لاغرم نکرد، فقط موهام ریخت!!

 یا، استاد تروخدا تو رژیمم برنج زیاد باشه، چون ریزش مو زیاد دارم میترسم بازم موهام بریزن.

 

عزیزان، علت ریزش مو شما هیچ ربطی به برنج یا سبوس نداره. ویتامین های موجود در برنج و سبوس بسیار عالی و مفید هستند ولی باید بهتون بگم که هیچ ربطی به ریزش مو ندارند.

با شروع رژیم غذایی، میزان کالری دریافتی و حذف قندهای مصنوعی و کم شدن میزان قندهای طبیعی، تولید انسولین در بدن نیزکاهش می یابد.

همزمان با کاهش تولید انسولین، میزان ترشح تستسترون بالا میرود. تستوسترون، یک هورمون پایه است که DHT تبدیل بشود. افزایش دی اچ تی، میتواند موجب ریزش موها شود. پس ربطی به نخوردن برنج ندارد. درواقع، کاهش ترشح انسولین و افزایش ترشح تستوسترون است که باعث به وجود آمدن ریزش موها میشود.

این مورد را میتوان در بسیاری از آقایان که هورمون تستوسترون بالایی ترشح میکنند نیز مشاهده کرد که بدون داشتن رژیم دچار ریزش مو میشوند.

 

 

DHT چیست؟

 

DHT یا دی هیدروتستوسترون، از فرم‌های هورمون تستوسترون است. کار آن ایجاد ویژگی‌های مردانه است. نام دیگر آن، آندروژن است.

تقریبا ده درصد تستوسترونی که روزانه در بدن افراد بزرگسال تولید می‌شود، به دی هیدروتستوسترون تبدیل می‌گردد.

این  هورمون باعث ایجاد ویژگی‌های مردانه در دوران بلوغ می‌شود. ایجاد صدای بم و مردانه، افزایش توده عضلانی، موهای بدن، رشد اندام تناسلی، آغاز تولید اسپرم، همچنین تغییر نحوه ذخیره چربی بدن، نقش دارد.

با اینکه دی هیدروتستوسترون، هورمون جنسی مردانه حساب می‌شود، زنان نیز از این هورمون برخوردارند! اما مقدار آن کم است.

در بدن زنان، دی هیدروتستوسترون به استرادیول (یک نوع استروژن) تبدیل می‌شود. استرادیول هورمونی است که کمک به رشد و نمو اندام تناسلی می‌کند. پس، دی اچ تی، ممکن است در بلوغ زنان نیز نقش داشته باشد.

عدم تعادل ترشح این هورمون در بدن بانوان، باعث به وجود آمدن خصوصیات  مردانه، صدای بم، هیکل عضلانی تر، به وجود آمدن موهای زائد صورت و سینه، و … خواهد شد.

 

بنابراین نتیجه میگیریم، زمانی که سطح تولید تستوستورون بالا میرود، در ابتدا نسبت به این هورمون حساسیت نشان داده و سطح گیرنده ها افزایش پیدا میکنند که باعث ریزش موی سر خواهد شد. اما پس از مدتی مقاومت سطح گیرنده ها کاهش یافته تولید DHT کمتر میشود. در نتیجه ریزش موی کمتری خواهید داشت. پس لطفا صبور باشید و به رژیمتون ادامه بدهید.

 

رضا ناصری- کارشناس و مربی تربیت بدنی

 

 

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام